اجرای ۳ طرح علمی تحقیقاتی به ارزش ۳ میلیون یورو با اتحادیه اروپا

وزیر علوم خبر داد   محمد فرهادی گفت: مقدمات اجرای ۳ طرح علمی تحقیقاتی بزرگ ۳ میلیون یورویی با اتحادیه اروپا فراهم شده است. به گزارش مهر، وزیر علوم در دانشگاه کاشان، گفت: ۱۴۱ طرح تحقیقاتی مشترک با مراکز علمی کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا، آلمان، فرانسه، اتریش و ترکیه انجام شده و مقدمات اجرای […]

وزیر علوم خبر داد

 

محمد فرهادی گفت: مقدمات اجرای ۳ طرح علمی تحقیقاتی بزرگ ۳ میلیون یورویی با اتحادیه اروپا فراهم شده است.

به گزارش مهر، وزیر علوم در دانشگاه کاشان، گفت: ۱۴۱ طرح تحقیقاتی مشترک با مراکز علمی کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا، آلمان، فرانسه، اتریش و ترکیه انجام شده و مقدمات اجرای ۳ طرح علمی تحقیقاتی بزرگ ۳ میلیون یورویی نیز با اتحادیه اروپا فراهم شده است.

وی با تأکید بر توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فن‌آوری، اظهار داشت: بیش از ۴هزار شرکت دانش‌بنیان تاکنون متقاضی دریافت مجوز تأسیس بوده‌اند که ۲ هزار و ۲۰۰ مورد از این شرکت‌ها در پارک‌های علم و فن‌آوری فعال شده‌اند.

وی با بیان این‌که تأسیس شرکت‌های دانش‌بنیان درون شهر‌ها مانعی ندارد و طبق مصوبات دولت می‌توانند در محدوده شهر‌ها فعالیت کنند، گفت: براساس ضوابط و مقررات، پارک‌های علم و فن‌آوری از امکانات و زیر ساخت‌های موجود در پارک‌ها برخوردارند و از تسهیلات وام‌های کم بهره صندوق‌های پژوهش و فن‌آوری می‌توانند استفاده کنند.

وزیر علوم خاطر نشان کرد: ۱۶ صندوق پژوهش و فن‌آوری در کشور وجود دارد که درون پارک‌های علم و فن‌آوری مستقر هستند و از معافیت‌های مالیاتی برخوردارند.

فرهادی یکی از مهم‌ترین اقدامات وزارت علوم را توجه به پژوهش و فن‌آوری بیان کرد و گفت: حدود یک و یک‌دهم درصد از تولید ناخالص ملی در سال جاری برای حوزه پژوهش و فن‌آوری در نظرگرفته شده که این رقم حدود دو برابر سال گذشته است.

وی همچنین از ایجاد پارک علم و فن‌آوری در دانشگاه کاشان خبر داد و گفت: با توجه به استعداد‌ها و قابلیت‌های شهرستان کاشان در زمینه صنایع اسانس، فرش و گلاب، ایجاد پارک علم و فن‌آوری در این دانشگاه در دستور کار وزارت علوم قرار می‌گیرد.

وزیر علوم طرح آمایش آموزش عالی را از اساسی‌‌ترین برنامه‌های وزارت علوم عنوان کرد و گفت: در این طرح بازنگری ۶۰۰ رشته تحصیلی که کاربردی است در نظر گرفته شده است.

وی افزود: در سیاست‌های کلان علم و فن‌آوری که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است، تبدیل علم به ثروت با حفظ ارزش‌های اسلامی مد نظر است و معنای آن این است که باید آموزش، پژوهش، نوآوری و فن‌آوری را در راستای تبدیل علم به ثروت در جهت رفع نیازهای کشور داشته باشیم.

 

فرهادی ارتباط بین آموزش و عمل، دانشگاه با صنعت و حضور استادان در محیط‌های صنعتی، فراهم کردن فرصت‌های مطالعاتی در صنعت، گذراندن دوره‌های پسادکترای داخلی صنعتی و توسعه دیپلماسی علمی و بین‌المللی را از دیگر برنامه‌های وزارت علوم در طرح آمایش عنوان کرد.