دیکتاتوری ابدی هوش مصنوعی!

هشدار ایلان ماسک دیکتاتوری ابدی هوش مصنوعی! «هوش مصنوعی می‌تواند به ایجاد ربات‌های دیکتاتوری منجر شود که بشریت را برای همیشه تحت یوغ خود درآورند»؛ این جمله را ایلان ماسک اخیراً در یک برنامه مستند بر زبان رانده است. به گزارش دیجیاتو؛ مدیرعامل کمپانی‌های تسلا و اسپیس‌اکس در برنامه مستند «به این کامپیوتر اعتماد دارید؟» […]

هشدار ایلان ماسک

دیکتاتوری ابدی هوش مصنوعی!

«هوش مصنوعی می‌تواند به ایجاد ربات‌های دیکتاتوری منجر شود که بشریت را برای همیشه تحت یوغ خود درآورند»؛ این جمله را ایلان ماسک اخیراً در یک برنامه مستند بر زبان رانده است.

به گزارش دیجیاتو؛ مدیرعامل کمپانی‌های تسلا و اسپیس‌اکس در برنامه مستند «به این کامپیوتر اعتماد دارید؟» به احتمال تلاش دولت‌ها یا افرد برای توسعه هوش مصنوعی (AI) به منظور تسلط بر بشریت تأکید کرده است:

اگر یک کمپانی یا گروهی از افراد به هوش مصنوعی خداگونه دست پیدا کنند، کنترل تمام دنیا را به دست خواهند گرفت. حداقل نکته مثبت در مورد انسان‌های دیکتاتور این است که روزی خواهند مرد اما هوش مصنوعی فناناپذیر است و در صورت توسعه چنین سیستمی با دیکتاتوری ابدی مواجه خواهیم بود که هیچ راه فراری از دست آن وجود ندارد.

این برنامه مستند خطرات بالقوه AI را بیان کرده و به بررسی این مسأله می‌پردازد که اگر این قابلیت از انسان هوشمندتر شده و کنترل خود را به دست بگیرد چه اتفاقاتی رخ می‌دهد.

ماسک مدعی است که مقدمات این اتفاق بسیار زودتر از آنچه به نظر می‌رسد رخ خواهد داد:

ما با شتاب بالایی در حال حرکت به سوی الگوریتم‌های AI تواناتر از انسان هستیم و در ۵ سال آتی شاهد توسعه مواردی از این دست خواهیم بود.

وی معتقد است اگر هوش مصنوعی هدف خاصی داشته باشد ممکن است روش‌هایی را برای دستیابی به آن دنبال کند که به مذاق انسان‌ها خوش نیاید اما در این حالت هم بشر توانایی متوقف کردن ساخته دست خود را نداشته باشد:

قرار نیست این سیستم شیطان باشد، اما اگر هدف خاصی را داشته باشد و انسان مانعی برای آن تلقی شود، قطعاً چندان احساساتی نبوده و بشریت را قربانی خواهد کرد.

ماسک قبلاً هم در توئیت‌های های خود مدعی شده بود که برتری‌طلبی کشور‌ها در زمینه هوش مصنوعی می‌تواند به جنگ جهانی سوم منجر شود.