جنگ فرانسه با شبکه‌های اجتماعی!

جنگ فرانسه با شبکه‌های اجتماعی! دولت فرانسه اعلام کرده که قصد دارد با معرفی و توسعه یک پیام‌رسان رمزنگاری شده داخلی، مقامات بلندپایه و وزرای این کشور را تحت تأثیر نگرانی‌های امنیتی، از استفاده از تلگرام و واتس‌اپ منع کند. به گزارش ایسنا، به نقل از وب سایت تک کرانچ، این روز‌ها که جنجال‌های بسیاری […]

جنگ فرانسه با شبکه‌های اجتماعی!

دولت فرانسه اعلام کرده که قصد دارد با معرفی و توسعه یک پیام‌رسان رمزنگاری شده داخلی، مقامات بلندپایه و وزرای این کشور را تحت تأثیر نگرانی‌های امنیتی، از استفاده از تلگرام و واتس‌اپ منع کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از وب سایت تک کرانچ، این روز‌ها که جنجال‌های بسیاری بر سر مسایل امنیتی و افشای اطلاعات بر سر غول‌های تکنولوژی همچون فیس‌بوک به وجود آمده و انگشت‌های اتهام برخی کشور‌ها نیز به سمت و سوی شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها به نشانه رفته است، وزارت امنیت دیجیتال فرانسه حالا اعلام کرده است که این کشور می‌خواهد از انحصار پیام‌رسان‌هایی که ممکن است توسط نهادهای اطلاعاتی و امنیتی کنترل و نظارت شود، خارج شود. به همین دلیل هم درصدد معرفی و عرضه یک پیام رسان کاملاً امن و رمزنگاری شده فرانسوی است تا وزیران و مقامات بلندپایه اجرایی این کشور بدون داشتن هیچ نگرانی امنیتی خاصی، بتوانند به راحتی گفت‌وگو کرده و تبادل اطلاعات کنند .

منیر محجوبی، سخنگوی وزارت دیجیتال فرانسه در این باره می‌گوید: با این‌که هم‌اکنون وزیران دولت و مقامات بلندپایه [فرانسه] همگی از پیام‌رسان‌های امنیتی خاص استفاده می‌کنند، اما با این حال بسیاری از آنان نیز از اپلیکیشن‌های محبوب و پرطرفداری همچون تلگرام و واتس‌اپ استفاده می‌کنند که این امر احتمال افشای اطلاعات محرمانه آنها و همچنین نظارت و دسترسی نهادهای امنیتی ایالات متحده آمریکا و روسیه را افزایش می‌دهد.

وی در ادامه سخنانش به علاقه امانوئل ماکرون، رییس‌جمهور کنونی فرانسه به استفاده از پیام‌رسان تلگرام نیز اشاره کرد و گفت که مقامات فرانسه احتمالاً در آینده باید با این پیام‌رسان خداحافظی کنند.

وی افزود: پیام‌رسان واتس اپ یک اپلیکیشن بسیار امن و رمزنگاری شده است اما از آنجایی که چند سالی است تحت مالکیت فیس‌بوک قرار گرفته ممکن است قضیه رسوایی فیس‌بوک و اتهام دست داشتن در افشای اطلاعات و حریم شخصی کاربران روی واتس‌اپ نیز تأثیر بگذارد و نگرانی‌هایی را ایجاد کند.

به گفته او البته این امر راجع به‌کاربران عادی و عموم مردم صدق نمی‌کند و ما برای مردم عادی قصد نداریم هیچ‌گونه ممنوعیتی را اعمال کنیم اما مقامات بلندپایه دولتی موظف خواهند بود از یک پیام‌رسان بومی رمزنگاری شده استفاده کنند .

پاول دوروف، مؤسس و مدیرعامل تلگرام نیز که خود اهل روسیه است اما به دلایلی این کشور را ترک گفته است، حالا خود تحت تحریم و فیلترینگ وطن خود قرار گرفته است چراکه دولت روسیه از وی درخواست کرده بود باید اطلاعات کاربران مورد نظر نهادهای امنیتی روسیه و سرورهای تلگرام به این کشور منتقل شوند. دوروف نیز در پاسخی قاطعانه خطاب به دولت روسیه گفت حریم شخصی کاربران تلگرام فروشی نیست و به هیچ عنوان تسلیم خواسته‌های آنان نمی‌شود.