توسعه ICTراهکار مقابله با فساد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مطرح کرد توسعه ICTراهکار مقابله با فساد امکان مبارزه با فساد به کمک پیوند همه نهاد‌‌‌ها و تحقق دولت الکترونیکی  وزیر ارتباطات با اشاره به ضرورت مقابله با فساد اداری، تأکید کرد: اگر دولت الکترونیکی محقق شود، مراجعات به ادارات کم می‌شود و اگر می‌خواهیم با فساد مبارزه کنیم باید […]

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مطرح کرد

توسعه ICTراهکار مقابله با فساد

امکان مبارزه با فساد به کمک پیوند همه نهاد‌‌‌ها و تحقق دولت الکترونیکی

 وزیر ارتباطات با اشاره به ضرورت مقابله با فساد اداری، تأکید کرد: اگر دولت الکترونیکی محقق شود، مراجعات به ادارات کم می‌شود و اگر می‌خواهیم با فساد مبارزه کنیم باید همه نهاد‌‌‌ها را به هم پیوند دهیم.

به گزارش ایسنا، محمدجوادآذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات روز گذشته در مراسم هفتمین جشنواره ملی ارتباطات و فناوری اطلاعات (فاوا) و یکصدوچهل‌ویکمین سالگرد تأسیس وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار کرد: ما به لطف خداوند و زحمات همه همکاران موفق بودیم تمامی شاخص‌های عمومی و اختصاصی را در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات توسعه بدهیم.

آذری جهرمی با بیان این‌که بنابه اعلام ITU در سال گذشته میلادی ایران در میان کشورهای آسیایی بیش‌ترین رشد شاخص‌های ICT و در دنیا دومین کشور از این بابت را بدست آورده است، گفت: امروز برگزیدگان جشنواره ملی فاوا، جایزه ملی کیفیت و جشنواره شهید رجایی، نمایندگان جامعه‌ای هستند که این اتفاق را رقم زده‌اند که جای تقدیر ویژه از آنان دارند.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید تصریح کرد: در سال گذشته از میان کارمندان خانم یک نفر به عنوان برگزیده انتخاب شد که خوشبختانه امسال شاهدیم که برگزیدگان خانم در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به ۷نفر رسیده است که نشان می‌دهد وعده و برنامه دولت برای ورود خانم‌‌‌ها و کمک گرفتن از آنها در امور کشور در حال تحقق است.

وی با اشاره به این‌که از نظر شاخص‌های IDI جمهوری اسلامی ایران شاهد ۴رتبه رشد بوده است، خاطرنشان کرد: این درحالیست که در سال گذشته پوشش شبکه در کشور ۶۲درصد بوده است که امسال با رشد قابل توجهی که در این حوزه رخ داده است به‌خصوص با کمک همراه اول و همچنین بخش روستایی پوشش پهنای باند گسترده شده و انتظار داریم رشد شاخص وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قابل قبول تر از قبل باشد و انشاا… تکلیف دولت برای رشد ۳۰ درصد شاخص‌‌‌‌ها را زودتر محقق کنیم.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش گفت: کسانی که مانع رشد خلاقیت‌های جوانان در حوزه فناوری اطلاعات با هر شیوه‌ای می‌شوند، ضربه به حاکمیت آینده ایران می‌زنند.

 آذری‌جهرمی با تأکید بر ضرورت تحقق دولت الکترونیک برای مبارزه با فساد اداری، اظهار کرد: نگذشتن از کسانی که ذهن مردم و اعتماد مردم را خدشه‌دار کرده‌اند، بسیار مهم است، اما مهم‌تر از آن این است که نگذاریم جوانانمان که در یک پست اداری با اختیارات لازم قرار دارند به فساد آلوده شوند.

وی در ادامه با بیان این‌که شورای عالی فضای مجازی باید فصل‌الخطاب باشد، اظهار کرد: هنوز از ما سؤال می‌شود که چرا از کسب‌وکارهای نوپا حمایت می‌کنید، اینها عامل براندازی هستند. در حالی که این افراد از ما هستند و ما باید با حمایت خودمان آنها را جذب کنیم و نگذاریم که غربی‌‌‌‌ها با حمایت خودشان آنها را جذب کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین با بیان این‌که من وزیر ارتباطات بخشی از انرژی خود را برای اتصال دو دستگاه به یکدیگر صرف کرده‌ام و هنوز موفق نشده‌ام، گفت: آخرین بهانه‌ای که آورده می‌شود بحث امنیت است در حالی که بزرگ‌‌‌ترین اقدام ضد امنیتی همین به اشتراک نگذاشتن اطلاعات بین دستگاهی است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: با دست روی دست گذاشتن ابزارهای بین‌المللی روی کار آمده و حاکمیتمان را در دنیای آتی از دست خواهیم داد.

وی ادامه داد: امروز هنوز از ما سؤال می‌شود چرا از کسب و کارهای نوپا حمایت می‌کنید، اینها عامل نفوذند، اما باید گفت که لازم است جوان‌‌‌ها را برای خودمان حفظ کنیم، ممکن است جوان‌‌‌ها از من وزیر گلایه داشته باشند، باید بگذاریم حرف بزنند، تا امید برایشان ایجاد شود تا بدانند حرف‌هایشان شنیده و پیگیری می‌شود.

آذری جهرمی همچنین تأکید کرد که از ظرفیت علما، دانشمندان و متخصصان استفاده کنیم تا با رقم زدن اقتصاد دیجیتال، خودمان سهمی در بازار جهانی داشته باشیم؛ اشکالات را در حوزه مقابله با فساد از طریق ICTحل کنیم.

آذری جهرمی همچنین از آزادسازی و خصوصی‌سازی خدمات شرکت ملی پست به منظور بهتر کردن این خدمات در آینده خبر داد.

وی با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران طبق آمار مرکز ITU بیش‌ترین رشد را در کشورهای آسیا پاسیفیک داشته است، گفت که این دستاورد نتیجه تلاش‌های فعالین حوزه فاواست.

وی با بیان این‌که در سال گذشته پوشش شبکه ۳G و ۴G در کشور به ۶۰درصد رسیده است، اظهار کرد: سال آینده این درصد بیش‌تر هم خواهد شد و طبق آن چیزی که مجلس شورای اسلامی در برنامه ششم توسعه تثبیت کرده است ما باید ۳۰رتبه رشد را در حوزه فاوا تجربه کنیم که امیدواریم این هدف را قبل از اتمام برنامه ششم توسعه محقق کنیم.

وی با تأکید بر نقش پررنگ توسعه دیجیتال و فضای فناوری اطلاعات در رشد اقتصادی، اظهار کرد: می‌توانیم با توسعه این فضا موجبات افزایش بهره‌وری، اشتغال و رشد شاخص‌های اقتصادی را فراهم کنیم. همان‌طور که رییس‌جمهوری در حوزه تحول دیجیتال تأکیداتی دارند ما نیز برنامه‌های خود را برای تحول دیجیتال در حوزه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی و اقتصادی اعلام خواهیم کرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این‌که حاکمیت آینده از آن تحول دیجیتال است، گفت: کسانی که با هر چارچوبی جلوی رشد خلاقیت‌ها و توسعه فناوری اطلاعات را می‌گیرند در واقع به حاکمیت آینده ما ضربه می‌زنند. ما نباید برای تحولات دیجیتال دست‌انداز درست کنیم و بگوییم که یکسری از مشاغل سنتی از بین می‌رود که البته این تحولات موجبات بهره‌وری و رشد بیش‌تر را فراهم خواهد کرد که در آن صورت نیز سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی انجام خواهد شد.

آذری‌جهرمی با بیان این‌که دستگاه‌های مختلف در حوزه پیام‌رسان‌‌‌‌ها مسؤولیت دارند، اظهار کرد: رییس‌جمهور به ما دستور داده‌اند که سند تحول دیجیتال را اعلام نهایی کنیم. واقعیت این است که ما باید بدانیم که چه میزان از شبکه انرژی ساختمان‌ها هوشمند است و ما برای سال آینده قرار است چه اقداماتی را انجام دهیم.

وی با بیان این که امید زمانی محقق می‌شود که جوانان ما بدانند مطالباتشان شنیده و پیگیری می‌شوند، اظهار کرد: با همراهی همه ظرفیت‌های خوبی که در کشور داریم باید موجبات تحول دیجیتال را فراهم کنیم؛ قبل از این‌که غربی‌‌‌‌ها این کار را برای ما انجام دهند ما خودمان باید این کار را بکنیم و نگذاریم در این حوزه به مستعمره آنها تبدیل شویم.

نمی‌توان نسبت به خدمات رسانی سرویس‌های خارجی بی‌تفاوت ماند.

وزیر ارتباطات گفت: بومی شدن زیرساخت برای تحول دیجیتال یک پیام‌رسان ضرورت است و ما نمی‌توانیم مباحث اقتصادی، نظام بانکی و پرداختمان را به سرویس‌دهنده خارجی واگذاری کنیم و بی‌تفاوت باشیم. نسبت به نیاز مردم هم نمی‌توان بی‌تفاوت بود، بنابراین این کار هم‌‌ت همگانی می‌طلبد.

محمدجوادآذری با بیان این‌که عقلای کشور در شورای عالی فضای مجازی سندی را طراحی کردند که بندهای مختلفی دارد اظهار کرد: اینطور نیست که با اعطای وام مشکل حل شود، مشکل پیام‌رسان‌‌‌‌ها فقط مشکل مالی و حتی اعتمادی نیست. مردم باید از پیام‌رسان‌های بومی استفاده کنند، کسب‌وکارشان را روی خدمات بومی بیاورند که امنیت بیش‌تر، کیفیت بهتر و سرعت بالاتری داشته باشد.

وی افزود: به لحاظ حاکمیتی کلان‌داده‌های ما نباید خارج از کشور ذخیره شود، ما باید بتوانیم نظام اقتصادی را درون کشور و حاکمیت خود مدیریت کنیم. اما اگر نظام پرداخت نداشته باشیم و بدون اعتماد مردم نمی‌توانیم از آنها دعوت کنیم. بنابراین باید اعتماد و زیرساخت‌های پرداخت فراهم باشد.