هدف صنعت هوافضا تنها پرتاب ماهواره نیست!

معاون دانشگاه صنعتی امیرکبیر هدف صنعت هوافضا تنها پرتاب ماهواره نیست! معاون پژوهشی دانشگاه امیرکبیر با اشاره به‌کاربردهای فراوان صنعت هوافضا گفت: در این صنعت نباید فقط به فکر پرتاب ماهواره بود و می‌توان به خدمات فراوان ناشی از داده‌های این صنعت توجه کرد. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از دانشگاه صنعتی امیرکبیر؛ حسین‌حسینی‌تودشکی افزود: […]

معاون دانشگاه صنعتی امیرکبیر

هدف صنعت هوافضا تنها پرتاب ماهواره نیست!

معاون پژوهشی دانشگاه امیرکبیر با اشاره به‌کاربردهای فراوان صنعت هوافضا گفت: در این صنعت نباید فقط به فکر پرتاب ماهواره بود و می‌توان به خدمات فراوان ناشی از داده‌های این صنعت توجه کرد.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از دانشگاه صنعتی امیرکبیر؛ حسین‌حسینی‌تودشکی افزود: در حوزه هوافضا می‌توان از داده‌های موجود سازمان فضایی به خوبی استفاده کرد و نرم‌افزارهای موبایلی ساخت که نیاز مردم را در حوزه‌های مختلف هواشناسی و محیط‌زیست تأمین کند.

حسینی تودشکی تأکید کرد: پژوهش‌های کاربردی از جنس نیازهای روز مردم است اما همچنین باید به پژوهش‌هایی توجه شود که نیازهای آینده را تأمین کند.

معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر عنوان داشت: اگر به این کلان روند‌ها توجه نکنیم به خصوص در زمانی که مشکلات اقتصادی افزایش می‌یابد یقیناً در حوزه‌های مختلف انرژی، سلامت و ایمنی دچار مشکل خواهیم شد.

حسینی تودشکی ادامه داد: حتی همین پژوهش‌ها نیز پروژه‌های کاربردی به شمار می‌آیند اما کاربردهای ۲۰سال آینده هستند و می‌توان گفت حدود ۷۰درصد رساله‌های دکتری در دانشگاه‌های مطرح آمریکا و اروپا از این دست پژوهش‌ها هستند که دولت هم روی آنها سرمایه‌گذاری می‌کند.

وی تصریح کرد: اما در حوزه نیاز روز که می‌تواند منجر به اقتصاد دانش‌بنیان شود و برای صنعت ما در دسترس‌تر هست در حوزه نوآوری شکل می‌گیرد.

حسینی‌تودشکی تصریح کرد: در حوزه بودجه‌های پژوهشی دانشگاه‌ها در مصوبات دولت برای سال ۹۷ شاهد پیشرفت‌هایی هستیم که شامل تخصیص ۴۰درصد از بودجه بخش تحقیق و توسعه شرکت‌های دولتی برای انجام پژوهش با دانشگاه‌ها است.

حسینی‌تودشکی گفت: این امر می‌تواند به ظهور شرکت‌های دانش‌بنیان و افزایش نوآوری در دانشگاه‌ها منجر شود زیرا اگر این شرکت‌ها با دانشگاه تفاهمنامه نداشته باشند ۴۰درصد از بودجه بخش تحقیق و توسعه آنها تخصیص نخواهد یافت.