تحریم مناقصات صنعت مخابرات توسط پیمانکاران داخلی!

با توجه به نابسامانی شدید بازار ارز مطرح شد تحریم مناقصات صنعت مخابرات توسط پیمانکاران داخلی! نمایندگان بخش خصوصی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، درباره ادامه وضعیت موجود تخصیص ارز به این حوزه هشدار داده و معتقدند با این وضعیت شاهد تعطیلی استارت‌آپ‌‌ها و شرکت‌های بزرگ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری خواهیم بود. درخواست از مخابرات […]

با توجه به نابسامانی شدید بازار ارز مطرح شد

تحریم مناقصات صنعت مخابرات توسط پیمانکاران داخلی!

نمایندگان بخش خصوصی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، درباره ادامه وضعیت موجود تخصیص ارز به این حوزه هشدار داده و معتقدند با این وضعیت شاهد تعطیلی استارت‌آپ‌‌ها و شرکت‌های بزرگ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری خواهیم بود.

درخواست از مخابرات برای تعلیق مناقصات

فرامرز رستگار، دبیر سندیکای صنعت مخابرات کشور، با بیان این که آثار زیانبار نرخ ارز بر کسی پوشیده نیست، گفت: در سال‌های گذشته هم شاهد افزایش نرخ ارز بودیم اما اکنون در یک دوره کوتاه‌تر، شدیدتر از همیشه این افزایش روی داده است.

وی، افزود: پیشتر ارز با نرخ بالا در دسترس بود اما اکنون نه نرخ مشخصی دارد و نه زمان تأمین آن معلوم است. از سوی دیگر ما برای تولید نیاز به مواداولیه گوناگون الکترونیکی و مکانیکی داریم که اینها در اولویت‌های مختلف ارزی قرار دارند.

رستگار با بیان این که در چنین شرایطی پیمانکاران نمی‌توانند به تعهداتشان در مناقصات و قرارداد‌ها عمل کنند، گفت: در نتیجه کارفرمایان نیز به دلیل دریافت نکردن موارد مورد نیاز خود متضرر می‌شوند. به همین دلیل از همه اعضای سندیکا خواسته‌ایم تا اطلاع ثانوی در هیچ مناقصه بزرگی شرکت نکنند. حتی از شرکت مخابرات ایران به عنوان کارفرمای عمده خواسته‌ایم مناقصات خود را فعلاً برگزار نکند.

رستگار به اعضای سازمان نظام صنفی رایانه‌ای نیز پیشنهاد کرد از اعضایشان بخواهند از حضور در مناقصات بزرگ خودداری کنند.

وی گفت: این کار به معنی اعتصاب نیست، بلکه در شرایط فعلی هم پیمانکار و هم کارفرما بازنده خواهند بود.

بازگشت به دهه ۶۰

حمید توسلی، فعال حوزه سخت‌افزار، نیز گفت: مشکلات ما نه از مردادماه که از ابتدای سال آغاز شده و با نوعی خودتحریمی و عدم سیاست‌گذاری درست مواجهیم.

وی، افزود: ابتدا اعلام کردند تنها یک نرخ ۴۲۰۰ تومانی برای دلار وجود دارد و هر کس هر چقدر بخواهد این ارز را برای واردات در اختیار دارد. اما در عمل پروسه واردات آنقدر سخت شده که در مرحله ثبت سفارش به جای یک ماه، ۵ ماه معطل می‌شویم.

توسلی، با بیان این که به دهه ۶۰ و عصر امضاهای طلایی برگشته‌ایم، گفت: درباره بدهی‌های ارزی هیچ اقدامی صورت نگرفته است و صد‌ها شرکت در حوزه سخت‌افزار با مشکلات جدی روبه‌رو هستند.

تخصیص ارز ITتوسط وزارت ارتباطات

سیامک غنیمی‌فرد، عضو هیأت مدیره سازمان نصر تهران، نیز در این نشست، گفت: از اواخر سال گذشته کالا را با ارز ۶۵۰۰ تومانی وارد کردیم. سپس اعلام شد که می‌توان با ارز دولتی کالا را وارد کرد. سپس کالاهای ما در اولویت دوم قرار گرفت و باز هم ارز گران‌تر شد. این درحالی است که دلار در بازار ثانویه قیمتی بیش از ۹۰۰۰ تومان دارد و این موضوع قیمت‌گذاری را بسیار دشوار کرده است.

وی، افزود: این یک قانون اقتصادی است که وقتی یک کالا با چند قیمت تأمین می‌شود، در نهایت آن کالا به بالا‌ترین قیمت فروخته خواهد شد.

غنیمی‌فرد، با بیان این که قیمت تمام‌شده کار افزایش یافته و دیگر مبالغ فعلی قرارداد‌ها پاسخگوی هزینه‌ها نیست، گفت: برای تعدیل نرخ ارز در قرارداد‌ها اقداماتی از سوی سازمان نظام صنفی در تعامل با بانک مرکزی صورت گرفته که امیدواریم به نتیجه برسد.

عضو هیأت مدیره سازمان نصر، گفت: با خبر شدیم که وزیر ارتباطات پیگیر این موضوع است که تصمیم‌گیری درباره تخصیص ارز به کالاهای فناوری اطلاعات از وزارت صنعت به وزارت ارتباطات منتقل شود.

قیمت‌گذاری غیرممکن

ایروانی، یکی دیگر از فعالان حوزه سخت‌افزار، گفت: ما با اعتبار کالایی را وارد می‌کنیم و در نتیجه وقتی به ما حواله ارزی می‌دهند، در عمل بدهی‌ها و تعهدات قبلی را با آن پرداخت می‌کنیم و نمی‌دانیم کالایی که امروز مجدداً با اعتبار خود وارد کرده‌ایم در آینده هزینه آن را با چه ارزی می‌خواهیم پرداخت کنیم. این موضوع عملاً قیمت‌گذاری را غیرممکن کرده است.

وی، افزود: بسیاری از شرکت‌ها براساس قیمت تمام‌شده حواله ارزی، کالای خود را می‌فروشند و اگر ناگهان با قیمت بازار ثانویه ارز تخصیص یابد، بسیاری از فعالان این حوزه دارایی‌هایشان را از دست خواهند داد.

ایروانی، گفت: به عقیده ما به غیر از بحث دارو، همه کالا‌ها باید با نرخ دلار بازار آزاد وارد شوند تا از فساد و رانت جلوگیری شود. صنف ما نیز قابلیت تطبیق با چنین شرایطی را خواهد داشت و عرضه و تقاضا و رقابت شدید در این حوزه، در نهایت قیمت را تعیین می‌کند.

نرم‌افزار مهجور!

رییس کمیسیون افتای سازمان نصر تهران، معتقد است نرم‌افزار به دلیل ماهیت غیرفیزیکی‌ آن، در دریافت ارز مهجور واقع شده است.

بهناز آریا، گفت: برای دریافت ارز در بخش نرم‌افزار و امنیت اطلاعات که مسایل بسیار مهمی هستند اما قابل لمس نیستند، عملاً با مشکلات زیادی روبه‌رو هستیم و زمان زیادی را صرف کردیم تا اثبات کنیم که باید راهی هم برای تخصیص ارز به این بخش گذاشته شود. در نهایت این کار به سازمان فناوری اطلاعات و سازمان نصر واگذار شد و سامانه‌ای برای آن طراحی شد اما با تغییر یک مدیر، مدل تخصیص ارز باز هم تغییر کرد.

آریا، هشدار داد: اگر زیرساخت‌های فناوری اطلاعات تأمین نشود، هم با چالش‌های امنیتی مواجهیم و هم حتی قادر به تولید کالاهای ضروری در کشور نخواهیم بود.

تعطیلی ۱۰ درصدی!

آزاد معروفی، رییس کمیسیون شبکه سازمان نصر تهران، نیز در این نشست به گلایه از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پرداخت و گفت: آقای جهرمی در مراسم افتتاحیه الکامپ در پاسخ به گفته آقای اثنی‌عشری درباره کاهش حضور شرکت‌های سخت‌افزاری در این رویداد، سخنی گفتند که معنایش این بود که حضور آنها چندان اهمیتی هم ندارد. این در حالی است که ICT مانند آب و انرژی امروزه حیاتی و ضروری است. باید دید آیا فناوری اطلاعات و ارتباطات به اندازه سهمش از ICT توانسته ارز بگیرد یا خیر.

رییس کمیسیون شبکه سازمان نصر تهران، ادامه داد: تاکنون ۱۰ درصد شرکت‌های شبکه اطراف ما تعطیل شده‌اند و این روند در آینده تشدید خواهد شد.

استارت‌آپ‌ها هم به ورشکستگی می‌رسند !

امیر ناظمی، عضو هیأت عامل سازمان فناوری اطلاعات، نیز در این نشست، گفت: نه تنها شرکت‌های بزرگ فناوری اطلاعات، که شرکت‌های استارت‌آپی نیز به زودی و به دلیل مسایل ارزی با مشکلات جدی روبه‌رو می‌شوند.

وی، افزود: ۴۰ درصد هزینه‌های زیرساخت استارت‌آپ‌ها، از خارج کشور تأمین می‌شود. همچنین بخشی از سرویس‌های تحلیلی و تبلیغاتی مورد استفاده خارجی هستند و در نتیجه هزینه استارت‌آپ‌‌ها به شدت بالا می‌رود. بخشی از استارت‌آپ‌‌ها نیز خدمات خارجی می‌دهند. برای مثال استارت‌آپ‌های حوزه گردشگری با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد.

عضو هیأت عامل سازمان فناوری اطلاعات، گفت: در دنیایی زندگی می‌کنیم که کالا‌ها روز به روز پیچیده‌تر شده و هیچ کشوری نیست که بتواند کالایی را مستقل از دیگران تولید کند و در نتیجه در تولید داخل هم دچار مشکلات جدی خواهیم بود. مطمئن باشید برای حل مشکلات هر روز می‌جنگیم ولی راه‌حل‌های ارایه شده موقتی هستند.

سوبسید فسادآور!

خسرو سلجوقی، مشاور رییس سازمان فناوری اطلاعات، نیز با بیان این که در این نشست به نمایندگی از دولت شرکت نکرده است، گفت: چرا انتظار داریم دولت ارز یارانه‌ای به ما بدهد. هر سوبسیدی در این بخش در نهایت منجر به فساد می‌شود. باید هر چه زودتر پرداخت ارز دولتی متوقف شود و ارز از طریق سازوکار بازار تخصیص یابد.

منبع: سیتنا