مزایده‌ای برای تحول خدمات پستی ایران

مزایده‌ای برای تحول خدمات پستی ایران پروانه فعالیت دو اپراتور خصوصی پست در آخرین روز‌های کاری سال۱۳۹۶ صادر شد تا انتظار‌ها برای تحول و چالاکی در بخش حمل و نقل کالا و چشم انداز بهتر برای آینده این بخش بیش از پیش افزایش یابد. به گزارش ایرنا، در مراسم هفتمین جایزه ملی کیفیت ارتباطات و […]

مزایده‌ای برای تحول خدمات پستی ایران

پروانه فعالیت دو اپراتور خصوصی پست در آخرین روز‌های کاری سال۱۳۹۶ صادر شد تا انتظار‌ها برای تحول و چالاکی در بخش حمل و نقل کالا و چشم انداز بهتر برای آینده این بخش بیش از پیش افزایش یابد.

به گزارش ایرنا، در مراسم هفتمین جایزه ملی کیفیت ارتباطات و فناوری اطلاعات، دو شرکت «پیک بادپا» و «تیپاکس» به عنوان برنده نهایی اپراتور خصوصی پستی معرفی شدند و از نگاه محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، حضور این دو اپراتور نه تنها سبب کاهش تصدی گری دولت بلکه زمینه ساز توسعه بازار حمل و نقل کالا و مرسولات پستی در کشور خواهد بود.

صدور پروانه فعالیت برای حداقل دو کارور پستی در بخش غیردولتی با هدف ساماندهی فعالیت‌های پستی و ایجاد و توسعه رقابت سالم در بخش پست در اساس‌نامه جدید شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران در سال۹۵ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و در مصوبه۲۵۴ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات نیز این نوع فعالیت پیش‌بینی و تصویب شده است.

فراخوان عمومی مزایده کارور پستی در فروردین ماه۹۶ برگزار شد و پس از پایان مهلت خرید اسناد و برگزاری جلسه‌های کارشناسی و توجیهی با خریداران، پنج متقاضی غیردولتی در قالب ۳ کنسرسیوم و دو شرکت اسناد مزایده را تکمیل و برای حضور در مراحل بعدی مزایده آمادگی خود را اعلام کردند.

پس از انجام فرایند مزایده ارزیابی فنی و بازرگانی شرکت «ترن پارت تیپاکس» و کنسرسیوم «شرکت حمل و نقل کالای تهران» در مزایده انتخاب کاروران پستی برنده شدند.

سخنگوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ایران (رگولاتوری) ۲۵مرداد۹۶ گفت: دو اپراتور خصوصی پستی که هر یک در قالب کنسرسیوم هستند، برنده مزایده شده‌اند که پس از انجام همه مراحل قانونی به صورت رسمی معرفی می‌شوند.

جهانگیر اسدی افزود: شرکت‌های تیپاکس و پیک بادپا هر کدام در قالب کنسرسیوم (متشکل از چند شرکت)، به عنوان دو اپراتور جدید پستی خواهند بود که پس از طی همه مراحل قانونی و کسب مجوزهای لازم فعالیت خود را در کنار شرکت ملی پست آغاز خواهند کرد.

وی ادامه داد: اکنون مراحل اخذ استعلام‌های قانونی این دو کنسرسیوم برای انجام مراحل نهایی صدور پروانه توسط رگولاتوری در حال انجام است.

در عین حال ۲۱شهریورماه۹۶ معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزیر ارتباطات با اشاره به حضور دو اپراتور بخش خصوصی در بخش پست، گفت: ورود بخش خصوصی به بازار خدمات پستی باید به عنوان یک فرصت و نه تهدید تلقی شود.

برات قنبری در مجمع عمومی صاحبان سهام شرکت ملی پست ایران با بیان این‌که در سال ۹۶ شاهد تحولات اساسی در صنعت پست کشور هستیم، افزود: با ورود بخش خصوصی بر حجم بازار خدمات پستی افزوده می‌شود و شرکت ملی پست می‌تواند از این فرصت بهره‌برداری کند.

محمدجوادآذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ۱۷ مهرماه ۹۶ از اعطای دو پروانه به اپراتورهای بخش خصوصی خبر داد و ارایه این دو مجوز را ایجاد فضای رقابتی برای ارایه خدمت بهتر به مردم ارزیابی کرد.

وزیر ارتباطات معتقد است در کنار فعالیت این دو اپراتور خصوصی، شرکت ملی پست باید به وظایف حاکمیتی خود بیش از پیش ادامه دهد.

محمدجوادآذری‌جهرمی با بیان این‌که حرکت و تغییر پست از خدمات سنتی به مدرن با ارایه خدمات با کیفیت و فعالیت در یک فضای رقابتی سالم امکان‌پذیر است، گفت: صدور پروانه برای دو اپراتور خصوصی و ایجاد فضای رقابتی ارتقای کیفیت خدمت‌رسانی به مردم را افزایش می‌دهد.

وی افزود: به‌طور قطع شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران نیز با استفاده از توان داخلی، شیوه‌های نوین پستی، بهره‌مندی از استاندارهای بین‌المللی و تلاش جمعی و افزایش درآمد ناشی از خدمت‌رسانی بهتر و توجه به بهبود معیشت کارکنان، مسیر پیشرفت را با سرعت بیش‌تری طی خواهد کرد.

وزیر ارتباطات اضافه کرد: با گذشت سالیان و تغییرهای فناوری و تغییر سبک زندگی بشری، پست همچنان به عنوان یکی از امن‌‌ترین و مستحکم‌ترین ساختارهای ارتباطی بشر، نقش خود را ایفا می‌کند و گذشت زمان نه تنها باعث حذف پست نشد بلکه توانست با در اختیار قرار گرفتن فناوری‌های نوین و استفاده از زیرساخت‌های مبتنی بر فناوری اطلاعات همچنان در مسیر خدمت رسانی نقش مهمی در جهان ایفا کند.

وی ادامه داد: شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران نیز همگام با توسعه جهانی، جایگاه خود را با استفاده از توان و تخصص نیروهای صدیق و امانت دار در خدمت رسانی و رفع نیازهای ساکنان اقصی نقاط کشور حفظ کرده و با روحیه‌ای خستگی ناپذیر همواره به عنوان مجموعه‌ای پرتلاش در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مطرح است.

آذری جهرمی، اعتماد عمومی به شبکه پستی کشور را بزرگ‌ترین سرمایه شرکت ملی پست جمهوری اسلامی دانست و گفت: این اعتماد که به تلاش صادقانه تک‌تک همکاران این مجموعه در سالیان فعالیت آن ایجاد شده باید همچنان مورد توجه مدیریت و کارکنان این مجموعه باشد.

اکنون باید منتظر ماند و دید آیا آغاز فعالیت این دو اپراتور بهبود فرایند‌ها را به همراه خواهد داشت و سبب تحول در صنعت پست کشور می‌شود یا با توجه به پیک‌های موتوری، الوپیک و دیگران کسب و کارهای مشابه، مردم سردرگم خواهند شد.