اغلب مناقصات کشور طبق ضابطه انجام نمی‌شود!

رییس جهاد دانشگاهی اغلب مناقصات کشور طبق ضابطه انجام نمی‌شود! رییس جهاد دانشگاهی عدم واگذاری کار به ‌کاردان، وجود سازمان‌های موازی پرهزینه، عدم شفافیت فعالیت‌های اقتصادی، عدم برخورد جدی با فساد، عدم هماهنگی سیاستگذاری خارجی و داخلی را از جمله علل مؤثر بر بی‌ثباتی اقتصادی کشور دانست و تأکید کرد: با برنامه‌ریزی علمی درست متکی […]

رییس جهاد دانشگاهی

اغلب مناقصات کشور طبق ضابطه انجام نمی‌شود!

رییس جهاد دانشگاهی عدم واگذاری کار به ‌کاردان، وجود سازمان‌های موازی پرهزینه، عدم شفافیت فعالیت‌های اقتصادی، عدم برخورد جدی با فساد، عدم هماهنگی سیاستگذاری خارجی و داخلی را از جمله علل مؤثر بر بی‌ثباتی اقتصادی کشور دانست و تأکید کرد: با برنامه‌ریزی علمی درست متکی بر استفاده از توان داخلی و برخی کشورهای همراه خارجی (در صورت ضرورت) و با حمایت همه نخبگان سیاسی، علمی و فرهنگی می‌توان این مرحله را با هزینه کم‌تر پشت سر گذاشت. همچنین با اقدامات فوری در جهت جلب اعتماد مردم نیز باید تلاش کرد؛ مردم باید عزم برای تحول را در کشور احساس کنند؛ چرا که یقیناً با حضور و همراهی مردم می‌توان از مشکلات با سربلندی عبور کرد.

وزیر و تجهیزات خارجی!

رییس جهاد دانشگاهی در مورد تفاوت دیدگاه‌های وزرا در حمایت از تولید ملی گفت: آنچه خود من با چشم و گوش خودم از دو وزیر در دو دولت مختلف مثلاً در زمینه حمایت از تولید ملی شنیده‌ایم، این مطلب بود که یک وزیر حمایت از تولید و کاربرد محصولات ملی را وظیفه خودش می‌داند، ولی وزیر دیگر در همین سمت به صراحت می‌گوید من وظیفه تولید فناوری ملی را به عهده ندارم، وظیفه من استخراج این دو محصول است. وی بهترین راه برای رسیدن به وظیفه سازمانی خود را استفاده از فناوری، منابع مالی و تجهیزات خارجی می‌داند. می‌بینید دو وزارتخانه را با دو برنامه متفاوت!

رانت ویژه‌ و معاف از شرکت در مناقصه!

طیبی عدم شفافیت فعالیت‌های اقتصادی کشور را از دیگر عوامل مؤثر بر وضعیت اقتصادی کشور دانست و افزود: هیچ ایرادی ندارد که همه افراد حقیقی و حقوقی یا سازمان‌های مختلف کشور در صورت داشتن منابع، فعالیت اقتصادی کنند؛ از آستان قدس‌رضوی تا نیروهای مسلح، تا حوزه علمیه و بخش دولتی، شبه‌دولتی و خصوصی. اما همه فعالیت‌ها باید شفاف و وفق ضوابط سیستماتیک باشد. نباید هیچ رانت ویژه‌ای به فرد یا سازمانی داده شود. اگر می‌خواهیم به سازمانی کمک کنیم، آن را از مالیات و یا حضور در مناقصه معاف نکنیم، بلکه به‌طور شفاف به آنها از طریق بودجه کشور کمک کنیم. فناوری اطلاعات امکان شفاف‌سازی را به صورت کامل در اختیار گذاشته است، باید اراده‌ای برای استفاده از آن به وجود‌ آید.

رییس جهاددانشگاهی خاطرنشان کرد: می‌توانم بگویم که اغلب مناقصه‌های کشور بر وفق ضابطه و سیستم انجام نمی‌شود و فرد و یا افراد در مورد آن تصمیم می‌گیرند. وقتی سیستم خارج شد و فرد تصمیم‌گیر شد، حتماً فساد رخ می‌دهد و متأسفانه فساد فراگیر در کشور رخ داده است. علی‌رغم میل باطنیم باید بگویم که یا شما باید جزو باند قدرت باشید که به شما پروژه با قیمت مناسب بدهند که بعد شما هم در مواقع لزوم به دهندگان کمک مالی کنید یا جزو باند ثروت باشید که با دادن رشوه پروژه بگیرید. البته نباید منکر موارد نادر سالم هم شد!

واگذاری به نابلد !

وی عدم واگذاری کار به‌ کاردان را از دیگر عوامل دانست و تصریح کرد: وابستگی سیاسی و جناحی و نه قابلیت و کاردانی، عامل واگذاری بسیاری از مسؤولیت‌هاست. کاردانی و بلد بودن کار، آن هم براساس معیاری مشخص و قابل اندازه‌گیری باید ملاک انتخاب و سنجش کارآیی مسؤولان باشد. مسؤولیت‌ها در جمهوری اسلامی اگر ورودی محدودی هم داشته باشد، باز از وابستگان سیاسی و جناحی است. عدم خودباوری مسؤولین در این روش انتخاب و به‌ویژه عدم کاردانی آنها در روش درست استفاده از توان ملی و استفاده از فرصت‌های انتقال فناوری باعث شده است ما فرصت‌های زیادی را در توسعه تولید داخل و ایجاد اشتغال از دست بدهیم.

چرا با فساد برخورد نمی‌شود؟

طیبی با اشاره به عدم برخورد جدی با فساد به‌عنوان عامل دیگر در ایجاد وضعیت فعلی حاکم بر کشور، گفت: به هر دلیلی که شاید علت آن درگیر بودن خود و یا بستگان مسؤولین باشد با عوامل فساد برخورد نمی‌شود. یا برخورد با مطالعه نشده و یا سطحی و با روش‌های نامناسب است که نتیجه مطلوب از آن حاصل نمی‌شود.

رانت صادرات و واردات !

طیبی در آخر اظهار داشت: دادن رانت به صادرات موادخام و نیمه‌خام از کشور و رانت به واردات تجهیزات ساخته شده یا قابل ساخت در کشور از دیگر عوامل بروز وضعیت فعلی و رکود اقتصادی است. ما در کشور به بسیاری از افراد رانت داده‌ایم ولی‌ ای کاش این رانت همانند چین به تولید در داخل و صادرات به خارج داده می‌شد و با متخلفین آن همانند چین با شدت و قهر برخورد می‌کردیم.

منبع مصاحبه: ایسنا