عدم توفیق در جذب مشارکت بخش خصوصی در حوزه دیتاسنترها

مطالعه تطبیقی مراکز داده و میزبانی سایت‌ها توسط سازمان فناوری اطلاعات منتشر شد عدم توفیق در جذب مشارکت بخش خصوصی در حوزه دیتاسنترها سازمان فناوری اطلاعات ایران، گزارش وضعیت کیفیت و هزینه ارایه خدمات ابری مرکز داده در کشور و مقایسه آن با برخی از سرویس‌دهنده‌های سایر کشور‌ها را منتشر کرد. به گزارش مناقصه‌مزایده، به […]

مطالعه تطبیقی مراکز داده و میزبانی سایت‌ها توسط سازمان فناوری اطلاعات منتشر شد

عدم توفیق در جذب مشارکت بخش خصوصی در حوزه دیتاسنترها

سازمان فناوری اطلاعات ایران، گزارش وضعیت کیفیت و هزینه ارایه خدمات ابری مرکز داده در کشور و مقایسه آن با برخی از سرویس‌دهنده‌های سایر کشور‌ها را منتشر کرد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، یکی از مهم‌ترین اقدامات دولت تدبیر و امید توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و شبکه دسترسی کشور در چارچوب الزامات مصوب شورای عالی فضای مجازی در توسعه شبکه ملی اطلاعات بود.

بدین منظور با اجرای فازهای اول، دوم و سوم، شبکه ملی اطلاعات گام‌های اساسی در توسعه زیرساخت‌های فناوری ارتباطی برداشته شد و کشور از منظر زیرساخت‌های دسترسی آماده تحول در عرضه خدمات و محتوا شد.

توسعه همه‌جانبه شبکه ملی اطلاعات علاوه بر زیرساخت‌های ارتباطی نیازمند توسعه زیرساخت‌های اطلاعاتی و پلتفرم‌های نرم افزاری پیشرفته در ارایه خدمات ابری است تا بتوان همراستا با توسعه زیرساخت‌های ارتباطی زیست‌بوم تولید و ارایه محتوای وخدمات الکترونیکی بومی و داخلی را نیز اجرایی کرد.

بحث مراکز داده یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های اطلاعاتی مورد نیاز در زیست بوم تولید و ارایه خدمات و محتوای الکترونیکی است. بسیاری از سرویس‌های مبتنی بر محتوا تنها درصورتی امکان عرضه می‌یابند که سرمایه‌گذاری مناسب و تأمین زیرساخت‌های کیفی و ارایه خدمات ایمن مراکز داده توسعه پیدا ‌کند.

به همین منظور سازمان فناوری اطلاعات ایران بر آن شده است تا وضعیت کیفیت و هزینه ارایه خدمات ابری مرکز داده در کشور و مقایسه آن با برخی از سرویس‌دهنده‌های سایر کشور‌ها و دلایل عدم توفیق در جذب مشارکت بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری در این حوزه را مورد بررسی قرار دهد.

در این گزارش که با همکاری متخصصین و سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به حوزه مرکز داده تدوین‌شده، سعی شده است با نگاه منصفانه‌ای موضوع توسعه مراکز داده و خدمات ابری نقد شود.

امیدواریم با ارایه این گزارش و کسب نظر از متخصصین این حوزه که می‌تواند در جهت واشکافی موضوع و تکمیل گزارش باشد بتوان با مشارکت جمعی موانع تحقق این رکن اساسی و تکمیل زیست بوم شبکه ملی اطلاعات از پیش روی فعالین حوزه فناوری اطلاعات کشور برداشته شود.

 

به همین منظور رایانه نامه EGOV@ITO.GOV.IR برای اخذ نظر و ایجاد تعامل با صاحب‌نظران و مخاطبین این حوزه برای تکمیل این گزارش اختصاص داده شده و از کلیه صاحب‌نظران تقاضا می‌شود که در تکمیل و نقد این گزارش این مجموعه را یاری کنند.