جزییات حمله به یوتیوب توسط زن آمریکایی ایرانی تبار!

جزییات حمله به یوتیوب توسط زن آمریکایی ایرانی تبار! مناقصه‌مزایده – طبق گفته پلیس آمریکا، نسیم اقدم شهروند آمریکایی و ایرانی‌تبار، با حمله به مقر یوتیوب باعث زخمی‌ شدن ۳ نفر شد و در نهایت خودکشی کرد. به گزارش مناقصه‌مزایده؛ رسانه‌ها اعلام کردند که مظنون با یک سلاح دستی به یکی از ایوان‌های بیرونی و […]

جزییات حمله به یوتیوب توسط زن آمریکایی ایرانی تبار!

مناقصه‌مزایده – طبق گفته پلیس آمریکا، نسیم اقدم شهروند آمریکایی و ایرانی‌تبار، با حمله به مقر یوتیوب باعث زخمی‌ شدن ۳ نفر شد و در نهایت خودکشی کرد.

به گزارش مناقصه‌مزایده؛ رسانه‌ها اعلام کردند که مظنون با یک سلاح دستی به یکی از ایوان‌های بیرونی و محوطه‌ غذاخوری دفتر یوتیوب سن برونو، سن‌فرانسیسکو نزدیک شده و شروع به تیراندازی کرده است. اد باربرینی، رییس‌پلیس سن برونو، می‌گوید افسران پلیس حدود ساعت ۱۲:۴۸ به‌ وقت محلی (۱۲:۱۸ بامداد به‌ وقت ایران) به محل حادثه رسیده و با «صحنه‌ آشفته‌ای» مواجه شده‌اند که در آن چندین نفر در حال فرار بودند.

پس از وقوع حادثه‌ اخیر، یوتیوب اکانت نسیم اقدم را از بین برد و حساب‌های کاربری اینستاگرام و فیسبوک او نیز حذف شد. نسیم اقدم در وب‌سایت شخصی خود یوتیوب را به‌ اتخاذ اقداماتی برای جلوگیری از بازدید کاربران از ویدیوهایش متهم کرده است. او در این باره چنین نوشت:

در یوتیوب یا هیچ وب‌سایت اشتراک‌گذاری ویدیوی دیگری، فرصت رشد برابر وجود ندارد. کانال شما تنها زمانی رشد خواهد کرد که آنها بخواهند!

پلیس آمریکا با فاش کردن هویت مهاجم می‌گوید شخص حمله‌کننده یک زن ۳۸ ساله ایرانی تبار به نام نسیم نجفی اقدم است که از وی ویدیوهایی با یک میلیون بازدید به فارسی و انگلیسی وجود دارد. پیش از این برخی کاربران در بخش نظرات این ویدیو‌ها نسبت به سلامت روانی وی اعلام تردید کرده بودند.

پلیس دلیل حمله را مسایل خانوادگی اعلام کرده است، هرچند خانم اقدم در برخی از ویدیوهای اخیر نسبت به جلوگیری از پخش ویدیوهایش توسط یوتیوب اعتراض کرده بود. رییس گوگل در واکنش به این حمله یک ایمیل به‌کارکنان شرکت ارسال کرد که در آن می‌خوانیم:

ظهر امروز هنگامی که کارکنان ما در حال صرف نهار بودند اخباری از حمله مسلحانه به یوتیوب در سن برونو به دستمان رسید. پلیس و تیم امنیتی ساختمان را تخلیه کردند و اطمینان حاصل شد که امنیت به محل بازگشته است. براساس آخرین اخبار واصله ۴ نفر در این حادثه مخوف دچار آسیب شده‌اند. از پلیس و تیم امنیتی خودمان بابت عملکرد سریع و محافظت از افراد تشکر می‌کنم. می‌دانم بسیاری از شما دچار شوک هستید. در روز‌های آینده گوگل در کنار خانواده ی خود خواهد بود و تمام تلاشش را برای التیام این تراژدی غیرقابل باور به‌کار خواهد بست.

پدر مهاجم یوتیوب می‌گوید قبل از حمله با پلیس تماس گرفته است

اسماعیل‌نجفی‌اقدم پدر این شخص در مصاحبه با رسانه‌های آمریکایی اعلام کرده دخترش از شرکت یوتیوب عصبانی و متنفر بوده و اعتقاد داشته این وب‌سایت نسبت به ویدیوهای وی با تبعیض برخورد می‌کند. اسماعیل‌نجفی می‌گوید شب پیش از حادثه با پلیس محل زندگی خود در شهر سن دیگو ایالت کالیفرنیا تماس گرفته چون چند روزی بوده دخترش مخفی شده و احتمال می‌داده از روی عصبانیت به دفتر یوتیوب مراجعه کند.

کمی بعد پلیس به اسماعیل‌نجفی‌اقدم اطلاع داده دخترش را در حدود ۵۰ کیلومتری جنوب شرقی دفتر یوتیوب در شهر مانتین ویوی کالیفرنیا در حالی که داخل اتومبیل خواب بوده پیدا کرده است. اما پلیس به بررسی کارت شناسایی و مدارک خودروی نسیم‌نجفی‌اقدم بسنده کرده است.

ناگفته نماند که یوتیوب پس از این حادثه، کانال‌های خانم نجفی اقدم را مسدود و ویدیوهای وی را از این وب‌سایت حذف کرده است.

شبکه‌ اجتماعی توئیتر اعلام کرد که از وقوع این حادثه شوکه شده است و هرگونه انتشار اطلاعات اشتباه در این خصوص را پایش می‌کند. بزرگان حوزه‌ فناوری همچون تیم کوک (مدیرعامل اپل)، ساندار پیچای (مدیرعامل گوگل) و ساتیا نادلا (مدیرعامل مایکروسافت) طی توئیت‌هایی ضمن ابراز تأثر از وقوع این حادثه، با آسیب‌دیدگان آن و کارکنان یوتیوب و گوگل همدردی کرده‌اند. دونالدترامپ، رییس‌جمهور ایالات متحده نیز ضمن اعلام آگاه‌ شدن از وقوع این حادثه، با بازماندگان همدردی کرد.

منابع: گاردین؛ زومیت؛ دیجیاتو