بخش خصوصی پیمانکار دولت نیست !

رییس سازمان نصر در انتقاد از تمدید انحصار فیبر نوری بخش خصوصی پیمانکار دولت نیست ! پروانه FCP بدون فیبر نوری معنا ندارد محمدرضا عیوضی-رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای خواستار اتمام انحصار مجوز فیبر نوری و فراهم کردن شرایط رقابتی لازم برای بخش خصوصی شد. به گزارش مناقصه‌مزایده، ناصر علی سعادت در نشست خبری با […]

رییس سازمان نصر در انتقاد از تمدید انحصار فیبر نوری

بخش خصوصی پیمانکار دولت نیست !

پروانه FCP بدون فیبر نوری معنا ندارد

محمدرضا عیوضی-رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای خواستار اتمام انحصار مجوز فیبر نوری و فراهم کردن شرایط رقابتی لازم برای بخش خصوصی شد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، ناصر علی سعادت در نشست خبری با موضوع «تمدید انحصار اپراتور فیبرنوری» با بیان این‌که انحصار پروانه ایرانیان نت رو به اتمام است، اظهارکرد: از مرداد ماه بخش خصوصی وارد فضای رقابتی فیبرنوری با ایرانیان نت می‌شود. در حال حاضر ۱۳ شرکت FCP با پرداخت ۲۰ میلیارد تومان حق لایسنس وارد فضای ارتباطات ثابت با در اختیار داشتن بند فیبرنوری شده‌اند.

رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با بیان این که تمدید انحصار ایرانیان نت با تعهدات دولت در تناقض است، گفت: با ورود MTN به پروژه فیبر نوری ایران مشکلی نداریم.

رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با بیان این‌که تمدید انحصار ایرانیان نت خلاف قوانین موجود در کشور و حتی خلاف پروانه این اپراتور است، ابرازکرد: علاوه بر این سیاست‌های کلی اصل ۴۴ و قوانین اقتصاد مقاومتی می‌گوید اقتصاد کشور باید متکی بر مردم و بخش خصوصی باشد.

سعادت با تأکید بر این‌که دولت باید تا آخر پای تعهدات و شرایط پروانه‌هایی که واگذار می‌کند، بایستد ابرازکرد: اگر این چنین نباشد، اعتماد بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری‌ها در کشور از بین می‌رود زیرا گمان می‌کنند پروانه‌های رگولاتوری مدام تغییر می‌کند.

سعادت با بیان این‌که اگر خدشه‌ای در پروانه‌ای‌ که به شرکت‌های خصوصی داده شده، وارد شود اعتماد بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری از بین می‌رود، ادامه داد: این پروانه‌ها ۱۰ ساله است و نیاز به بیش از ۵ سال سرمایه‌گذاری دارد. بنابراین برای این‌که شرکت‌ها با اطمینان خاطر در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند، باید مطمئن باشند که تغییری در قرارداد حاصل نمی‌شود تا بدین‌ترتیب فضا برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ایجاد شود.

رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با تأکید بر این‌که قطعاً تمدید انحصار ایرانیان نت نمی‌تواند صحت داشته باشد، گفت: ما به هیچ عنوان مخالف ورود MTN به پروژه فیبرنوری ایران نیستیم بلکه مخالف تصمیمات خلاف قانون مانند تمدید انحصار هستیم.

وی تصریح کرد: بخش خصوصی می‌تواند با هر شرکت خارجی برای پیشبرد اهدافش مذاکره کند اما نباید به این معنی باشد که چون MTN می‌خواهد وارد کشور ما شود برای ما قانون تازه‌ای وضع کند.

او ادامه داد: طی ۱۲ سال پیش، بحث ارایه خدمات اینترنت و ارایه دیتا در چارچوب قوانین ارایه می‌شد و با توجه به تعهدات بخش دولتی و به خصوص کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی، با به پایان رسیدن دوره حفاظت این شرکت، بخش خصوصی باید بتواند در این زمینه رقابت کند.

رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با اشاره به لزوم صدور پروانه ارتباطات ثابت مانند ارتباطات سیار، اظهارکرد: با شکل‌گیری پروانه FCP، بخش ارایه خدمات دیتا، ارتباطات تلفن ثابت، بی‌سیم ثابت و فیبر نوری در قالب پروانه FCP دیده شد؛ همچنین در سال گذشته ۲۷ تقاضا برای این پروانه آمد که ۱۸ عدد مورد تأیید قرار گرفت و ۱۳ شرکت این پروانه را گرفتند، اما باید توجه داشت که ارتباطات ثابت بدون فیبر معنا ندارد.

وی با اشاره به تعیین سیاست‌های کلی اصل ۴۴ توسط مقام معظم رهبری و ابلاغیه ۳ سال پیش درباره اقتصاد مقاومتی، افزود: اقتصاد مقاومتی بدین‌معناست که سرمایه‌گذاری باید توسط مردم صورت بگیرد و استفاده از منابع نفتی کم شده و منابع مردمی جایگزین آن شود. در حال حاضر نیز برای اخذ پروانه FCP، شرکت‌ها ۲۰ میلیارد تومان به دولت و کمیسیون تنظیم مقررات پرداخت می‌کنند.

رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با اشاره به نگاه مثبت دولت و وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات به بخش خصوصی، بیان کرد: بخش خصوصی پیمانکار دولت نیست، بلکه نیاز است برای توسعه ملی سرمایه‌گذاری شود و بخش خصوصی جز آرامش خاطر و عمل به تعهدات چیزی نمی‌خواهد. بنابراین تمدید دوره حفاظت یک شرکت نمی‌تواند درست باشد و به اعتبار کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات لطمه می‌زند.

آمادگی FCP برای راه‌اندازی شبکه فیبر نوری در کلان‌شهرها

در ادامه نشست، محمدرضا کریمی، رییس کمیسیون اینترنت سازمان نظام رایانه‌ای استان تهران از آمادگی شرکت‌های FCP برای راه‌اندازی شبکه فیبر نوری در کلان‌شهر‌ها خبر داد.

وی اظهارکرد: در حال حاضر در شهرهای تهران، شیراز، کرج و مشهد آمادگی لازم برای این کار وجود دارد و با تحقق این اقدام، شاهد افزایش چشمگیر در کیفیت خدمات خواهیم بود.

 

کریمی اظهار امیدواری کرد: این شرایط تا یک سال و نیم دیگر در مراکز استان‌ها نیز فراهم شود.