دلایل گرانی موبایل در ایران؛ افزایش نرخ مالیات در امارات!

دلایل گرانی موبایل در ایران؛ افزایش نرخ مالیات در امارات! تلفن همراه به دلیل افزایش قیمت دلار، تعطیلی بازار‌ها در ایام کریسمس و افزایش ۵ درصدی نرخ مالیات در امارات متحده عربی دو تا ۵ درصد گران شد. به گزارش ایلنا، در روزهای اخیر اخباری در شبکه‌های اجتماعی و برخی از رسانه‌ها مبنی بر افزایش […]

دلایل گرانی موبایل در ایران؛ افزایش نرخ مالیات در امارات!

تلفن همراه به دلیل افزایش قیمت دلار، تعطیلی بازار‌ها در ایام کریسمس و افزایش ۵ درصدی نرخ مالیات در امارات متحده عربی دو تا ۵ درصد گران شد.

به گزارش ایلنا، در روزهای اخیر اخباری در شبکه‌های اجتماعی و برخی از رسانه‌ها مبنی بر افزایش ۱۶ درصدی قیمت موبایل به دلیل اجرای طرح رجیستری منتشر شد که این خبر با پیگیری ایلنا از سوی فروشندگان موبایل و رییس انجمن واردات موبایل تکذیب شد.

یک فروشنده موبایل درباره شایعه افزایش قیمت موبایل گفت: قیمت موبایل افزایش ۱۶ درصدی نداشته است اما افزایش قیمت دلار و تعطیلی بازار چین و دبی برای کریسمس، باعث شده است تا خرید و سفارش با قیمت بالاتری تمام شود و موبایل به دلیل کمبود موجودی در بازارهای خارجی در مقادیر کم‌تر وارد کشور شود که قیمت موبایل را با افزایش دو تا ۵ درصدی روبه‌رو کرده است که برای هر برندی این افزایش قیمت متفاوت است. برای مثال گوشی گلکسی نوت ۸ با گارانتی همراه سرویس خاورمیانه که ۳ میلیون و ۲۴۰ هزار تومان قیمت داشت، هم‌اکنون ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

وی افزود: اکثر تلفن‌های همراه موجود در بازار با گارانتی‌های رسمی مانند سامسونگ، دو تا ۳ درصد گران شده‌اند اما گوشی‌هایی که به صورت قاچاق وارد کشور شده با سوءاستفاده فروشندگان تا ۵ درصد گران شده است تا بتوانند با سود بیش‌تری آنها را به فروش برسانند؛ برای نمونه گوشی شیائومی می‌۵ ایکس با قیمت یک میلیون تومان هم‌اکنون یک میلیون و ۵۰ هزار تومان قیمت دارد.

سیدمحمودصفار، رییس انجمن واردکنندگان تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی با اشاره به شایعات منتشر شده مبنی بر افزایش ۱۶ درصدی قیمت تلفن همراه با طرح رجیستری به ایلنا گفت: خبر گرانی ۱۶ درصدی موبایل در بازار به دلیل طرح رجیستری به هیچ وجه درست نیست و تکذیب می‌شود. اگر قرار باشد افزایش قیمتی صورت بگیرد، ابتدا در انجمن واردات موبایل بررسی می‌شود اما هیچ افزایش قیمت قابل توجهی وجود ندارد. این روز‌ها به دلیل کاهش حجم موجودی کالا برای واردات به علت تعطیلی بازار‌ها در ایام کریسمس افزایش قیمت مقطعی وجود دارد.

رییس انجمن واردکنندگان موبایل افزود: یکی از مسایل مهمی که مردم باید نسبت به آن آگاه باشند، افزایش ۵ درصدی مالیات برای بسیاری از کالا‌ها از جمله اجناس الکترونیکی در امارات متحده‌عربی و عربستان سعودی است. بخش قابل توجهی از واردات موبایل به خصوص گوشی‌های برند اپل تحت عنوان آیفون از طریق دبی وارد کشور می‌شوند که باعث‌ می‌شود تا قیمت تلفن‌های همراه به خصوص گوشی آیفون در سفارش‌های جدید با افزایش روبه‌رو باشد.

 

وی تأکیدکرد: ارز مبادله‌ای برای واردات موبایل حذف شده است و واردکنندگان با دلار آزاد اقدام به واردات می‌کنند؛ در واقع دلار آزاد نیز این روز‌ها حال خوبی ندارد و دارای ثبات قیمت نیست. تا چندی پیش کالا با دلار ۳ هزار و ۸۰۰ تومانی تا دلار ۴ هزار تومانی وارد کشور می‌شدند اما هم‌اکنون واردکننده برای خریداری کالا باید با دلار ۴ هزار و ۳۰۰ تومانی اقدام به سفارش کند که موجب افزایش اندک قیمت موبایل شده است.