همچنان ۳۹درصد ایرانیان به رایانه دسترسی ندارند!

گزارش ضریب نفوذ رایانه در ایران همچنان ۳۹درصد ایرانیان به رایانه دسترسی ندارند! رشد جهشی کاربران اینترنت در ایران طی ۵سال گذشته غیرقابل انکار است. در کنار این مسأله اما باید دید سرانه دسترسی به اینترنت و همین‌طور سرانه حجم اختصاص یافته به هر ایرانی برای اینترنت داخلی و بین‌المللی در چه وضعیتی است. به […]

گزارش ضریب نفوذ رایانه در ایران

همچنان ۳۹درصد ایرانیان به رایانه دسترسی ندارند!

رشد جهشی کاربران اینترنت در ایران طی ۵سال گذشته غیرقابل انکار است. در کنار این مسأله اما باید دید سرانه دسترسی به اینترنت و همینطور سرانه حجم اختصاص یافته به هر ایرانی برای اینترنت داخلی و بین‌المللی در چه وضعیتی است.

به گزارش ایسنا، به اعتقاد کارشناسان فعالیت‌های صورت گرفته و دستاوردهای کسب شده در حوزه‌ICT در طول دوره ۴ساله دولت یازدهم با هیچ دوره دیگری قابل مقایسه نیست. این دستاور‌ها به لحاظ کمی یا به عبارتی فراگیری استفاده از اینترنت و یا به لحاظ کیفی و سرعت اینترنت بسیار مشهود بوده است. رشد و فراگیری دسترسی به اینترنت در دنیای امروز باعث شده تا دیگر اینترنت و ارتباطات دیگر یک خدمت لوکس و یا حتی تفننی نباشد بلکه به نیازی ملموس برای زندگی روزانه تبدیل شده است.

 وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اخیراً درباره اقدامات وزارت ارتباطات در حوزه اقتصاد مقاومتی، اظهارکرد: اقتصاد مقاومتی در لایه‌های مختلف در این وزارتخانه تعریف شده است که یک لایه مهم آن، توسعه فناوری اطلاعات به عنوان زیرساخت توسعه سایر بخش‌هاست و ما باید زیرساخت‌های لازم برای تأمین ارتباطات مناسب برای کشور را فراهم کنیم. در حال حاضر همه شهرهای کشور از خدمات نسل سوم و چهارم برخوردار شده‌اند.

وی همچنین با بیان این‌که تکلیفی هم در حوزه پهنای باند ثابت منازل داشته که در حال برنامه‌ریزی برای حل موانع سرمایه‌گذاری در این بخش هستیم گفته است: پیوست فناوری در عرصه تولیدات داخلی نیز ابلاغ شده و در حال پیگیری است. اینترنت در سال آینده گران نخواهد شد و همیشه در دنیا اینگونه است که قیمت‌های پهنای باند در حال ارزان شدن است.

اما اکنون بیش از ۱۲۰۰شهر کشور پوشش موبایل پهن‌باند دارند؛ در مردادماه امسال‌۵۶‌درصد شهرهای کشور مجهز به نسل چهارم موبایل بودند که در دهه فجر امسال این پوشش کامل شد و هم‌اکنون در کل کشور اینترنت موبایل نسل چهارم و سوم وجود دارد.

وزیر ارتباطات پیش از این خبر تحت پوشش قرار گرفتن ۱۲۴۶شهر را اعلام کرده و گفته بود: از امروز خدمات نسل سوم و چهارم تلفن همراه در تمام ۱۲۴۶شهر ایران در دسترس خواهد بود.

اما طبق آخرین آمار‌ها از رشد دسترسی خانوار‌ها به اینترنت ۷٫۷۴درصد از کاربران اینترنت در گروه سنی ۲۰ تا ۴۹سال قرار می‌گیرند و ۳٫۲۷درصد از کاربران نیز در گروه سنی ۵۰ تا ۸۹سال هستند. به‌طورکلی نیز نسبت به سال ۱۳۹۲ کاربران اینترنت ۵۱درصد رشد داشته‌اند.

همچنین ۳۹درصد از کل خانوارهای کشور به رایانه دسترسی ندارند. تعداد کاربران ۶سال به بالای اینترنت نیز ۳۸میلیون‌و۹۹۶هزارنفر است که معادل ۵۳درصد از کل جمعیت کشور و در واقع ۱۵میلیون‌و‌۵۱هزار خانوار از کل خانوارهای موجود هستند. در کل نسبت خانوارهایی که اینترنت ندارند به کل خانوار‌ها هم ۳۸درصد است.

مشترکین فعال پهن باند سیار اما به ازای هر ۱۰۰نفر جمعیت ۵۱٫۳۷نفر است. مشترکین پهن باند ثابت به همین نسبت ۱۲٫۹نفر به ازای هر ۱۰۰نفر است. این آمار در شرایطی است که پهنای باند اینترنت داخلی ۶٫۹۶۳٫۲۰۰مگابیت بر ثانیه و پهنای باند اینترنت بین‌الملل استفاده شده تا اواخر خردادماه سال جاری‌(۱۳۹۶) حدود، ۷۶٫۸۲۰٫۴۰۸مگابیت بر ثانیه بوده است. پهنای باند اینترنت بین‌الملل قابل استفاده نیز تا همین ماه در سال ۱۳۹۵، حدود ۹۹۴۹۴۵مگابیت بر ثانیه و سرانه پهنای باند اینترنت به ازای هر نفر نیز ۱۰مگابیت بر ثانیه بوده است.

مسؤولیت تأمین پهن باند اینترنت داخلی و بین‌الملل استفاده شده و قابل استفاده یا تجهیز شده به عهده شرکت ارتباطات زیرساخت است. اما اعلام این‌که هر خانوار یا فرد به‌طور میانگین از این حجم ایجاد شده چقدر سهم سرانه دارد از سوی سازمان فناوری اطلاعات اعلام شده است.

براساس تعریف جدید اتحادیه جهانی ارتباطات کاربر اینترنت کسی است که در طول ۳ماه گذشته با هر فناوری ارتباطی به شبکه اینترنت متصل بوده و این زمان در تعاریف قبلی ۱۲ماه بوده است. محاسبه سرانه سهم هر فرد از کل ظرفیت و حجم اینترنت داخلی و بین‌المللی به دست می‌آید به این صورت که حجم موجود را بر کل جمعیت تقسیم می‌کنند تا نسبت سرانه هر فرد به دست آید.