ایجاد تناظر میان فهرست کالاهای دانش‌بنیان با سیستم کدگذاری کالا (HS Code) گمرک

ایجاد تناظر میان فهرست کالاهای دانش‌بنیان با سیستم کدگذاری کالا (HS Code) گمرک مدیرکل دفتر توسعه کسب و کار بین‌المللی معاونت علمی از احصای کد تعرفه گمرکی جدید کالاهای دانش‌بنیان در کشور خبر داد. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، روح‌ا…استیری در خصوص احصای کد تعرفه گمرکی جدید کالاهای […]

ایجاد تناظر میان فهرست کالاهای دانش‌بنیان با سیستم کدگذاری کالا (HS Code) گمرک

مدیرکل دفتر توسعه کسب و کار بین‌المللی معاونت علمی از احصای کد تعرفه گمرکی جدید کالاهای دانش‌بنیان در کشور خبر داد.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، روح‌ا…استیری در خصوص احصای کد تعرفه گمرکی جدید کالاهای دانش‌بنیان در کشور، گفت: با تلاش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با هدف ارتقای نظام آمارگیری صادرات محصولات دانش‌بنیان، کدهای فرعی گمرکی برای کالاهای دانش‌بنیان احصا خواهد شد.

مدیرکل دفتر توسعه کسب و کار بین‌المللی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی مناسب از طریق تعیین دقیق میزان آمار صادرات کالاهای دانش‌بنیان را یکی از دلایل توجیهی تعریف کدهای فرعی HS، عنوان کرد و افزود: از آنجا که آمار صادرات دانش‌بنیان در تدوین برنامه استراتژیک معاونت علمی و سیاست‌گذاری و تدوین چشم‌اندازهای پیش‌رو و به‌ویژه تخصیص بهینه منابع حمایتی نقشی کلیدی دارد، احصای کدهای تخصصی کالاهای دانش‌بنیان را ضروری دانست.

استیری تصریح کرد: از آنجا که کل محصولات شرکت‌ها، دانش‌بنیان نیست، ممکن است صادرات کالای شرکت دانش‌بنیان یعنی کالایی که دانش‌بنیان شناخته نشده است نیز جزو آمار صادرات شرکت دانش‌بنیان به شمار آید. این موضوع، آمار صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان را با خطا همراه می‌کند که برای حل این مشکل، در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پروژه‌ای تحت عنوان «ایجاد تناظر میان فهرست کالاهای دانش‌بنیان با سیستم هماهنگ شده کدگذاری کالا (HS Code) گمرکی ۸ رقمی موجود» در اولویت قرار گرفت.

استیری ادامه‌داد: این کار برای تفکیک آمار صادرات کالاهای دانش‌بنیان از غیردانش‌بنیان و استخراج آمار صادرات کالای دانش‌بنیان اجرایی می‌شود.

وی اظهارکرد: همچنین با توجه به مشکلات پیشِ ‌روی استخراج آمار صادرات دانش‌بنیان مانند «قرارگرفتن برخی کالا‌‌ها ذیل کد سایر و عدم شناسایی دقیق کالاهای صادراتی»، «دانش‌بنیان نبودن برخی از محصولات صادراتی شرکت‌های دانش‌بنیان» و «اعلام ارقام صادراتی رسمی کم‌تر از ارقام واقعی توسط خود شرکت‌های دانش‌بنیان» اجرای این پروژه در اولویت قرار گرفت.

وی با اشاره به دیگر مشکلات استخراج آمار صادرات دانش‌بنیان، گفت: همچنین با توجه به «اعلام کردن ارزش زیاد برای کالای دانش‌بنیان در اظهارنامه صادراتی توسط برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان»، «عدم وجود کد تعرفه برای برخی از کالاهای دانش‌بنیان صادراتی و صادر کردن محصول با کدهای تعرفه گمرکی دیگری نزدیک به محصول» و غیره دقیق‌سازی آمار صادرات کالاهای دانش‌بنیان امری ضروری محسوب می‌شود.

مدیرکل دفتر توسعه کسب و کار بین‌المللی معاونت علمی، «شناسایی دقیق شرکت‌های دانش‌بنیان صادراتی»، «تفکیک دقیق آمار صادرات کالاهای دانش‌بنیان از غیردانش‌بنیان» و «رتبه‌بندی درست شرکت‌های دانش‌بنیان صادراتی» را از دیگر دلایل ضرورت اجرای این طرح برشمرد.

استیری عنوان‌کرد: از دیگر دلایل اهمیت اجرای طرح تعیین کد تعرفه گمرکی جدید کالاهای دانش‌بنیان می‌توان به «تخصیص بهینه منابع مالی به شرکت‌های صادراتی»، «نظارت بر عملکرد صادراتی بنگاه‌ها»، «شناسایی دقیق بازارهای هدف صادراتی کالاهای دانش‌بنیان» و «یکپارچگی در ارایه آمار صادرات دانش‌بنیان در سطح کشور» اشاره کرد.

به گفته وی، برای اجرای این طرح، در این سطح ۲۰۵ شرکت رصد شده است که تاکنون حدود ۱۰۰ محصول دانش بنیان صادراتی شناسایی شده است، البته قطعاً این آمار دقیق و متقن نیست.

مدیرکل دفتر توسعه کسب و کار بین‌المللی معاونت علمی همچنین گفت: در ابتدا گمرک کشور مخالف این کار بود و مسؤولین آن معتقد بودند این کار اجرایی نمی‌شود؛ اما پس از ارایه طرح توجیهی معاونت علمی به سازمان توسعه تجارت ایران و موافقت این سازمان با طرح مذکور، گمرک نیز اعلام آمادگی کرد و تعیین کدهای ۸ رقمی فرعی برای کالاهای دانش‌بنیان در دستور کار سازمان توسعه تجارت قرار گرفت.

 

وی افزود: در این راستا و با توجه به این‌که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در نظر دارد برای ایجاد تناظر میان فهرست کالاهای دانش‌بنیان با سیستم هماهنگ‌کننده کدگذاری کالا (HS code)، کدهای جدید فرعی برای کالاهای دانش‌بنیان تعریف کند، کلیه شرکت‌های دانش‌بنیان علاقه‌مند می‌توانند در صورت تمایل به تعریف کد گمرکی جدید برای کالای دانش‌بنیان، لیست کالای دانش‌بنیان به همراه کد HS موجود نزدیک به کالای مورد نظر را به دفتر توسعه کسب و کار بین‌الملل اعلام کنند.