عدم استقبال غیرانتفاعی‌ها از دستورالعمل ادغام وزارت علوم!

عدم استقبال غیرانتفاعی‌ها از دستورالعمل ادغام وزارت علوم! تشریح وضعیت تقسیم اموال و مطالبات قراردادهای مؤسسات آموزشی با توجه به ابلاغ دستورالعمل وزارت علوم با هدف ساماندهی، هنوز هیچیک از مؤسسات غیرانتفاعی برای ادغام داوطلبانه اعلام آمادگی نکرده و سال گذشته نیز هیچیک از مؤسسات ادغام نشدند. طرح ساماندهی آموزش عالی بند سوم از سند […]

عدم استقبال غیرانتفاعی‌ها از دستورالعمل ادغام وزارت علوم!

تشریح وضعیت تقسیم اموال و مطالبات قراردادهای مؤسسات آموزشی

با توجه به ابلاغ دستورالعمل وزارت علوم با هدف ساماندهی، هنوز هیچیک از مؤسسات غیرانتفاعی برای ادغام داوطلبانه اعلام آمادگی نکرده و سال گذشته نیز هیچیک از مؤسسات ادغام نشدند.

طرح ساماندهی آموزش عالی بند سوم از سند آمایش آموزش عالی است که بحث ادغام و تجمیع مؤسسات آموزش عالی نیز در این بند دیده شده است. به گفته منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری طرح اولیه ساماندهی آموزش عالی تهیه شده و از امسال اجرایی و پیاده‌سازی می‌شود.

وزیر علوم توضیح داد: یکی از برنامه‌های ساماندهی آموزش عالی، ایجاد شبکه‌های علمی و اتصال مراکز علمی متفرق در استان‌ها و کشور به محور اصلی است. این به معنی انحلال نیست، بلکه برنامه ما ایجاد شبکه‌های علمی بین دانشگاه‌هایی است که به هم نزدیک هستند و می‌توانندمأموریت خاص علمی را با یکدیگر پیگیری کنند.

مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزیر علوم نیز با اشاره به طرح ساماندهی آموزش عالی گفت: طرح ساماندهی آموزش عالی در سال جاری در جهت توانمندسازی و ارتقای وضع موجود مؤسسات اجرایی می‌شود و به هیچ وجه هدف این طرح جمع کردن یا انحلال مؤسسات نیست.

علی‌رغم تأکیدات مسؤولان وزارت علوم مبنی اینکه ساماندهی صرفاً به معنای ادغام واحدهای آموزش عالی نیست اما ابلاغ برخی آیین‌نامه‌ها از جمله آیین‌نامه ادغام مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی احتمال برنامه‌ریزی برای تجمیع و ادغام را قوت می‌بخشد.

اواخر سال گذشته، معاونت آموزشی وزارت علوم دستورالعمل پیشنهادی مبنی بر ادغام داوطلبانه مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی را ابلاغ کرد در قسمت‌هایی از این دستورالعمل، هدف از ادغام این مؤسسه‌ها، بهره‌مندی از ظرفیت‌های موجود، حمایت از مؤسسه‌های آموزش عالی غیردولتی– غیرانتفاعی و ارتقای روزافزون کیفیت آموزش و پژوهش و توزیع بهینه رشته‌های تحصیلی بیان شده است.

همچنین با توجه به کاهش جمعیت دانشجو و پرهیز از موازی کاری در بخش غیردولتی، چند مؤسسه آموزش عالی می‌توانند با رعایت ضوابط و مقررات تعیین شده در این دستورالعمل، نسبت به برنامه‌ریزی و دریافت مجوز لازم برای ادغام داوطلبانه و ایجاد مؤسسه جدید، پیشنهاد خود را ارائه دهند.

نحوه ادغام غیردولتی‌ها

دویا چند مؤسسه آموزش عالی غیردولتی در یک استان با حفظ هویت حقوقی خود (هیأت مؤسس) تحت مدیریت مجمع مؤسسان مشغول به فعالیت می‌شوند.

ادغام مؤسسه‌ها منوط به امضای صورت‌جلسه موافقت با ادغام، از سوی تمام اعضای هیأت مؤسس هر یک از مؤسسه‌های متقاضی و ارائه تعهدنامه مکتوب مبنی بر پذیرش مسؤولیت پاسخگویی به هر گونه بدهی و تعهدات مالی و اداری به اشخاص حقیقی و حقوقی از سوی هر یک از هیأت‌های مؤسس خواهد بود.

پاسخگویی به شکایات

هیأت‌های مؤسس هر یک از مؤسسه‌های ادغام شده مسؤولیت پاسخگویی مالی و اداری به تمام شکایات و تعهدات قانونی خود را در زمان مسؤولیت بر عهده دارند. مؤسسه‌های ادغام شده ضمن پذیرش مسؤولیت تسویه حساب وتأديه بدهی‌های خود، موظفند گزارش آن را به مجمع مؤسسان اعلام کنند.

مشارکت و ارزیابی مالی مؤسسه‌های ادغام شده در مؤسسه جدید به تناسب آورده اموال منقول، غیرمنقول، امتیازات و تعداد دانشجوی هر یک از مؤسسه‌های ادغام شده با ارزیابی کارشناس یا کارشناسان رسمی یا خبره به انتخاب مجمع مؤسسان و تأیید وزارت علوم تعیین می‌شود.

نحوه انحلال مؤسسه‌ها

پس از تأسیس مؤسسه جدید متشکل از مؤسسه‌های ادغام شده، انحلال مؤسسه‌های قبلی بر اساس مواد ۲۷ تا ۳۱ اساسنامه ابلاغی با رعایت شرایط دوران‌گذار خواهد بود.

بر این اساس، دوران‌گذار شش ماه است که در این مدت مؤسسه جدید با استفاده از امکانات منقول و غیرمنقول همچنین امتیازات مؤسسه‌های ادغام شده با تشکیل یک سازمان مرکزی و ایجاد پردیس‌های دانشگاهی، فعالیت خود را آغاز می‌کند.

نحوه تعیین نام مؤسسه‌ها

افزایش یا کاهش دانشکده‌ها یا واحدهای هر مؤسسه منوط به پذیرش مجمع مؤسسان و تأیید وزارت خواهد بود.

پس از تصویب شورای گسترش و برنامه‌ریزی وزارت علوم، مؤسسه جدید متشکل از مؤسسه‌های ادغام شده، فعالیت آموزش و پژوهشی خود را آغاز می‌کند و نام مؤسسه جدید بنا به پیشنهاد مجمع مؤسسان و تصویب شورای مؤسسه تعیین می‌شود.

سیاست‌های تشویقی وزارت علوم

وزارت علوم به منظور ترغیب، حمایت و تسریع در ادغام مؤسسه‌های آموزش عالی غیردولتی برخی موارد را نظیر صدور مجوز تأسیس مؤسسه جدید، استمرار ادامه فعالیت مؤسسه‌های ادغام شده در قالب مؤسسه جدید با حفظ ظرفیت و رشته‌های موجود فعلی، مساعدت لازم نسبت به تخصیص رشته‌های جدید به ویژه در مقاطع تحصیلات تکمیلی با توجه به ادغام مؤسسه‌ها و افزایش تعداد اعضای هیأت علمی و ظرفیت فیزیکی و انتقال تمام امتیازات مؤسسه‌ها به مؤسسه ادغام شده در نظر گرفته است.

تقسیم اموال

مؤسسه‌های ادغام شده با امضای یک تفاهم‌نامه موظف هستند تمام اموال اعم از منقول و غیرمنقول خود را به صورت مکتوب اعلام کنند و توسط کارشناس مرضی‌الطرفین دادگستری، حداکثر ظرف مدت یک ماه ارزیابی و به امضاء نمایندگان هیأت مؤسس برسد.

ارزش سهم‌الشرکه هر یک از مؤسسه‌ها به قیمت روز با توجه به تعداد دانشجو، اموال منقول و غیرمنقول توسط نماینده هر مؤسسه به اتفاق داور که حکم مرضی‌الطرفین خواهد داشت، ارزیابی و صورت‌جلسه می‌شود.

فروش اموال منقول و غیرمنقول مؤسسه‌ها، برابر مقررات توسط هیأت مؤسس دانشگاه جدید انجام شده و وجوه حاصله به حساب مؤسسه ادغامی واریزمی‌شود.

مالیات، بیمه و هرگونه بدهی در مؤسسه‌ها تا تاریخ ادغام بر عهده مؤسسان است و مسؤولیت مدنی، حقوقی و کیفری آن بر عهده هیأت مؤسسه قبلی هر مؤسسه بوده وهست.

تمام اموال منقول، غیرمنقول و مطالبات ناشی از قراردادها، شهریه و حقوق معنوی مؤسسه‌ها به مؤسسه جدید، منتقل و مؤسسه جدید مالک آن است.

با توجه به دانشجویان پذیرفته شده قبلی، مقرر شد ادامه تحصیل آنان و وضعیت دانشجویان از سوی مؤسسه جدید در آینده تعیین تکلیف شود.

در راستای پیگیری آخرین وضعیت اجرای دستورالعمل مذکور و استقبال مؤسسات غیرانتفاعی از آن، با علی آهون منش، رییس اتحادیه دانشگاه‌های غیرانتفاعی گفت‌و‌گو کردیم که به شرح زیر است.

وی با اشاره به «دستورالعمل ادغام داوطلبانه مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی» وزارت علوم گفت: دستورالعمل مذکور به دانشگاه‌ها و مؤسسات غیرانتفاعی ابلاغ شده و بر اساس آن مراکز آموزش عالی غیرانتفاعی داوطلب باید در راستای تجمیع و کاهش پذیرش دانشجو گام‌بردارند.

وی ادامه داد: در حال حاضر هیچ‌یک از مؤسسات و واحدهای غیرانتفاعی برای ادغام داوطلبانه اعلام آمادگی نکرده و در حال کار بر روی دستورالعمل مذکور هستند.

رییس اتحادیه دانشگاه‌های غیرانتفاعی درباره اینکه سال گذشته چه تعداد از مؤسسات و دانشگاه‌های غیرانتفاعی اقدام به تجمیع و ادغام کردند افزود: سال گذشته هیچیک از مؤسسات غیرانتفاعی تجمیع و یا ادغام نشدند.

منبع: مهر