شرایط در مناقصات ICT برای شرکت‌های داخلی عادلانه نیست

رتبه اول طرح‌های توسعه‌ای سی‌ و یکمین جشنواره خوارزمی شرایط در مناقصات ICT برای شرکت‌های داخلی عادلانه نیست لطف‌ا…بیگی با ارایه طرح «سامانه انتقال نوری POTN» رتبه اول طرح‌های توسعه‌ای سی و یکمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی را از آن خود کرد. به گزارش آنا، لطف‌‌ا… بیگی، هیأت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی و مدیرعامل شرکت […]

رتبه اول طرح‌های توسعه‌ای سی‌ و یکمین جشنواره خوارزمی

شرایط در مناقصات ICT برای شرکت‌های داخلی عادلانه نیست

لطف‌ا…بیگی با ارایه طرح «سامانه انتقال نوری POTN» رتبه اول طرح‌های توسعه‌ای سی و یکمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی را از آن خود کرد.

به گزارش آنا، لطف‌‌ا… بیگی، هیأت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی و مدیرعامل شرکت سامانه‌های نوآوری سینا، طرح سامانه انتقال نوری POTN را ارایه داده است که به عنوان رتبه اول توسعه‌ای این دوره از جشنواره بین‌المللی خورازمی برگزیده شد.

بیگی دوره دکتری خود را در زمینه مخابرات نوری گذرانده است و در حال حاضر در دانشکده برق دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در گروه مخابرات روی همین موضوع هم تدریس می‌کند و هم تحقیقات خود را ادامه می‌دهد.

بیگی می‌گوید: «کاربرد اصلی این طرح در زیرساخت کشور برای انتقال داده با نرخ‌های ترابیتی روی فیبرهای نوری است. علاوه بر لایه‌های نوری در لایه دوم و سوم، درجه حرکت سوییچینگ بسیار بالایی با توان داخلی تولید کنیم. تعداد زیادی از فارغ‌التحصیلان و رتبه‌های برتر کنکور در دوره کارشناسی ارشد و دکتری در مجموعه ما مشغول به تحقیق هستند».

وی در ادامه افزود: «این دانش، از ساخت سخت‌افزار‌ها گرفته تا طراحی نرم‌افزارها، کاملاً بومی‌سازی شده است. از نظر تجاری به شرایطی رسیدیم که قادر به تأمین نیاز کشور در حجم بالایی هستیم».

بیگی گفت: «این تکنولوژی برای استقلال و امنیت کشور بسیار مهم است، به شدت تلاش کردیم تا نیاز کشور را به‌طور کامل تأمین کنیم و از این نظر مستقل عمل کنیم».

بیگی درباره کاربرد این تکنولوژی گفت: «در دنیای امروزی تقریباً تمام ارتباطات ایجاد شده در نهایت تبدیل به داده می‌شود. این داده‌ها وارد بستری برای جابه‌جایی با نرخ‌های بالا و فاصله‌های طولانی می‌شود که اصطلاحاً به آن بستر زیرساختی داده می‌گوییم».

وی افزود: «در حقیقت نقش سیستمی را بازی می‌کند که انتقال داده در این بستر انجام می‌شود و چون بستری است که داده‌های همه حوزه‌ها در آن جاری می‌شود از لحاظ امنیتی خیلی مهم است که براساس یک تکنولوژی بومی ایجاد شده باشد».

بیگی می‌گوید: «محققان ما بیش از ۱۵ سال سابقه در حوزه الکترونیک، نرم‌‌افزار و مخابرات دیجیتال دارند. کار روی این طرح از ۵سال پیش شروع شد و نمونه اولیه آن ۳سال پیش تولید شد. از آن زمان تاکنون نیز ویژگی‌های دیگری به آن اضافه شده است و طرح بالغ‌تر شده است».

این مخترع در رابطه با چالش‌هایی که در این مسیر با آن مواجه شده است، می‌گوید: «چالش اصلی که با آن مواجه هستیم، این است که در مناقصاتی که معمولاً از سمت استفاده‌کننده‌های این سیستم، مانند شرکت‌های مخابراتی دولتی و خصوصی، برگزار می‌شود، معمولاً شرایط برای شرکت‌های داخلی عادلانه نیست».

وی در این باره توضیح داد: «نیازی به حمایت نداریم بلکه می‌خواهیم در فضای عادلانه‌ای رقابت کنیم. برای مثال از تولیدکنندگان داخلی انتظار می‌رود که ضمانتنامه‌ای معادل شرکت‌های خارجی ارایه کنند؛ درصورتی که پرداخت به شرکت داخلی ۲۵درصد است و قرارداد به صورت ریالی بسته می‌شود. این در حالی است که قرارداد شرکت خارجی تا ۹۰درصد به صورت ارزی بسته می‌شود و مبلغ را در ابتدا دریافت می‌شود».

بیگی گفت: «شرکت‌های داخلی در شرایط کاملاً نابرابری می‌جنگند؛ با تغییرات ارز به شدت ضرر می‌بینیم، چراکه سودمان از دست می‌رود. در کل اگر تمایل به استفاده از تولیدکننده داخلی بیش‌تر شود، می‌توانیم در زمینه تحقیقات پیشرفت کنیم، جذب نیروی بیش‌تری داشته باشیم و دایره محصولات تولیدی را افزایش دهیم».

 

وی در آخر افزود: «به جوان‌‌ها اعتقاد داشته باشید؛ اگر ضعف‌هایی دارند بدانیم که به جز اعتماد به آنها نداریم، چراکه با مصرف‌گرایی و استفاده از محصولات چینی و کشورهای دیگر ممکن است به صورت کوتاه‌مدت به جایی برسیم اما در بلندمدت مصرف‌گرایی بیش نخواهیم بود».