خسارت فرار مغز‌ها در سال؛ ۶۰ میلیارد دلار!

خسارت فرار مغز‌ها در سال؛ ۶۰ میلیارد دلار! مشاور قائم‌مقام وزیر علوم با بیان این که ایران در میان کشورهای در حال توسعه رتبه اول فرار مغز‌ها یا گردش نخبگان را دارد گفت: خسارت فرار مغز‌ها در سال معادل ۶۰ میلیارد دلار است. به گزارش ایسنا، دکتر محمد جواد رسایی در نشست شورای سیاست‌گذاری دومین […]

خسارت فرار مغز‌ها در سال؛ ۶۰ میلیارد دلار!

مشاور قائم‌مقام وزیر علوم با بیان این که ایران در میان کشورهای در حال توسعه رتبه اول فرار مغز‌ها یا گردش نخبگان را دارد گفت: خسارت فرار مغز‌ها در سال معادل ۶۰ میلیارد دلار است.

به گزارش ایسنا، دکتر محمد جواد رسایی در نشست شورای سیاست‌گذاری دومین جشنواره “ترویج علم در پایان‌نامه‌های دانشجویی” که در مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور برگزار شد، گفت: ما امکانات وسیعی در کشور از لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری داریم. ما دانش‌آموختگان بی‌اثری تولید نکردیم. بسیاری از دانش‌آموختگان ما مایه‌ی افتخارند و در کشورهای دیگر منشأ اثر هستند. در شرایط سختی هستیم که باید از مجموع امکانات بیشترین بهره را ببریم.

وی افزود: احتیاج مادر اختراع است. وقتی همه‌ی امکانات در اختیار ما باشد کسی اصلاً فکر نمی‌کند؛ پول می‌دهد و امکانات را خریداری می‌کند. الان احتیاجی به وجود آمده که باعث شده ما به فکر روش‌های برون‌رفت از این شرایط بیفتیم.

رسایی با اشاره به تأکید رهبری و رییس‌جمهور بر ضرورت حضور علم در زندگی عمومی مردم گفت: در بیانیه گام دوم انقلاب هم بر این موضوع تأکید شده است و این برای ما الزام ایجاد می‌کند. ما الان اصطلاحاً به آن جرم بحرانی یا critical massرسیده‌ایم.ما تعداد زیادی فارغ‌التحصیل داریم و برخی از آن‌‌ها دچار ناراحتی هستند و از ما انتظار دارند زمینه فعالیت آن‌‌ها را فراهم کنیم.

رسایی ادامه داد: ما موتور متحرک جمعیت ۸۲ میلیونی را داریم و باید یک فعالیت خارق‌العاده خارج از روش‌های عادی انجام گیرد. ایرانی‌‌ها هر گاه خواستند توانستند. علم را برای مردم تشریح کنیم. در قضیه سیل اخیر دانشجویان پیشتر تحقیقی درباره احتمال وقوع سیل در آق‌قلا انجام داده بودند و نتیجه‌گیری کردند اگر سیلی رخ دهد آق‌قلا باید تخلیه شود. ما از این نوع مطالب ده‌ها، صد‌ها و هزاران مورد داریم. چنین مطالبی گوهرهایی هستند که در میان سنگ، چوب و معادن قرار دارد باید این‌ها را استخراج کنیم، تمیز کنیم و به مردم نشان دهیم. استفاده از شبکه‌های اجتماعی روش بسیار مهم و کارآمدی است. می‌توان از پایان‌نامه‌ها فیلم و کلیپ تهیه کرد و آن‌‌ها را وارد فضای مجازی کرد.

وی در پایان با اشاره به حضور دانشگاه‌ها به عنوان یک مرکز اجتماعی گفت: باید موضوعات ترویج علم طوری پیگیری شود که فردی که در این راستا فعالیت می‌کند بداند فعالیتش عبث نیست.