استفاده ۴۷میلیون ایرانی از اینترنت موبایل!

آخرین وضعیت نفوذ ICT در کشور استفاده ۴۷میلیون ایرانی از اینترنت موبایل! مرکز بررسی‌های فنی اقتصادی وزارت ارتباطات آخرین وضعیت نفوذ فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور را اعلام کرد. برمبنای این آمار، ۴۷ میلیون ایرانی از اینترنت موبایل استفاده می‌کنند. به گزارش مهر، آمار و اطلاعات حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور تا پایان […]

آخرین وضعیت نفوذ ICT در کشور

استفاده ۴۷میلیون ایرانی از اینترنت موبایل!

مرکز بررسی‌های فنی اقتصادی وزارت ارتباطات آخرین وضعیت نفوذ فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور را اعلام کرد. برمبنای این آمار، ۴۷ میلیون ایرانی از اینترنت موبایل استفاده می‌کنند.

به گزارش مهر، آمار و اطلاعات حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور تا پایان شهریورماه امسال توسط دفتر بررسی‌های فنی اقتصادی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام شد.

در این گزارش، شاخص‌های مهم بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات در مقایسه با سال ۸۶ و برمبنای ضریب نفوذ و تعداد تلفن‌های ثابت دایر شده در کشور، ضریب نفوذ و تعداد مشترکان فعال موبایل در کشور، تعداد سیم‌کارت‌های واگذار شده، تعداد سیم کارتهای فعال، تعداد روستاهای دارای ارتباط و دارای تلفن خانگی، تعداد تلفن‌های همگانی نصب شده در کشور، ظرفیت پهنای باند اینترنت بین‌الملل و IP داخلی و نیز تعداد مشترکان پهن باند سیار و ثابت، مورد ارزیابی قرار گرفته است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که ضریب نفوذ تلفن ثابت در کشور تا پایان شهریورماه ۳۸٫۶۹ درصد است و این درحالی است که در سال ۸۶ ضریب نفوذ تلفن ثابت ۳۳٫۴۹درصد بوده است. در همین حال ۳۰میلیون‌و۶۶۱هزارو۸۴۴ خط تلفن ثابت در کشور دایر است.

درهمین حال ضریب نفوذ مشترکان فعال تلفن همراه که در سال ۸۶ حدود ۳۹٫۵درصد بود هم اکنون به ۱۰۶٫۴۳ درصد رسیده است و این نشان می‌دهد که در ۱۰ سال گذشته نفوذ موبایل در ایران بیش از ۲٫۵ برابر شده است. درهمین حال تعداد سیم‌کارت‌های واگذار شده در کشور تا پایان شهریورماه امسال ۱۵۶میلیون‌و۵۴۸هزارو۵۱۱ خط اعلام شده است.

از سوی دیگر تعداد سیم‌کارت فعال تلفن همراه در کشور که هم اکنون در دست مشترکان است نیز ۸۵میلیون‌و۶۴هزار و ۴۶ سیم کارت عنوان شده است.

برمبنای بررسی‌های انجام شده، شمار روستاهای دارای ارتباط که در سال ۹۱ حدود ۵۲هزارو۹۶۵ روستا بوده، هم اکنون به ۵۵ هزار و ۱۲۱ روستا رسیده است. این درحالی است که روند ارتباط رسانی به روستا‌‌ها طبق جدول منتشرشده، روند نزولی دارد و در سال ۹۵ تعداد روستاهای دارای ارتباط ۵۵هزارو۲۰۷ روستا بوده است.

برآورد‌‌ها نشان می‌دهد که ۴۸هزارو۹۷۶ روستا در کشور دارای تلفن خانگی هستند و ۱۱۵هزارو۵۵۰ دستگاه تلفن همگانی در کشور نصب شده است.

برمبنای ارزیابی‌های انجام شده پهنای باند اینترنت بین‌الملل تا پایان شهریورماه امسال به یکهزارو۱۱۴ گیگابیت بر ثانیه رسیده است و این درحالی است که در سال ۸۶ ظرفیت پهنای باند اینترنت بین‌الملل ۶٫۰۵ گیگابیت بر ثانیه بوده است که رشد هزار برابری را نشان می‌دهد.

درهمین حال ظرفیت پهنای باند شبکه اینترنت داخل کشور نیز از ۳۱٫۸گیگابیت بر ثانیه در سال ۸۸ به ۶۸۰۰ گیگابیت برثانیه رسیده است. این درحالی است که ظرفیت پهنای باند داخلی در ۶ ماهه نخست امسال بدون تغییر نسبت به انتهای سال ۹۵ ارزیابی می‌شود.

 

بررسی‌ها حاکی از آن است که ۴۷میلیون‌و۳۳۲هزارو۵۵۵ مشترک در کشور از اینترنت موبایل و پهن باند سیار استفاده می‌کنند و شمار مشترکان اینترنت ثابت (پهن باند ثابت از طریق فناوری ADSL و فیبر) بالغ بر ۱۰میلیون‌و ۴۹۰هزارو۱۱۸ مشترک اعلام شده است.