فراخوان مجدد برای استعلام خطوط تلفن همراه

معاون رگولاتوری خبر داد فراخوان مجدد برای استعلام خطوط تلفن همراه معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از آغاز فراخوان پیامکی اپراتورهای موبایل به مشترکان برای استعلام تعداد خطوطی که به نامشان در پایگاه اطلاعاتی اپراتورها، ثبت شده است، خبر داد. حسین‌فلاح‌جوشقانی در گفت‌و‌گو با مهر، با اشاره به راه‌اندازی سامانه استعلام تعداد خطوط […]

معاون رگولاتوری خبر داد

فراخوان مجدد برای استعلام خطوط تلفن همراه

معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از آغاز فراخوان پیامکی اپراتورهای موبایل به مشترکان برای استعلام تعداد خطوطی که به نامشان در پایگاه اطلاعاتی اپراتورها، ثبت شده است، خبر داد.

حسین‌فلاح‌جوشقانی در گفت‌و‌گو با مهر، با اشاره به راه‌اندازی سامانه استعلام تعداد خطوط موبایل، اظهار داشت: با توجه به وجود بیش از ۸۰ میلیون سیم‌کارت در کشور، بسیاری از مشترکان اطلاعی از تعداد خطوط موبایلی که به نامشان در سامانه اطلاعاتی اپراتور‌ها به ثبت رسیده است، ندارند. براین اساس سامانه استعلام خطوط به نشانی http: //mobilecount.cra.ir/توسط رگولاتوری راه‌اندازی شده تا مالکان خطوط از تعداد خطوطی که به نامشان است، آگاه شوند.

وی گفت: در این سامانه تمامی مشترکان از ۴ اپراتور موبایل (همراه اول، ایرانسل، رایتل و تالیا) که حداقل یک سیم‌کارت به نام خود در یک اپراتور داشته و کد ملی آن‌ها نیز در بانک اطلاعاتی اپراتور تأمین‌کننده سیم‌کارت به صورت صحیح ثبت شده، می‌توانند از تعداد خطوطی که به نامشان در هریک از این اپراتورها، ثبت شده، مطلع شوند.

فلاح جوشقانی با تأکید بر این‌که اغلب تخلفات در حوزه تلفن همراه توسط سیم‌کارت‌هایی صورت می‌گیرد که مالک آن از وجود آن بی‌خبر است، ادامه داد: با توجه به این‌که مسؤولیت هرگونه سوء استفاده از تجهیزات و امتیازات مخابراتی واگذار شده خارج از ضوابط قانونی، با مالک قانونی آن‌ها است، مشترکان باید بدانند که چه تعداد سیم‌کارت به نام آن‌ها در شبکه مخابراتی کشور به ثبت رسیده است.

یک میلیون مشترک تعداد خطوط خود را استعلام کردند

وی با بیان این‌که تاکنون استقبال زیادی از سوی مشترکان از سامانه استعلام صورت نگرفته و تنها یک میلیون مشترک نسبت به آگاهی یافتن از تعداد سیم‌کارت‌هایی که به نامشان است، اقدام کرده‌اند، گفت: براین اساس، مقرر شد از دیروز شنبه اپراتورهای موبایل طی فراخوان پیامکی از مشترکان موبایل بخواهند که به این سامانه مراجعه کرده و خطوط موبایل خود را استعلام کنند.

معاون نظارت رگولاتوری با تأکید بر این‌که مشترکان باید بدانند که مسؤولیت و عواقب ناشی از سوءاستفاده از هر خط و یا سرویس ارتباطی، با مالک آن است، خاطرنشان کرد: هدف از اجرای این طرح، رعایت حقوق مشترکان موبایل، جلوگیری از سوءاستفاده احتمالی و اطلاع‌رسانی در مورد این موضوع است.

مشترکان مغایرت‌های موجود را گزارش دهند

وی گفت: مشترکان پس از استعلام خطوطی که به نامشان ثبت شده است، در صورت مشاهده مغایرت و برای جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده، می‌توانند با همراه داشتن‌کارت ملی و کد رهگیری به دفاتر امور مشترکان اپراتور‌ها مراجعه و نسبت به رفع اختلاف مشاهده شده اقدام کنند.

فلاح‌جوشقانی تأکید کرد: رسیدگی به اعتراضات سامانه و سلب امتیاز خطوط مورد نظر مشترک، بدون دریافت وجه و به صورت رایگان است و مشترکان می‌توانند برای ثبت و پیگیری شکایات خود از سامانه پاسخگویی وزارت ارتباطات (۱۹۵) هم کمک بگیرند.

موضوع ساماندهی بازار سیم‌کارت بیش از ۱٫۵ سال است که با هدف جلوگیری از سوءاستفاده از سیم‌کارت‌های بی‌نام و نشان و بی‌هویت، از سوی وزارت ارتباطات در دستور کار قرار گرفته است. سال گذشته در راستای اعلام هویت سیم‌کارت‌ها، موضوع مطابقت کدملی با هویت مالک سیم‌کارت اجرایی شد و هم اکنون نیز موضوع استعلام تعداد خطوطی که به نام مشترکان است و از آن بی‌خبرند در دستور کار قرار گرفته است.

 

بالغ بر ۱۵۰ میلیون سیم‌کارت در کشور توزیع شده است که بیش از نیمی از این سیم‌کارت‌ها غیرفعال بوده و در شبکه اپراتور‌ها روشن نیست.