پایان عصر «تله‌کام»؛ انصراف وزارت ICT و اپراتور‌ها !

پایان عصر «تله‌کام»؛ انصراف وزارت ICT و اپراتور‌ها ! بیستمین دوره از برگزاری بزرگ‌ترین رویداد مخابراتی کشور (تله‌کام) امسال قرار است بدون حضور وزارت ارتباطات برگزار شود و اپراتورهای بزرگ ارتباطی و فعالان صنعت مخابرات نیز آن را تحریم کرده‌اند. به گزارش مهر، بزرگ‌ترین رویداد مخابراتی کشور که در قالب نمایشگاه «تله‌کام» برگزار می‌شود، در […]

پایان عصر «تله‌کام»؛ انصراف وزارت ICT و اپراتور‌ها !

بیستمین دوره از برگزاری بزرگ‌ترین رویداد مخابراتی کشور (تله‌کام) امسال قرار است بدون حضور وزارت ارتباطات برگزار شود و اپراتورهای بزرگ ارتباطی و فعالان صنعت مخابرات نیز آن را تحریم کرده‌اند.

به گزارش مهر، بزرگ‌ترین رویداد مخابراتی کشور که در قالب نمایشگاه «تله‌کام» برگزار می‌شود، در بیستمین سال برگزاری، دچار حاشیه‌هایی شده که صحت برگزاری آن را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

نمایشگاه «ایران تله‌کام» به عنوان بزرگ‌ترین رویداد صنایع مخابراتی و اطلاع‌رسانی کشور حدود ۲۰ سال است که بدون وقفه در نمایشگاه بین‌المللی تهران میزبان شرکت‌های مخابراتی و ارتباطی در حوزه‌هایی چون راهکارهای خدمات اینترنت و شبکه، خدمات و زیرساخت‌های مخابراتی، باندپهن و رادیویی و نیز شرکت‌های دانش‌بنیان، فعالان صنعت اطلاع‌رسانی و شرکت‌های تولیدکننده است.

این رویداد از سال ۷۹ تاکنون در ۱۹ دوره با حمایت وزارت ارتباطات و سازمان توسعه تجارت برگزار شده و از آن جهت حائزاهمیت است که تاکنون اپراتور‌ها و شرکت‌های بزرگ مخابراتی کشور در کنار شرکت‌های کوچک و متوسط به همراه شرکت‌های تابعه وزارت ارتباطات، آخرین دستاوردهای خود را به نمایش گذاشته و رویدادی کاملاً تخصصی را با هدف مذاکره و برنامه‌ریزی برای همکاری در این حوزه برپا می‌کردند.

دستور یا توصیه وزیر برای انصراف از حضور در «تله‌کام »

امسال اما در فاصله دو هفته مانده تا برگزاری این نمایشگاه، اخباری مبنی بر عدم حضور وزارت ارتباطات و شرکت‌های بزرگ مخابراتی همچون مخابرات ایران و اپراتورهای تلفن همراه در این نمایشگاه به گوش می‌رسد. در این زمینه گفته می‌شود که به دستور و یا توصیه وزیر ارتباطات، شرکت‌های تابعه وزارت ارتباطات و اپراتورهای بزرگ از حضور در «تله‌کام» منصرف شده‌اند. در همین حال سندیکای صنعت مخابرات ایران نیز که بسیاری از فعالان بخش‌خصوصی حوزه مخابرات عضو آن هستند این نمایشگاه را به نوعی تحریم کرده است.

انصراف غول‌های مخابراتی کشور از حضور در بزرگ‌ترین رویداد مخابراتی ایران در حالی است که برای مثال اپراتورهای موبایل در سال‌های گذشته به دلیل در اختیار گرفتن سالن‌های اختصاصی با هزینه‌های میلیاردی، تلاش مضاعفی برای رقابت تنگاتنگ با یکدیگر به‌کار می‌بستند و فضای نمایشگاهی را تحت تأثیر قرار می‌دادند.

در کنار این سالن‌ها، غرفه‌های مربوط به شرکت‌های وابسته و تابعه وزارت ارتباطات نیز که به عنوان حامی نمایشگاه همه ساله در این نمایشگاه حضور داشتند، بر رسمیت این نمایشگاه می‌افزود.

«کنفرانس ظرفیت» جایگزینی برای «تله‌کام»

زمزمه‌های تحریم «تله‌کام» از آنجا آغاز شد که سندیکای صنعت مخابرات هفته گذشته در پیامی از انصراف وزارت ارتباطات برای حضور در این نمایشگاه خبر داد و پس از آن نیز در اواخر هفته اعلام کرد که « به دلیل نبود ظرفیت مناسب، سندیکای صنعت مخابرات نیز از حضور در تله‌کام انصراف داده است.»

در اطلاعیه‌ای که از سوی سندیکای صنعت مخابرات منتشر شده، آمده است: « با بررسی کلیه جوانب مربوط به نمایشگاه صنایع مخابرات ۹۸، هیأت‌مدیره سندیکای این نمایشگاه را از نظر‌ ترکیب غرفه‌داران، تبلیغات پیش از آغاز نمایشگاه، دعوت از مقامات و مسؤولان اثرگذار، استقبال بازدیدکنندگان حرفه‌ای در سطحی نمی‌داند که ستاد سندیکا در آن به عنوان غرفه‌دار حاضر شود و دستاوردهای ارزنده اعضاء را معرفی کند.

ضمنا هیأت‌مدیره با پوزش از ناهماهنگی پیش آمده و تشکر از همراهی اعضاء اعلام می‌کند که تمام تلاش خود را برای یافتن فرصت مناسب‌تر جهت نمایش دستاوردهای ارزنده و ایجاد تعامل با نهادهای حاکمیتی و کارفرمایی و اپراتور‌ها به‌کار خواهد گرفت.»

در همین راستا، جمال هادیان، سخنگوی وزارت ارتباطات، موافق نام بردن کلمه «تحریم» برای نمایشگاه «تله‌کام» امسال نیست و گفت: تعامل و توافق بین وزارت ارتباطات و زیرمجموعه‌های این وزارتخانه با سندیکای صنعت مخابرات ایران همواره وجود داشته است. اما آنچه که مطابق با نظرسنجی صورت گرفته در سال گذشته از وضعیت برگزاری نمایشگاه «تله‌کام»، به دست آمده، مبنی بر این است که این نمایشگاه بازدهی کافی و وافی نداشته است.

وی با بیان اینکه نظر وزارت ارتباطات بر تغییر ماهوی در روش ارائه نمایشگاه «تله‌کام» است، گفت: جلسات متعددی با سندیکای صنعت مخابرات انجام و مقرر شد این نمایشگاه با شیوه جدیدتری ایجاد شود. اما از آنجایی که برگزاری نمایشگاه امسال از قبل در تقویم نمایشگاهی به ثبت رسیده بود، امکان جابه‌جایی زمان آن ممکن نبود.

هادیان گفت: به همین دلیل با توافق طرفین، مقرر شد وزارت ارتباطات و زیرمجموعه‌های این وزارتخانه، در «تله‌کام بیستم»، غرفه مشخصی نداشته باشند و اپراتور‌ها و شرکت مخابرات نیز به صورت محدود و در غرفه‌های کوچک‌تر حاضر شوند. اما این به معنای وجود اختلاف‌نظر نبوده و یک توافق برای بهینه کردن خروجی این نمایشگاه است.

رئیس مرکز روابط‌عمومی وزارت ارتباطات ادامه داد: مطابق با توصیه وزیر، مقرر شده که مدیران وزارت ارتباطات در این نمایشگاه حضور داشته و در مذاکرات و معاشرت با شرکت‌ها برای انعقاد قرارداد، پررنگ ظاهر شوند. به بیان دیگر «تله‌کام» امسال برگزار می‌شود اما وزارت ارتباطات حضور مستقیمی در این نمایشگاه نداشته و مدیران این وزارتخانه در نمایشگاه مستقر هستند.

وی با بیان اینکه وزارت ارتباطات در صدد برنامه‌ریزی و زمینه‌سازی برای برگزاری «کنفرانس ظرفیت» با رویکرد نوین در حوزه «تله‌کام» است، ادامه داد: تا یک ماه آینده، نتایج این برنامه‌ریزی و شیوه برگزاری این رویداد اعلام می‌شود.

سخنگوی وزارت ارتباطات تأکید کرد: هیچ نوع اختلافی بر سر برگزاری «تله‌کام» وجود ندارد و عدم حضور وزارت ارتباطات به معنای تحریم این رویداد نیست. بلکه با توجه به اینکه در یک توافق کلی مشخص شده که تله‌کام در برابر هزینه و تبلیغاتی که دارد، بازدهی بالایی ندارد، باید برای بهینه کردن آن تصمیم مشخصی گرفته شود.

هادیان با بیان اینکه برای این هدف دو حالت متصور است اما هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده‌ایم، گفت: ادغام «تله‌کام» با «الکامپ» یکی از پیشنهاداتی است که باید مورد بررسی قرار گیرد و پیشنهاد دیگر تغییرات ماهوی برای بازدهی بیشتر این نمایشگاه است.

وی با بیان اینکه سال گذشته نظرسنجی کاملی از شرکت‌کنندگان «تله‌کام» (غرفه‌داران و بازدیدکنندگان) انجام شد که نشان می‌داد برگزاری این نمایشگاه در شرایط اقتصادی فعلی و با توجه به هزینه‌هایی که صورت می‌گیرد، دارای بازدهی چندانی نیست.

به نظر می‌رسد انصراف از حضور در «تله‌کام» با هدف ایجاد تغییرات ماهوی در برگزاری آن، در کنار ضوابطی که طی هفته اخیر برای انتصابات درونی در اپراتور‌ها در نظر گرفته شده، فصل جدیدی از اعمال سیاست وزیر ارتباطات در حوزه ICT کشور را به همراه خواهد داشت.

با این حال باید منتظر ماند و دید که آیا «کنفرانس ظرفیت» می‌تواند جایگزینی برای برگزاری نمایشگاه‌هایی مانند «تله‌کام » و «الکامپ» باشد و می‌توان به یک کنفرانس یک‌روزه به جای صرف هزینه‌های میلیاردی هشت روز برگزاری نمایشگاه در سال، بسنده کرد و یا اینکه انصراف برای حضور در نمایشگاه «تله‌کام» با هدف اعمال سیاست و تغییر ساختار در تعیین متولی چندین ساله این نمایشگاه و سپردن مسؤولیت آن به مجموعه دیگری صورت گرفته است.