کاهش تصدی‌گری دولت و رفع انحصار در حوزه ICT

وزیر ارتباطات اعلام کرد کاهش تصدی‌گری دولت و رفع انحصار در حوزه ICT وزیر ارتباطات با انتقاد از نحوه اجرای دستور قضایی درباره مسدود شدن اپلیکیشن مسیریاب ویز، گفت: اگرچه برای مسدود شدن این اپلیکیشن که اسرائیلی است و ما نیز استفاده از آن را قبول نداریم، دستور قضایی صادر شد، اما نحوه اجرای آن […]

وزیر ارتباطات اعلام کرد

کاهش تصدی‌گری دولت و رفع انحصار در حوزه ICT

وزیر ارتباطات با انتقاد از نحوه اجرای دستور قضایی درباره مسدود شدن اپلیکیشن مسیریاب ویز، گفت: اگرچه برای مسدود شدن این اپلیکیشن که اسرائیلی است و ما نیز استفاده از آن را قبول نداریم، دستور قضایی صادر شد، اما نحوه اجرای آن به اعتماد عمومی برای استفاده از اپلیکیشن‌های داخلی صدمه زد.

به گزارش ایسنا، محمدجوادآذری‌جهرمی در برنامه صبحانه کاری اتاق بازرگانی با بیان این که با ایجاد موانع نمی‌توان انتظار توسعه تولیدات بومی را داشت، اظهار کرد: درست است که در مواردی دولت مانع توسعه استارت‌آپ‌هاست، اما تنها دولت در این موضوع نقش ندارد و موانع برای استارت‌آپ‌‌ها زیاد است.

وزیر ارتباطات با بیان این که وزارت ارتباطات تا حد زیادی تصدی‌گری را واگذار کرده است، افزود: هرچند انتقاداتی به نحوه خصوصی شدن مطرح است و برخی می‌گویند شرکت‌ها بیش‌تر خصولتی شدند اما در حال حاضر تنها شرکت ارتباطات زیرساخت به صورت مستقیم برای ارتباطات درآمد دارد که درآمد آن سالانه ۲۰۰۰ میلیارد تومان است که در مقایسه با درآمد سایر بخش‌ها از جمله اپراتور‌ها و مخابرات شش تا ۷ درصد بازار را تشکیل می‌دهد.

وی با اشاره به رفع تصدی‌گری و آزادسازی فعالیت‌ها در حوزه پست، بیان کرد: با تلاشی که طی ۴ سال گذشته صورت گرفت درآمد ۳۵۰ میلیارد تومانی پست به ۸۰۰ میلیارد تومان رسید که امیدواریم با اجازه دادن به بخش خصوصی و فعال شدن دو اپراتور خصوصی در کوتاه‌مدت، درآمد حوزه پستی را به دو برابر برسانیم.

برخی مسؤولان هنوز نگاه فناوری‌ستیز دارند

وی با بیان این که برخی همچنان نگاه فناوری‌ستیز در کشور دارند و این نگاه حتی در برخی از مسؤولان دیده می‌شود، افزود: اما دنیا به فکر استفاده از فرصت‌های فناوری است.

آذری جهرمی درباره‌ کاهش تصدی‌گری دولت و رفع انحصار ادامه داد: یکی از این اقدامات آزادسازی ظرفیت ترانزیت بین‌الملل بود که در انحصار زیرساخت قرار داشت. همچنین با عقد قرارداد ترانزیت جنوب به شمال که بعد از ۳ ماه مذاکره صورت گرفت ۳۰۰ گیگ به ظرفیت ترانزیت بین‌الملل اضافه شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تأکید بر اهمیت بخش خصوصی در توسعه فناوری اطلاعات، بیان کرد: ما رییس نظام صنفی رایانه‌ای را در سازمان تنظیم مقررات ارتباطات عضو کردیم تا نظرات بخش خصوصی که از ارکان مهم این عرصه هستند بدون ملاحظه و رانت و دخالت نظر دولتی مطرح شود و این کار نیز کمک شایانی به ما کرده است. دولت برنامه‌ریزی و بخش خصوصی اجرا می‌کند بنابراین اگر نظرات بخش خصوصی را نداشته باشیم توسعه محقق نخواهد شد.

 

وی با بیان این که تخمین زده شده چه میزان تجهیزات در حوزه تا ۵ سال آینده نیاز است، افزود: در بخش اول ما می‌توانیم تولید و صادرات داشته باشیم. در بخش دوم مسیری لازم است که به دنیا برسیم و بخش سوم حوزه‌هایی است که نمی‌توانیم تولید کنیم. ما با هماهنگی سندیکای مخابرات اقلامی را استخراج کردیم که می‌توان از تولیدات بومی آن استفاده کرد. همچنین کمیسیون تنظیم مقررات نیز مصوبه‌ای برای حمایت از شرکت‌هایی دارد که از محصولات داخلی استفاده می‌کند و ما ظرفیت داریم تولید داخلی را توسعه دهیم.