توسعه همکاری‌های فضایی ایران و قزاقستان

توسعه همکاری‌های فضایی ایران و قزاقستان رئیس سابق آژانس فضایی قزاقستان با بیان اینکه مذاکرات ایران و قزاقستان برای توسعه همکاری‌های فضایی انجام شده است، گفت: قزاقستان برای ساخت ماهواره‌بر و پرتاب ماهواره آماده همکاری است. طلعت موسی‌بایف در گفت‌وگو با مهر، با بیان اینکه من آینده درخشانی برای حوزه فضایی ایران پیش‌بینی می‌کنم، اظهار […]

توسعه همکاری‌های فضایی ایران و قزاقستان

رئیس سابق آژانس فضایی قزاقستان با بیان اینکه مذاکرات ایران و قزاقستان برای توسعه همکاری‌های فضایی انجام شده است، گفت: قزاقستان برای ساخت ماهواره‌بر و پرتاب ماهواره آماده همکاری است.

طلعت موسی‌بایف در گفت‌وگو با مهر، با بیان اینکه من آینده درخشانی برای حوزه فضایی ایران پیش‌بینی می‌کنم، اظهار داشت: صرف‌نظر از اینکه ایران در حوزه فناوری فضایی مورد تحریم واقع شده است اما به طور مستقل و بدون هیچ کمکی به جایگاه‌های برتری در فناوری فضایی دست یافته است و ما از این بابت خوشحال هستیم.

این فضانورد با سابقه کشور قزاقستان، ادامه داد: برای آنکه آینده بهتری برای ایران فراهم شود، بهتر است که این کشور زمینه همکاری با دولت‌هایی مانند قزاقستان و روسیه را در حوزه فناوری فضایی فراهم کند تا به نتایج بهتری در این بخش، دست یابد.

رئیس سابق آژانس فضایی قزاقستان در مورد نحوه همکاری در حوزه فضایی، گفت: ما در پایتخت قزاقستان کارخانه بزرگی از مونثار و ساخت ماهواره‌ داریم و امکان طراحی و ساخت ماهواره را نیز در این پایگاه داریم. این مجموعه در حوزه تست‌های لازم برای پرتاب ماهواره‌ها نیز با وجود لابراتورهای بزرگ، بسیار پیشرفته عمل می‌کند و نسبت به مجموعه‌های فضایی ژاپن و فرانسه چیزی کم ندارد.

وی افزود: در این راستا رئیس سازمان فضایی ایران نیز حدود دو هفته پیش در سفری که به قزاقستان داشتند، مذاکراتی با همتای قزاقستانی خود در زمینه همکاری‌های فضایی داشتند و ما آینده خوبی را برای همکاری در این حوزه پیش‌بینی می‌کنیم.