هجوم خصولتی‌ها به صندوق نوآوری با فشار سیاسی !

شبه‌دولتی‌ها به دانش‌بنیان‌ها هم رحم نکردند هجوم خصولتی‌ها به صندوق نوآوری با فشار سیاسی ! رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با ابراز تأسف از این‌که شرکت‌های بزرگ خصولتی از سوی دستگاه‌های اجرایی «دانش‌بنیان» شدند، گفت: در حالی که بر‌اساس قانون این صندوق اجازه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان دولتی و شبه دولتی را ندارد، ولی شرکت‌های […]

شبه‌دولتی‌ها به دانش‌بنیان‌ها هم رحم نکردند

هجوم خصولتی‌ها به صندوق نوآوری با فشار سیاسی !

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با ابراز تأسف از این‌که شرکت‌های بزرگ خصولتی از سوی دستگاه‌های اجرایی «دانش‌بنیان» شدند، گفت: در حالی که بر‌اساس قانون این صندوق اجازه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان دولتی و شبه دولتی را ندارد، ولی شرکت‌های خصولتی از ما درخواست وام‌های کلانی کردند که می‌خواهند نه با نظر کارشناسی بلکه با فشارهای سیاسی، از تسهیلات صندوق بهره‌مند شوند!

بهزاد سلطانی با اشاره به پدیده «شرکت‌های خصولتی» در کشور، گفت: تعدادی شرکت‌های «خصولتی» و «شبه‌دولتی» و وابسته به نهادهای عمومی و حاکمیتی، دانش‌بنیان شده‌اند که تعداد آنها مشخص نیست و اگر مشخص شوند ما اجازه حمایت از آنها را نداریم.

آینده خطرناک!

وی با بیان این‌که این شرکت‌ها از صندوق شکوفایی و نوآوری تقاضای دریافت وام کرده‌اند، یادآورشد: این شرکت‌ها که دانش‌بنیان می‌شوند و از صندوق تقاضای وام دارند، خطری برای آینده دانش‌بنیان‌ها است؛ چراکه این شرکت‌ها معمولاً شرکت‌های بزرگ هستند و تقاضای وام آنها زیاد است، به گونه‌ای که یکی از این شرکت‌ها تقاضای دریافت ۱۲۰ میلیارد تومان داشت.

طلب اعتبار با فشار سیاسی!

سلطانی با بیان این‌که از سوی دیگر این شرکت‌ها از آنجایی که وابسته به قدرت هستند، نه با مطالعات کارشناسی، بلکه با فشارهای سیاسی از ما طلب اعتبار می‌کنند، اضافه‌کرد: اگر این روند ادامه پیدا کند و این آفت به جان شرکت‌های دانش‌بنیان بیفتد، کل موضوع دانش‌بنیان را که از سوی مقام‌معظم‌رهبری راه‌اندازی شد و حتی در شرایط غیرتحریم، برای کشور بهترین و استراتژیک‌‌ترین روش برای کشور است، تخریب خواهد کرد و شاهد روزی خواهیم بود که شرکت‌های دانش‌بنیان تعطیل شوند.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با تأکید بر این‌که باید جلوی این آفت تا بزرگ نشده است، گرفته شود، گفت: باید به گونه‌ای اقدام شود که اگر شرکت‌های خصولتی و شبه‌دولتی، دانش‌بنیان می‌شوند، از صندوق تقاضای وام نکنند. هر چند که طبق قانون تا خصوصی بودن شرکتی احراز نشود، نباید دانش‌بنیان شوند.

چگونه یک شرکت خصولتی، خصوصی می‌شود!

وی در پاسخ به این سؤال که آیا تشخیص این شرکت‌ها از شرکت‌های دانش‌بنیان واقعی امکان‌پذیر است یا خیر، توضیح داد: تشخیص این شرکت‌ها از لحاظ حقوقی و قانونی مشکل است؛ چراکه قوانین ما در این زمینه نواقصی دارد و با قانون و مقررات موجود نمی‌توان هویت شرکت‌ها را مشخص کرد، ضمن آن‌که در جاهایی که قانون صراحت دارد و شفاف است، نهادهای عمومی و دولتی وابسته به حاکمیت، قانون را دور می‌زنند؛ به این صورت که سهام خود را به صورت رسمی در شرکت‌ها وارد نمی‌کنند.

سلطانی در این باره توضیح داد: سهام این نهاد‌ها به صورت شخصی، به یکی از پرسنل شرکت واگذار می‌شود و این سهام شرکت به نام شخص به ثبت می‌رسد و از فردی که سهام به نام وی است، وکالت‌نامه‌ تام بلاعزل در دفاتر اسناد رسمی گرفته می‌شود که از این طریق مالکیت پول سپرده شده در شرکت از این فرد گرفته می‌شود تا این فرد نتواند از سود و اصل پول شخصاً استفاده کند. البته مزایای مالی برای وی خواهد داشت.

خصولتی‌سازی؛ بیماریی که به جان دانش‌بنیان‌ها افتاد!

وی با تأکید بر این‌که «خصولتی‌سازی» خلاف اصول اقتصاد مقاومتی، سیاست‌های اصل ۴۴، قانون اساسی و سیاست‌های مقام معظم رهبری و نظرات دولت است، خاطرنشان‌کرد: ولی این پدیده بیماری است که تاکنون کشور نتوانسته است آن را حل کند و امروزه این بیماری به جان دانش‌بنیان‌ها افتاده و تا به غده سرطانی بزرگ تبدیل نشده است، جلوی آن باید گرفته شود.

سلطانی با بیان این‌که برخی از این شرکت‌های خصولتی فشارهای سیاسی و غیرکارشناسی به صندوق برای دریافت وام وارد می‌کنند، تأکیدکرد: اگر لازم باشد با اسم، عنوان این شرکت‌ها را اعلام خواهیم کرد و اعلام می‌کنیم چه شرکتی وابسته به چه نهادی، درصدد استفاده از تسهیلات این صندوق هستند.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با ابراز تأسف از این‌که به شرکت‌های دانش‌بنیانی که خصولتی بودن آنها را متوجه نشدیم، تسهیلاتی اعطا شده است، ادامه‌داد: به یک شرکت خصولتی که از نظر علمی تحقیقات آنها مورد تأیید نبوده است، تسهیلات اعطا کردیم و ما با بررسی سوابق ‌شرکت، متوجه این موضوع شدیم. این صحیح نیست که منابع مالی صندوق نوآوری که با حمایت مقام‌معظم‌رهبری برای شرکت‌های دانش‌بنیان خصوصی اختصاص داده شده، مجدداً این پول در بخش دولتی هزینه شود.

فشار بیش‌تر شود، اسامی را اعلام می‌کنیم !

سلطانی با اشاره به برخی تهدیدهای شرکت‌های خصولتی برای صندوق جهت دریافت وام، اعلام کرد: اگر فشار‌ها بر روی ما بیش‌تر شود، ما اسامی این شرکت‌ها را اعلام می‌کنیم و من جلوی خصولتی‌‌ها را می‌گیرم؛ حتی اگر به قیمت برکناری‌ از این سمت باشد.

خبر خوب برای دانش‌بنیان‌ها

سلطانی در عین حال از امضای ۸ تفاهمنامه بانکی با بانک‌های کشور خبر داد و با بیان این‌که در تسهیلات اشتغالزایی با بانک قرض‌الحسنه مهر ایران همکاری داریم که استقبال خوبی از این تسهیلات شده است، توضیح داد: شرکت‌هایی که تا سقف ۵ نفر اقدام به استخدام بیمه‌ای نیروهای متخصص کنند، ما به این شرکت‌ها به ازای هر نفر ۲۰ میلیون تومان با کارمزد ۴ درصد اعطا می‌کنیم که در مجموع ۱۰۰ میلیون تومان می‌شود.

وی اضافه‌کرد: صندوق این افراد را به بانک‌های عامل معرفی می‌کند و در شرکت‌ها با تشکیل پرونده در سیستم بانکی، می‌توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند. این تسهیلات از منابع بانکی تأمین خواهد شد، علاوه بر آن تسهیلات سرمایه در گردش خود را با بانک ملی و ملت اجرایی کردیم. این تسهیلات از محل سرمایه‌های بانکی پرداخت می‌شود و ابزار کمکی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان محسوب می‌شوند.

سلطانی با تأکید بر این‌که اسامی این شرکت‌ها را که از بانک‌ها تسهیلات دریافت کرده‌اند، ما به‌طور شفاف اعلام کرده‌ایم، تأکید کرد: نهادهای اجرایی که در این حوزه وارد شده‌اند و اعلام کردند ۱۲ هزار میلیارد تومان از سیستم بانکی به شرکت‌ها اعطاء کرده‌اند، باید به‌طور شفاف اسامی شرکت‌های دریافت کننده تسهیلات را اعلام کنند.

————-

منبع گفت‌و‌گو: ایسنا