حل مشکل ارزی-ریالی « الکامپ »

رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور عنوان کرد حل مشکل ارزی-ریالی « الکامپ » خروج احتمالی از برجام تأثیری بر صنعت IT ندارد رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور درباره تأثیر خروج احتمالی از برجام بر نمایشگاه الکامپ، گفت: سابقه تحریم‌های صنعت فاوای کشور به‌عنوان صنعت پیشرفته به ‌پیش از برجام باز می‌گردد و لغو […]

رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور عنوان کرد

حل مشکل ارزی-ریالی « الکامپ »

خروج احتمالی از برجام تأثیری بر صنعت IT ندارد

رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور درباره تأثیر خروج احتمالی از برجام بر نمایشگاه الکامپ، گفت: سابقه تحریم‌های صنعت فاوای کشور به‌عنوان صنعت پیشرفته به ‌پیش از برجام باز می‌گردد و لغو آن نیز تأثیری بر اقتصاد این صنعت ندارد.

به گزارش فارس؛ نشست نمایشگاه الکامپ بیست و چهارم با حضور ناصرعلی‌سعادت، رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور و محمدباقر‌اثنی‌عشری، رییس شورای مرکزی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در محل این سازمان برگزار شد.

سعادت با بیان این‌که الکامپ بیست و چهارم ۶ تا ۹ مردادماه سال جاری در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود، گفت: مجوز برگزاری نمایشگاه الکامپ در ۲۷ اسفندماه با همکاری سازمان توسعه تجارت ایران به نام سازمان صادر شد.

وی با اشاره به این‌که الکامپ در ۳ سال گذشته نیز توسط این سازمان برگزار شد، گفت: مجری نمایشگاه امسال نیز همان مجری سال‌های اخیر نمایشگاه است که مجری نمایشگاه نفت و گاز نیز است و مقرر شده موضوع ارزی ریالی نیز در نمایشگاه به شیوه نمایشگاه نفت و گاز حل شود، به این معنی که شرکت‌کنندگان بخش ارزی معادل ریالی هزینه ارزی را بر مبنای ارز تک‌ نرخی بانک مرکزی پرداخت کنند.

وی در پاسخ درباره این‌که آیا نمایشگاه امسال سال دولت الکترونیک دارد؟ گفت: طبق رویه ۳ سال گذشته سالن ۳ هزار متری همیشگی به سالن دولت الکترونیک اختصاص داده شده است و درباره این سالن و تعداد دستگاه‌های حاضر در سالن و برنامه حضور در نمایشگاه، طرف صحبت ما، سازمان فناوری اطلاعات ایران در وزارت ارتباطات است. فعلاً همین سالن در نظر گرفته شده، مگر این‌که سازمان فناوری اطلاعات درباره بزرگی یا کوچکی سالن نظری اعلام کند که طبق نظراتی که تاکنون داشته‌اند، استراتژی وزارت ارتباطات حضور گسترده‌تر در بخش دولت الکترونیک است.

سعادت درباره ادغام دو نمایشگاه الکامپ و تلکام تصریح کرد: اگرچه در یک سند چندجانبه تمامی بازیگران و افراد مؤثر در این دو نمایشگاه مسأله ادغام را پذیرفتند، اما با تغییر زمان برگزاری و افزایش فضای اختصاص‌یافته به الکامپ دیگر امکان حضور نمایشگاه دیگری در کنار آن فراهم نیست. جنس این دو نمایشگاه از هم متفاوت است. تلکام به یک نمایشگاه تخصصی B2B تبدیل ‌شده است، اما الکامپ دامنه وسیع‌تری نسبت به تلکام دارد.

وی درباره تأثیر احتمال خروج از برجام بر نمایشگاه الکامپ، گفت: سابقه تحریم‌های صنعت فاوای کشور به‌عنوان صنعت Hightech (پیشرفته) به ‌پیش از برجام باز می‌گردد و لغو آن نیز تأثیری بر اقتصاد این صنعت و برگزاری نمایشگاه تخصصی الکامپ نخواهد داشت. در خصوص نوسانات نرخ ارز نیز بیش از مبلغ ارز ثبات آن برای فعالان این حوزه اهمیت دارد.

همچنین در این نشست، محمدباقراثنی‌عشری گفت: صدور مجوز سالانه امکان برنامه‌ریزی بلندمدت را دشوار می‌سازد در همین راستا به دنبال کسب مجوز ۳ ساله هستیم تا بتوانیم برنامه مدونی تا سال ۱۴۰۰ تهیه کنیم.

رییس شورای مرکزی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور با اعلام آغاز ثبت‌نام الکامپ از اواخر اردیبهشت‌ماه، الکام استارز، الکام گیمز و الکام ترندز محورهای اصلی نمایشگاه هستند.

وی افزود: وزن اصلی IT کشور شامل شرکت‌های نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و اینترنتی در الکامپ جایگاه ویژه‌ای خواهند داشت و امیدواریم در این دوره بیش‌تر دیده شوند. همچنین درباره مباحث نوینی از جمله اینترنت اشیا، IOT، داده‌های بزرگ، هوش مصنوعی برنامه‌هایی داریم.

اثنی‌عشری درباره حضور خارجی‌‌ها در الکامپ امسال، گفت: حضور اجباری و از روی فشار نمی‌شود و به شرایط کشور بستگی دارد؛ اگر نمایشگاه جذابیتی برای آنها داشته باشد، خودشان حضور می‌یابند و امسال نیز مانند سال‌های گذشته، شرکت‌های خارجی حضور خواهند داشت.

در حال حاضر محمدباقراثنی‌عشری با اکثریت قاطع آرا به‌عنوان رییس شورای مرکزی این سازمان انتخاب شده است و منتظر حکم رییس‌جمهوری به‌ عنوان رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور است.