سریال ادامه‌دار تعطیلی طرح‌های کلان ملی!

عدم اختصاص بودجه توسط دستگاه‌های اجرایی سریال ادامه‌دار تعطیلی طرح‌های کلان ملی! بازنگری طرح‌های کلان ملی از ابتدای دولت یازدهم کلید خورد و از ۴۷ طرح ۲۲ طرح اولویت فعالیت دریافت کرد اما مجدداً در روزهای اخیر زمزمه‌های تعطیلی طرح‌های دیگر به گوش می‌رسد. به گزارش مهر، در آخرین جلسه کمیسون‌های دائمی شورای عالی علوم، […]

عدم اختصاص بودجه توسط دستگاه‌های اجرایی

سریال ادامه‌دار تعطیلی طرح‌های کلان ملی!

بازنگری طرح‌های کلان ملی از ابتدای دولت یازدهم کلید خورد و از ۴۷ طرح ۲۲ طرح اولویت فعالیت دریافت کرد اما مجدداً در روزهای اخیر زمزمه‌های تعطیلی طرح‌های دیگر به گوش می‌رسد.

به گزارش مهر، در آخرین جلسه کمیسون‌های دائمی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری مجدداً موضوع بررسی طرح‌های کلان ملی مطرح و به نظر می‌رسد قرار است طرح‌های کلان ملی که قرار بود توسعه‌دهنده فناوری و عدم وابستگی به خارج از کشور را برای ما به ارمغان بیاورد، دستخوش تعطیلی‌های جدید شوند.

ظهور طرح‌های کلان ملی به آذرماه سال ۹۰ باز می‌گردد. در مراسم تقدیر از پژوهشگران برتر و در هفته پژوهش موضوع انتخاب و تصویب این نوع طرح‌ها مطرح و یک ماه بعد موضوع تعیین و انتخاب این طرح‌ها در شورای عتف آغاز شد.

در همان سال از سوی شورای عتف ۳۷ طرح کلان ملی به تصویب رسید که در سال‌های بعد تعداد آنها به ۴۷ طرح افزایش یافت.

از ابتدای فعالیت دولت یازدهم در شورای عتف موضوع بازنگری طرح‌های کلان ملی آغاز شد و پس از ماه‌ها بحث و بررسی در نهایت ۲۲ طرح کلان ملی به عنوان طرح‌های کلان اولویت‌دار انتخاب شدند، چراکه این طرح‌ها توانستند دستگاه متقاضی و سفارش‌دهنده پیدا کنند.

بنابراین ادامه حیات طرح‌های کلان ملی به نوعی وابسته به دستگاه‌های متقاضی و سفارش‌دهنده شد اما اکنون با گذشت ۷ سال از عمر انتخاب طرح‌های کلان و پس از بار‌ها غربالگری باز هم زمزمه‌های جدیدی به گوش می‌رسد که احتمال تعطیلی و توقف طرح‌های بیش‌تری را شاهد خواهیم بود.

احتمال تعطیلی طرح‌هایی که مشتری ندارد

مسعود برومند، دبیرکل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری و معاون پژوهشی وزارت علوم در حاشیه یکصد و شصت و پنجمین کمیسیون دائمی شورای عتف خبر از عدم اختصاص بودجه به طرح‌های کلان ملی از سوی دستگاه‌های متقاضی را اعلام کرد که این امر احتمالاً دلیلی برای تعطیلی تعدادی از طرح کلان ملی خواهد شد.

وی تأکید کرد: دستگاه‌های متقاضی طرح‌های کلان ملی بودجه این طرح‌ها را تأمین نکرده‌اند، بنابراین روند ادامه فعالیت آنها بررسی می‌شود.

دبیرکل شورای عتف با بیان این‌که طرح‌های فعلی به عنوان طرح‌های کلان به شمار نمی‌روند، چراکه یک دانشگاه و دستگاه متقاضی می‌توانست آنها را اجرا کند، گفت: طرح‌های کلان ملی در موقعیتی هستند که در سال ۹۷ هیچ بودجه‌ای به آنها اختصاص داده نشده بنابراین ما در موقعیت تصمیم‌گیری برای این پروژه‌ها قرار گرفته‌ایم.

دبیرکل شورای عتف خاطرنشان‌کرد: باید تعیین تکلیف شود که آیا دستگاه بهره‌بردار قصد دارد بودجه‌ای را به آنها اختصاص دهد یا خیر؟

برومند گفت: اگر دستگاه متقاضی نخواهد به هر دلیلی بودجه طرح‌های کلان را تأمین کند به این معنی است که آن طرح مشتری ندارد و نمی‌تواند ادامه یابد.

دبیرکل شورای عتف تأکید کرد: اصولاً هر پروژه و هر فعالیتی باید دارای مشتری و کارفرمای خود باشد و اگر این‌گونه نباشد، عملاً صحیح نیست که پروژه‌ای را ایجاد کنیم چرا که با نفس تقاضا محور بودن در تضاد است.

وی گفت: اگر به جایی برسیم که پروژه‌های کلان ملی تا حدی جلو رفته باشند و دستگاه اجرایی بگوید نمی‌تواند بودجه آن را تأمین کند بنابراین پروژه مشتری ندارد و ما باید فرایند مستندسازی را انجام دهیم و آنچه حاصل شده را به خوبی ثبت کنیم چراکه ممکن است روزی مجدداً پروژه بخواهد ادامه یابد.

طرح‌های کلان ملی که قرار بود بستر توسعه فناوری کاربردی در کشور را فراهم کند طی سال‌های گذشته یکی پس از دیگری به مرحله توقف می‌رسند و گویی عزمی در دستگاه‌های اجرایی کشور برای ادامه این طرح‌ها وجود ندارد این درحالی است که طی سال‌های گذشته بودجه‌هایی نیز برای اجرای این طرح‌ها صرف شده است.