اتهام؛ پیروزی در مناقصات با ترفند حضور صوری و نمایشی!

فساد بانکی شرکتIT «ل.ب» لو رفت اتهام؛ پیروزی در مناقصات با ترفند حضور صوری و نمایشی! دریافت پروژه‌های خارج از تشریفات و معاملات ناسالم بیست‌ونهم مهرماه سال جاری خبری روی خروجی سایت اطلاع‌رسانی بانک سپه رفت که گویای افشای فساد بانکی یکی از شرکت‌های شناخته شده در حوزه IT بود. به گزارش عصر ارتباط؛ در […]

فساد بانکی شرکتIT «ل.ب» لو رفت

اتهام؛ پیروزی در مناقصات با ترفند حضور صوری و نمایشی!

دریافت پروژه‌های خارج از تشریفات و معاملات ناسالم

بیست‌ونهم مهرماه سال جاری خبری روی خروجی سایت اطلاع‌رسانی بانک سپه رفت که گویای افشای فساد بانکی یکی از شرکت‌های شناخته شده در حوزه IT بود.

به گزارش عصر ارتباط؛ در خبر مذکور آمده بود، محمدکاظم‌چقازردی، مدیرعامل بانک سپه از کشف و شناسایی صدور تعدادی ضمانتنامه واهی در یکی از شعب بانک خبر داد.

مدیرعامل اظهار داشت: روز چهارشنبه ۲۶ مهرماه ۹۶، در حین بررسی عملکرد واحدهای تابعه، مشخص شد فردی که در حوزه‌های اقتصادی مختلف، از جمله خرید و فروش رایانه و تجهیزات رایانه و تجهیزات جانبی، ساختمان‌سازی، صرافی و… فعالیت داشته و بالغ بر چند صد نفر کارمند در شرکت‌های زیرمجموعه وی مشغول کار هستند، با فریب و تطمیع یکی از رؤسای شعب بانک، بدون رعایت ضوابط و مقررات اقدام به دریافت تعدادی ضمانتنامه واهی کرده و حسب اعلام نام‌برده، ضمانتنامه‌های مذکور را برای دسترسی به نقدینگی به همراه فاکتورهای جعلی و قراردادهای غیرواقعی به برخی شرکت‌های کارگزاری و لیزینگ‌‌ها ارایه کرده است.

چقازردی گفت: با کشف موضوع، با اتخاذ تدابیر لازم، فرد یادشده که در خارج از کشور حضور داشت، برای بررسی موضوع، به بانک دعوت و تا پایان وقت اداری روز پنجشنبه ۲۷ مهرماه ۹۶، نسبت به اخذ وکالت محضری اموال و دارایی‌های فرد مذکور و شرکت‌های تابعه به نام بانک اقدام شد.

رییس هیأت مدیره بانک افزود: عمده این ضمانتنامه‌های واهی با سررسید سال آتی هستند. در این راستا، گزارش‌های لازم به همراه مدارک و مستندات و معرفی افراد ذی مدخل به مراجع قانونی ذی‌ربط ارایه شد.

مدیرعامل بانک ادامه داد: ضمناً لازم است از وزارت محترم اطلاعات، مراجع قضایی، سازمان بازرسی کل کشور و سایر مراجع نظارتی که هماهنگی و همکاری لازم را با بانک به عمل آوردند، قدردانی کنم.

سایر اقدامات لازم توسط مراجع قانونی و نظارتی در خصوص موضوع در حال انجام است.

نظر به ارتباط موضوع با حوزه کاری ما به دنبال ماجرا رفته و براساس اطلاعاتی که به دست رسید، مشخص شد شرکت «ل.ب» در این پرونده نقش داشته است.

این شرکت از سال ۸۴ ظاهرا فعالیت خود را در زمینه واردات انحصاری برخی سخت‌افزارهای مختلف یک شرکت تایوانی آغاز کرده و البته جوایزی نیز از جشنواره‌های عمدتاً جایزه فروش دریافت کرده، اما چندان در فضای رسانه‌ای کشور شناخته شده و فعال نیست.

مدیر این شرکت نیز جوان بوده و به نظر می‌رسد از ژن‌های خوب و برتر کشورمان است که در سن پایین و با داشتن یک کار ویترینی در قالب شرکت فناوری اطلاعات مشغول استفاده از حفره‌های نظام مالی و بانکی کشور برای صرف در سایر امورات بوده است.

اگرچه شرکت‌های دیگری نیز در حوزه فناوری اطلاعات کشور وجود دارند که اگرچه کم‌تر کسی اسمی یا خبری از آنها در طول سال می‌شنود، اما شرکت‌های متمولی محسوب می‌شوند که دارای گردش مالی قابل ملاحظه‌ای هستند.

 

دریافت وام‌های دولتی و کم‌بهره، حضور گروهی و نمایشی در مناقصات بزرگ برای برنده شدن در طرح‌ها، دریافت پروژه‌های خارج از تشریفات و معاملات ناسالم از جمله مهم‌ترین روش‌های کسب درآمد این قبیل شرکت‌ها محسوب می‌شود.