تثبیت نسبی قیمت موبایل در بازار!

تثبیت نسبی قیمت موبایل در بازار! قیمت موبایل در بازارهای مختلف طی هفته‌های اخیر در حالی با شرایط با ثبات رو‌به‌رو بوده که برخی از افزایش قیمت این کالا با اجرای کامل طرح رجیستری و عدم ثبت گوشی‌های وارداتی مسافری خبر داده‌ بودند. به گزارش تسنیم، براساس اظهارات مقامات مختلف دولت از جمله وزیر کشور […]

تثبیت نسبی قیمت موبایل در بازار!

قیمت موبایل در بازارهای مختلف طی هفته‌های اخیر در حالی با شرایط با ثبات رو‌به‌رو بوده که برخی از افزایش قیمت این کالا با اجرای کامل طرح رجیستری و عدم ثبت گوشیهای وارداتی مسافری خبر داده‌ بودند.

به گزارش تسنیم، براساس اظهارات مقامات مختلف دولت از جمله وزیر کشور و همچنین مسؤولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، وعده اجرای کامل طرح رجیستری با استفاده از تبادل اطلاعات میان سامانه مسافری گمرک و دیتابیس گذرنامه نیروی انتظامی از ابتدای سال‌جاری مطرح شده بود.

در نهایت با تکمیل فرآیند اتصال دو سامانه مورد اشاره از ابتدای خردادماه سال‌جاری ثبت تجاری تلفن همراه وارداتی در سامانه مسافری گمرک متوقف شد.

قیمت موبایل در بازارهای مختلف طی هفته‌های اخیر در حالی با شرایط با ثبات رو‌به‌رو بوده که برخی ذی‌نفعان در واردات مسافری تلفن همراه از افزایش قیمت این کالا با اجرای کامل طرح رجیستری و عدم ثبت گوشیهای وارداتی مسافری خبر داده‌ بودند.

از سوی دیگر با توجه به اعمال تحریم جدید آمریکا روی یک برند چینی پیش‌بینی‌‌ها حاکی از افزایش قیمت برندهای کره‌ای ناشی از کاهش عرضه گوشی‌های کرده در ایران بود که چنین موضوعی نیز در بازار تلفن همراه کشور رخ نداد و شرایط بازار با وجود قطع شدن تزریق گوشی مسافری همچنان با ثبات است.

 مسؤول طرح رجیستری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفته است، روزانه نزدیک به ۲۰ هزار دستگاه تلفن همراه در سامانه مسافری گمرک ثبت می‌شود که اگر این عدد را به لحاظ تعطیلات رسمی به کل سال تعمیم دهیم، در سال ۹۷ حدود پنج‌میلیون دستگاه تلفن همراه از طریق مسافران وارد کشور شده است. بر این اساس در سال ۹۷ در مجموع ۷٫۵ میلیون دستگاه گوشی تلفن همراه از طریق رسمی (۲٫۵میلیون دستگاه) و مسافری (پنج‌میلیون دستگاه) وارد کشور شده است.

گفتنی است، واردات موبایل مسافری مشمول ۱۵ درصد حقوق گمرکی و مالیات ارزش‌افزوده می‌شود که شامل چهار درصد حقوق گمرکی، دو درصد سود بازرگانی، ۹ درصد مالیات بر ارزش‌افزوده و یک درصد عوارض هلال‌احمر است؛ اما برای واردات رسمی علاوه‌بر این ۱۵ درصد، چهار درصد نیز مالیات علی‌الحساب اخذ می‌شود. به‌عبارت دیگر، واردات مسافری موبایل مشمول ۱۶ درصد حقوق گمرکی و مالیات ارزش‌افزوده و واردات رسمی موبایل از طریق گمرک ایران مشمول۲۰ درصد است؛ اما رانت واردات مسافری موبایل به همین‌جا ختم نمی‌شود، چراکه بنابر اظهارات حسین یوسفیان، مسؤول طرح رجیستری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، در زمان تسویه‌حساب واردکننده رسمی با سازمان مالیاتی و احتساب نرخ ارز بازار آزاد، عملاً هر واردکننده رسمی حدود ۳۶ درصد عوارض و مالیات پرداخت می‌کند.

 برآورد‌ها نشان می‌دهد با معافیت‌های مالیاتی که برای واردکنندگان موبایل مسافری ایجاد شده، عملاً سالانه سه تا چهار هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی اتفاق می‌افتد که واردات مسافری را همچنان جذاب‌تر از واردات رسمی کرده است.