ایران؛ شاگرد ممتاز علم جهان اسلام

  ایران؛ شاگرد ممتاز علم جهان اسلام  سهم ۲۲ درصدی از تولید علم! سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با اشاره به تعداد مدارک ثبت شده جمهوری اسلامی ایران گفت: ۲۲ درصد از کل تولیدات علمی کشورهای اسلامی توسط پژوهشگران ایرانی تولید می‌شود. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) […]

 

ایران؛ شاگرد ممتاز علم جهان اسلام

 سهم ۲۲ درصدی از تولید علم!

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با اشاره به تعداد مدارک ثبت شده جمهوری اسلامی ایران گفت: ۲۲ درصد از کل تولیدات علمی کشورهای اسلامی توسط پژوهشگران ایرانی تولید می‌شود.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) محمدجواددهقانی گفت: آخرین اطلاعات مستخرج از پایگاه استنادی وب آو ساینس (web of science) نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۷ میلادی تعداد کل مدارک ثبت شده توسط ۵۷ کشور اسلامی به ۲۳۷ هزار و ۵۴۳ مورد رسیده است.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: از آنجا که تعداد مدارک ثبت شده جمهوری اسلامی ایران برابر با ۵۱ هزار و ۷۱ مورد است، بنابراین ۲۲ درصد از کل تولیدات علمی کشورهای اسلامی توسط پژوهشگران ایران اسلامی تولید می‌شود.

دهقانی اظهارداشت: براساس اطلاعات مندرج در پایگاه بین‌المللی WOS از نظر کمیت تولید علم جمهوری اسلامی در میان کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۷ برای اولین بار رتبه نخست را کسب کرده است. هر چند در پایگاه استنادی اسکوپوس در تولید علم ایران در میان کشورهای اسلامی رتبه اول را داشت ولی در پایگاه استنادی WOS تا قبل از این همواره در سال‌های گذشته پس از ترکیه در جایگاه دوم بود. در حال حاضر نیز رتبه بین‌المللی ایران در هر دو پایگاه بین‌المللی WOS و اسکوپوس در پایان سال ۲۰۱۷ برابر با ۱۶ است.

وی افزود: براساس برنامه ۱۰ ساله علم و فناوری کشورهای اسلامی که در سال ۲۰۱۷ با حضور رؤسای جمهور و وزرای علوم و فناوری کشورهای اسلامی در قزاقستان به تصویب رسید، میزان تولیدات علمی کشورهای اسلامی در ۱۰ سال آینده باید به دو برابر افزایش یابد.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام اظهارداشت: در حال حاضر سهم کل کشورهای اسلامی در تولید علم دنیا حدود ۸ درصد بوده و لذا در ۱۰ سال آینده براساس این برنامه لازم است به ۱۶ درصد افزایش یابد.

وی افزود: بررسی انجام شده نشان می‌دهد که روند تولیدات علمی کشورهای اسلامی در ۲۰ سال اخیر همواره صعودی بوده است. به‌طوری که تعداد مدارک تولید شده توسط کشورهای اسلامی از ۱۴۷ هزار و ۵۵۵ مورد در سال ۲۰۱۳ به ۲۳۷ هزار و ۵۴۳ مورد تا پایان سال ۲۰۱۷ افزایش یافته است.

دهقانی یادآورشد: این روند تولیدات علمی رشد ۱۶۰ درصدی را در بازه زمانی مذکور در میان کشورهای اسلامی نشان می‌دهد. این در حالی است که میزان مدارک ثبت شده به نام جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۱۳ از ۳۱ هزار و ۴۰۵ مدرک در سال ۲۰۱۷ به ۵۱ هزار و ۷۱ مدرک رسیده و میزان رشد تولید علم در این ۵ سال ۶۲۰ درصد بوده است.

روند تولیدات علمی ۵۷ کشور اسلامی در بازه زمانی ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷

سرپرست ISC گفت: مقایسه میزان تولیدات علمی کشورهای اسلامی برتر تولیدکننده علم در ۲۰۱۷ نشان می‌دهد که کشورهای جمهوری اسلامی ایران با ۵۱ هزار و ۷۱ مدرک، ترکیه با ۴۶ هزار و ۷۰۴ مدرک، مالزی با ۲۴ هزار و ۲۲۸ مدرک، عربستان صعودی با ۱۹ هزار و ۹۹۳ مدرک و مصر با ۱۷ هزار و ۹۴۴ مدرک به ترتیب در جایگاه‌های اول تا پنجم قرار دارند.

وی گفت: این در حالی است که در سال ۲۰۱۳ کشور ترکیه با ۳۷ هزار و ۲۷۷ مدرک، ایران با ۳۱ هزار و ۴۰۵ مدرک، مالزی با ۱۷ هزار و ۳۷۶ مدرک، عربستان صعودی با ۱۲ هزار و ۱۷ و مصر با ۱۰ هزار و ۶۳۶ مدرک کشورهای برتر تولیدکننده علم بوده‌اند.

دهقانی گفت: همچنین بررسی میزان سهم کشورهای اسلامی برتر تولیدکننده علم حاکی از آن است که جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۱۷ با ۲۲٫۴ درصد، ترکیه ۲۰٫۵درصد، مالزی ۱۰٫۶ درصد، عربستان صعودی ۸٫۸ و کشور مصر ۷٫۹ درصد تولیدات علمی را دارند.

وی یادآور شد: این در حالی است که در سال ۲۰۱۳ میزان سهم کشورهای ترکیه ۲۳٫۶درصد، ایران ۱۹٫۸درصد، مالزی ۱۱٫۰۱درصد، عربستان ۷٫۶و مصر ۶٫۷درصد بوده است. همچنین، بررسی‌ها بیانگر این امر است که در مجموع بیش از ۸۰ درصد تولیدات علمی کشورهای اسلامی توسط ۲۰ درصد این کشور‌ها تولید می‌شود.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: از نظر تولید علم در حوزه‌های پژوهشی مختلف توسط کشورهای اسلامی در بازه زمانی ۲۰۱۳ الی ۲۰۱۷ حوزه‌های موضوعی مهندسی با ۱۸۸۰۲۶، شیمی با ۸۲۰۳۱، علم‏ رایانه با ۷۸۱۹۸ بیش‌ترین مشارکت را داشته و از این نظر در جایگاه‌های نخست تا سوم در میان تمامی حوزه‌های علمی قرار دارند.

وی خاطرنشان‌کرد: جایگاه‌های سوم تا دهم نیز متعلق به حوزه‌های موضوعی فیزیک، علم مواد، سایر موضوعات فناوری علم، ریاضی، پزشکی داخلی- عمومی، محیط‌زیست و علوم‌زیستی و داروشناسی و داروسازی است.

توزیع فراوانی حوزه‌های پژوهشی کشورهای اسلامی در بازه زمانی ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷

دهقانی افزود: در زمینه دیپلماسی و همکاری‌های علمی کشورهای اسلامی با سایر کشورهای جهان؛ کشورهای آمریکا، فرانسه، انگلستان، آلمان، چین، کانادا و استرالیا ۷ کشوری هستند که با کشورهای اسلامی بیش‌ترین همکاری علمی را در بازه زمانی ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ داشته‌اند.

وی گفت: نباید فراموش کرد که توسعه علمی در کشورهای اسلامی و مرجعیت علمی در سطح بین‌المللی تنها با افزایش کمیت تولید علم حاصل نمی‌شود. مرجعیت علمی اولین بند از سند سیاست‌های کلان علم و فناوری ابلاغی توسط مقام‌معظم‌رهبری است.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام اظهارداشت: توسعه و مرجعیت علمی پیامدهای مثبت زیادی برای کشورهای اسلامی به همراه خواهد داشت. بنابراین، بی‌تردید همزمان با ارتقای کمیت تولید علم باید افزایش اثرگذاری اقتصادی و اجتماعی علم تولید شده نیز مورد توجه قرار گیرد.