در لایحه بودجه ۹۷ محقق شد پایان رویای اعزام انسان به فضا توسط ایران! پیشنهاد واگذاری پروژههای دولت الکترونیک و فضایی با مدل PPP در لایحه بودجه سال ۹۷ به پروژه «دستیابی به فناوری اعزام انسان به فضا» که در سند جامع توسعه علمی کشور و سیاستهای اقتصاد مقاومتی دیده شده است، بودجه تعلق نگرفت. […]
در لایحه بودجه ۹۷ محقق شد
پایان رویای اعزام انسان به فضا توسط ایران!
پیشنهاد واگذاری پروژههای دولت الکترونیک و فضایی با مدل PPP
در لایحه بودجه سال ۹۷ به پروژه «دستیابی به فناوری اعزام انسان به فضا» که در سند جامع توسعه علمی کشور و سیاستهای اقتصاد مقاومتی دیده شده است، بودجه تعلق نگرفت.
به گزارش مهر، موضوع «دستیابی به فناوری اعزام انسان به فضا (با مشارکت جهان اسلام و همکاریهای بینالمللی)» که در احکام مرتبط با سند جامع توسعه علمی کشور، احکام مندرج در قانون برنامه ششم و سیاستهای اقتصاد مقاومتی لحاظ شده، در لایحه بودجه سال ۹۷ ملاحظه نشد و برای آن ردیف مرتبط در تکالیف دستگاه اجرایی متولی تعلق نگرفته است.
براساس گزارش مرکز پژوهشهای مجلس احکام مرتبط با دستیابی به فناوری اعزام انسان به فضا در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ ملاحظه نشده است و به نظر میرسد این امر، عمدتاً به دلیل مغایرت مأموریت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با فناوریهای فضایی و تمرکز بر حوزه ارایه خدمات فضایی است.
این درحالی است که این حکم قبلاً در ردیف اعتبارات متفرقه در قوانین بودجه سالهای ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ لحاظ شده بود.
رشد ۵ درصدی اعتبارات برنامهای بخش هوافضا
در همین حال براساس بررسی مرکز پژوهشهای مجلس در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ بهطورکلی مجموع اعتبارات برنامهای بخش هوافضای کشور رشد ۵ درصدی داشته است و از مجموع رقم حدود ۳٫۵۸۲ میلیارد ریال در قانون بودجه سال ۱۳۹۶ به رقم ۳٫۶۵۶ میلیارد ریال در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ رسیده و حدود ۰٫۱ درصد از مجموع اعتبارات عمومی کل کشور را به خود اختصاص داده است.
مجموع درآمدهای بخش هوافضای کشور در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ رشد ۷ درصدی داشته و از مجموع رقم حدود ۲۸۳۲ میلیارد ریال در قانون بودجه سال ۱۳۹۶ به رقم حدود ۳۰۳۶ میلیارد ریال در لایحه بودجه سال ۱۳۹۶ رسیده است. همچنین در بررسی بودجه شرکتهای بخش هوافضا در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ مشخص شد که مجموع ۵۰ درصد سود ویژه این شرکتها بالغ بر ۸۶۸ میلیارد ریال میباشد که نسبت به سال گذشته حدود ۰٫۱۲ درصد افزایش داشته است.
در حوزه هوایی سهم اعتبارات برنامهای در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ رشد ۵ درصدی داشته و از رقم ۱۴۷۴ میلیارد ریال در قانون بودجه سال ۱۳۹۶ به ۱۵۵۱ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۷ رسیده است.
در حوزه فضایی اما مشاهده میشود که سهم اعتبارات برنامهای حوزه فضایی در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ رشد قابل توجهی نداشته و از مبلغ ۲۰۸۸ میلیارد ریال در قانون بودجه سال ۱۳۹۶ به ۲۰۹۲ میلیارد ریال در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ رسیده است.
ارادهای برای ارتقای جایگاه فضایی کشور وجود ندارد
مرکز پژوهشهای مجلس با نگاهی به مجموع ۱۹ درصد بودجه تخصیص داده شده به سازمان فضایی ایران و پژوهشگاه فضایی ایران در سال ۱۳۹۵ و همچنین ۱۳ درصد در ۶ ماهه نخست سال ۱۳۹۶، اعلام کرده که «به نظر میرسد ارادهای برای توسعه و ارتقای جایگاه حوزه فضایی کشور از جانب وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات وجود ندارد.»
در بررسی لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ با توجه به حذف ردیفهای هزینهای برنامههای «توسعه فناوریها و فعالیتهای فضایی» و «توسعه کاربردهای فضایی و حفظ نقاط مداری» ذیل سازمان فضایی ایران و همچنین پایان مهلت اتحادیه بینالمللی مخابرات (ITU) به ایران تا سال ۱۳۹۷ مبنی بر عملیاتی شدن نقطه زهره دو و اهمیت فوقالعاده این موضوع ردیف اعتباری یاد شده بسیار ناچیز است و به نظر میرسد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خرید ماهواره خارجی را با توجه به تعریف ردیف برنامهای «توسعه کاربردها و خدمات بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات» و توسعه خدمات فضایی در اولویت قرارداده است.
در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ ردیف متفرقه برنامه «توسعه زیرساختها و خدمات کاربردی ارتباطی و پایه فضایی» با مجموع اعتبار هزینهای ۵۷۰۰۰۰۰ میلیون ریال که در قانون بودجه سال ۱۳۹۶ تحت عنوان برنامه «توازن منطقهای و کاهش شکاف اطلاعاتی و دیجیتالی بین مناطق و استانهای کشور و زیرساختهای ماهوارهای» ذیل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار داشت به دلیل عدم شفافیت صرف اعتبار این برنامه در حوزههای فضایی و غیرفضایی و همچنین ایجاد بینظمی در محاسبات بودجهای لحاظ نشده است. با توجه به هزینه بالای تأمین ماهواره سنجشی و مخابراتی پیشنهاد میشود با موافقت دولت، سهم حوزه فضایی از مبلغ ردیف یاد شده منفک و به ردیفهای اعتبارات برنامهای ذیل سازمان فضایی ایران اضافه شود.
مرکز پژوهشهای مجلس پیشنهاد کرده که به منظور توسعه زیرساختها و خدمات کاربردی ارتباطی و پایه فضایی، بخشی از اعتبارات ردیف متفرقه تملک دارایی سرمایهای ۱۴۹۰۰۰-۱ تحت عنوان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ذیل لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور کسر و به ردیف تملک داراییهای سرمایهای به شماره ردیف ۱۱۱۱۰۰-۱ تحت عنوان «وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح» اضافه شود.
به کسب و کارهای نوپای حوزه فضایی اعتبار تعلق گیرد
همچنین پیشنهاد میشود به منظور حمایت از کسب و کارهای نوپا در حوزههای سنجش از دور، کاربردهای فضایی نوین و فناوری اطلاعات و ارتباطات به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اجازه داده شود که بخشی از مبلغ ۱۴۰۰ میلیارد ریال موضوع بند «ب» تبصره «۱۸» ماده واحده را به منظور تأمین سرمایه بخش دولتی در امور سرمایهگذاری خطرپذیر در قالب صندوقهای پژوهش و فناوری غیردولتی تخصیص دهد. موضوع فعالیت این صندوقها حمایت از کسب و کارهای نوپا در حوزه سنجش از دور، کاربردهای فضایی نوین و فناوری اطلاعات و ارتباطات است.
در راستای ایجاد و توسعه اپراتورهای فضایی پیشنهاد میشود موضوع بند «ج» تبصره «۱۸» ماده واحده به صورت زیر اصلاح شود:
«به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اجازه داده شود از طریق سازمان فناوری اطلاعات ایران و سازمان فضایی ایران نسبت به مشارکت خصوصی- عمومی داخلی و خارجی به منظور انجام طرح پروژههای دولت الکترونیک، توسعه خدمات الکترونیکی و ایجاد اپراتورهای فضایی اقدام کند. منابع مورد نیاز جهت سرمایهگذاری بخش دولتی از محل اعتبارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و منابع داخلی شرکتهای تابعه به تأیید سازمان برنامه و بودجه کشور تأمین میشود.»
از سوی دیگر در بررسی غیراعتباری لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ به نظر میرسد احکام مرتبط با بند «پ» از ماده (۵۳) قانون برنامه ششم توسعه درباره سیاستگذاری و لحاظ کردن تدابیر لازم جهت مشارکت صنایعهوایی داخلی با اولویت بخش خصوصی در ساخت و تولید انواع هواپیما و بالگردهایی که تأمین و خرید آنها از خارج کشور صورت میپذیرد در لایحه بودجه سالجاری رعایت نشده است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.