سهم ‌ایران در تولید علم دنیا ؛ ۲٫۱۸ درصد

سهم ‌ایران در تولید علم دنیا ؛ ۲٫۱۸ درصد گزارش پیشرفت علمی‌ کشور در جله «شورای اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی شورای‌عالی انقلاب رهنگی» ارائه شد. به گزارش فارس، جلسه ۳۳۳ شورای اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به ریاست منصور غلامی‌وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد. در ابتدای ‌این جلسه گزارشی […]

سهم ‌ایران در تولید علم دنیا ؛ ۲٫۱۸ درصد

گزارش پیشرفت علمی‌ کشور در جله «شورای اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی شورای‌عالی انقلاب رهنگی» ارائه شد.

به گزارش فارس، جلسه ۳۳۳ شورای اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به ریاست منصور غلامی‌وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.

در ابتدای ‌این جلسه گزارشی پیرامون پیشرفت ‌ایران توسط شاهین آخوندزاده، رئیس کمیته پژوهش و فناوری در حوزه پژوهش در ۴۰ ساله گذشته ارائه شد.

در‌این گزارش خاطرنشان شد: براساس داده‌های پایگاه اطلاعاتی Web of Science ، جمهوری اسلامی‌ایران در سال ۱۹۶۸ صرفاً پنج مقاله علمی ‌به چاپ رسانده که‌این آمار در سال ۲۰۱۸ به ۵۲۶۶۴ مقاله علمی ‌افزایش پیدا کرده است.

آخوندزاده گفت: در سال ۱۹۷۸ فقط درصد از تولید علم دنیا سهم‌ ایران بود حال آنکه ‌این مقدار در سال ۲۰۱۸ به ۲٫۱۸ درصد افزایش یافته است.

وی افزود: توسعه کمی‌مقالات فاقد استاندارد، تخصیص اعتبارات پژوهشی به شیوه سنتی، توسعه بدون استاندارد تحصیلات تکمیلی و کمبود کیفیت آموزشی دانشجویان از جمله مواردی است که برای پیشبردهای کیفی علوم کشور و دسترسی به مرجعیت علمی‌جهان باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس کمیته پژوهش سند دانشگاه اسلامی‌گفت: تصمیم گیری برای ارتقای اعضای هیأت علمی‌کشور به صورت کلی و یکسان اقدام غلطی است و باید منطبق با ظرفیت‌ها و شرایط دانشگاه‌های مختلف به صورت اختصاصی باشد.

زیر سؤال بردن رشد علمی‌ایران

غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پایان با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) پیرامون موضوع زیرسؤال بردن رشد علمی‌کشور خاطرنشان کرد: مجموعه‌هایی در کشور سال‌ها برای رشد علمی‌تلاش کرده‌اند که در نتیجه آن ما در بازه ۴۰ ساله پس از انقلاب اسلامی‌پیشرفت‌های مؤثری را به دست آورده‌ایم.

رئیس شورای اسلامی‌ شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی بیان داشت: ما در دوره‌ای نیاز کشور به نیروهای تحصیلکرده و متخصص را برطرف کردیم و به دنبال آن از وابستگی به کارشناسان، متخصصان و پزشکان خارجی رها شدیم و در بازه زمانی دیگری با تمرکز و مداقه به امر پژوهش به ارتقای تحصیلات دانشگاهی و تأسیس دوره تحصیلات تکمیلی پرداختیم.

وی افزود: در دهه اخیر نیز با ورود به مقوله فناوری در برخی حوزه‌ها به خودکفایی دست یافته‌ایم. و باید اذعان داشت که در مواردی چون صنایع دفاعی، قطعه‌سازی، داروسازی و دیگر صنایع در شرایط تحریم، نقش دانشگاه‌ها بی‌بدیل بوده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تأکید کرد: همه ‌این پیشرفت‌ها نتیجه ورود یافته‌های علمی ‌به جامعه برای حل مسائل کشور بوده و حضور جوانان با استعداد سبب شده تا اهتمام جدی برای رفع بسیاری از مشکلات کشور انجام پذیرد.