تاکسی‌آنلاین‌ها رسمی‌‌شدند؛ حفاظت اطلاعات مردم با وزارت کشور

تاکسی‌آنلاین‌ها رسمی‌‌شدند؛ حفاظت اطلاعات مردم با وزارت کشور طی سه سال گذشته، مدیران تاکسی‌های اینترنتی، وزارت ارتباطات، وزارت صمت و معاونت علمی‌‌ریاست‌جمهوری از یک‌سو و وزارت کشور و شهرداری از سوی دیگر وارد تعامل شدند تا بتوانند دستورالعمل واحدی را برای نظارت بر تاکسی‌های اینترنتی صادر کنند که دستورالعمل ابلاغ شد و یکی از طرف‌های […]

تاکسی‌آنلاین‌ها رسمی‌‌شدند؛ حفاظت اطلاعات مردم با وزارت کشور

طی سه سال گذشته، مدیران تاکسی‌های اینترنتی، وزارت ارتباطات، وزارت صمت و معاونت علمی‌‌ریاستجمهوری از یکسو و وزارت کشور و شهرداری از سوی دیگر وارد تعامل شدند تا بتوانند دستورالعمل واحدی را برای نظارت بر تاکسی‌های اینترنتی صادر کنند که دستورالعمل ابلاغ شد و یکی از طرف‌های مذاکره معتقد است علاوه بر این که تعامل خوبی بین بخش‌خصوصی و دولتی شکل گرفته، تاکسی‌های اینترنتی نیز تعیین‌تکلیف شده‌اند، همچنین براساس این دستورالعمل داده‌های شخصی و هویتی افراد به نهادهای دولتی داده نمی‌‌شود.

به گزارش ایرنا؛ در پی ابلاغ بخشنامه نظارت بر چگونگی فعالیت ارائه‌دهندگان خدمات هوشمند مسافر از سوی وزارت کشور، نخستین قرارداد همکاری بین «تپ‌سی» و شهرداری امضاء شد و فعالیت تپ‌سی در پایتخت به‌ طور قانونی رسمی‌ت پیدا کرد. تپ‌سی برای روشن شدن اثرات دستورالعمل نظارت بر تاکسی‌های آنلاین بر این کسب‌وکارها نشست خبری ترتیب داد تا با روشن کردن جزئیات این دستورالعمل از مزایای صدور آن بگوید.

به گفته مدیرعامل تپ‌سی، در این دستورالعمل تمام خط قرمزهایی که برای تاکسی‌های آنلاین آن مدنظر داشتند، رعایت شده است. میلاد منشی‌پور در این میان به پررنگ‌ترین مسائلی که مدنظرشان بود و گویا به آن دست یافته‌اند اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در این دستورالعمل خط‌قرمزها و دغدغه‌هایی که ماهیت یک تاکسی آنلاین را تحت تأثیر قرار می‌‌دهد، مرتفع شده است، بنابراین می‌‌توان دستورالعمل صادر شده را از این جهت که تاکسی‌های اینترنتی را در همان بیزینس مدل خودشان نگه می‌‌دارد و ماهیت آنها را عوض نمی‌‌کند، یک دستورالعمل پیشرو دانست.

قصه از کجا آغاز شد؟

منشی‌پور گفت: برای این که بدانید ماجرای نظارت بر تاکسی‌های آنلاین از کجا آغاز شد، تقریباً باید به سه سال قبل برگردیم. همان روزهای اولی که شرکت تپ‌سی تأسیس شد. این سؤال مهم پیش آمد که آیا شهرداری‌ها و وزرات کشور باید بر تاکسی‌های آنلاین نظارت داشته باشند یا نه؟

وی افزود: قوانین حمل‌ونقل در برخی مواقع با یکسری از مشخصه‌های حمل‌ونقل اینترنتی در تعارض است. مثلاً شهرداری‌ها و وزارت کشور نظرشان این بود که تاکسی‌های اینترنتی برای تأسیس شرکت، به‌ کارگیری راننده و مشخصات خودرو از آنها مجوز بگیرند.

مدیرعامل تپ‌سی ادامه داد: دومین درخواست آنها تعیین کف و سقف قیمت بود، مشابه کاری که برای تاکسی‌های زرد انجام می‌‌شود و با فلسفه قیمت‌گذاری مدرن تاکسی‌های اینترنتی در تضاد است. به همین دلیل نیاز بود مذاکراتی صورت گیرد که منجربه صدور یک دستورالعمل واحد شود.

موارد دیگری هم در این بین وجود داشت. منشی‌پور می‌‌گوید: ارائه اطلاعات کامل سفرها، محدود کردن تقاضا و عرضه از دیگر مواردی بود که با شهرداری و وزارت کشور سر آنها توافق نظر نداشتیم، برای رفع تمام این مشکلات و هماهنگ شدن هر دو سمت مذاکره، نیاز به سه سال تعامل و فعالیت بود. تعاملی که منشی‌پور معتقد است، در این سه سال به خوبی شکل گرفته است. طی سه سال گذشته شناخت سیستم سنتی مانند شهرداری، تاکسیرانی‌ها نسبت به تاکسی آنلاین بیشتر شد و تعامل خوبی در حین مذاکره بین طرفین شکل گرفت. شناخت متقابلی که منجر به صدور دستورالعملی شد که آن را به امضاء رساندیم.

وی اظهار داشت: با توجه به تجربه‌ای که در صدور دستورالعمل‌های یکشبه داریم، شاید بتوان این دستورالعمل را که برای به ثمر رساندن آن سه سال مذاکره شده را به فال نیک گرفت. شکل گرفتن تعامل بین این دو طرف مذاکره را می‌‌توان الگویی برای تعامل بخش‌خصوصی و دولتی دانست و از تجربیات هر دو سر مذاکره برای گام‌های بعدی استفاده کرد.

تاکسی‌ها تعیین‌تکلیف شدند

مدیرعامل تپ‌سی صدور این دستورالعمل را به مثابه تعیین‌تکلیف شدن تاکسی‌های اینترنتی می‌‌داند و می‌‌گوید: در این چند سال عملاً در فضای نامشخصی بودیم و بدترین شرایط برای کسب‌وکار این است که تکلیف آن مشخص نباشد و نداند چه ریسک‌هایی در مسیر او قرار دارد. شاید اگر مذاکرات طور دیگری پیش می‌‌رفت و درک خوبی صورت نمی‌‌گرفت تاکسی‌های اینترنتی خیلی راحت به سرنوشت ناخوشایندی دچار می‌‌شدند.

وی گفت: یکی از نگرانی‌هایی که درباره این قرارداد وجود دارد، حفظ اطلاعاتی است که قرار است در سامانه «سماس» درج شود. اطلاعاتی که منشی‌پور همان ابتدا اعلام کرد برای به اشتراک گذاشتن آنها با وزارت کشور با چالش روبه‌رو بوده‌اند و در نهایت اطلاعاتی در اختیار این سامانه قرار خواهد گرفت که هویت افراد را نشانه نمی‌‌گیرد.

حفظ اطلاعات برعهده وزارت کشور است

منشی‌پور درخصوص اینکه چطور از این اطلاعات محافظت خواهد شد، گفت: وزارت کشور وظیفه حفاظت از این داده‌ها را برعهده دارد و چگونگی آن در دست ما نیست، اما باید بگویم دیتاهایی که در این سامانه جمع‌آوری می‌‌شوند مانند طول سفر پیمایش شده، پلاک، کد راننده (بدون ذکر مشخصات هویتی) و قیمت سفر است که هیچ‌کدام از اینها حساسیت ویژه‌ای ندارند اما با این حال وزارت کشور برای حفظ آنها قطعاً برنامه‌ای را در نظر گرفته است. این اطلاعات برای محاسبه عوارض است و باید به صورت روزانه یا هفتگی در اختیار وزارت کشور قرار گیرد. این اطلاعات لینکی به مبدأ و مقصد ندارد و اطلاعات مبدأ و مقصد به وزارت کشور داده نمی‌‌شود.

با اینکه مدیرعامل تپ‌سی از امضای قرارداد با شهرداری و ابلاغ دستورالعمل نظارت بر تاکسی‌های اینترنتی خشنود به نظر می‌‌رسد اما اسنپ که سر دیگر این مذاکره است، خیلی از این قرارداد خشنود نیست‌، برداشت مدیرعامل تپ‌سی این است که تغییر موضع اسنپ به دلیل اختلافات داخلی شرکت و تفاوت نظر مدیر حقوقی و مدیرعامل آن است، شاید همین اختلافات دلیل تغییر موضع باشد. مساله دیگر این است که در آیین‌نامه بند ضدانحصار آورده شده و این مسأله برای اسنپ ناخوشایند است. منشی‌پور تأکید می‌‌کند که البته این برداشت‌ ماست و به معنی واقعیت نیست.