خدمات ارزشافزوده؛ هزینههای خواسته یا ناخواسته ؟! پس از اظهارات وزیر ارتباطات درباره دریافت لیست خدمات ارزشافزوده توسط کاربران، بسیاری از مشترکان به گرفتن #۶*۸۰۰* اقدام کرده و از هزینههایی که از طرفشان برای خدمات ارزشافزوده پرداخت شده، آگاه شدند. به گزارش ایسنا، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره اجرایی کردن وعده خود برای پایان […]
خدمات ارزشافزوده؛ هزینههای خواسته یا ناخواسته ؟!
پس از اظهارات وزیر ارتباطات درباره دریافت لیست خدمات ارزشافزوده توسط کاربران، بسیاری از مشترکان به گرفتن #۶*۸۰۰* اقدام کرده و از هزینههایی که از طرفشان برای خدمات ارزشافزوده پرداخت شده، آگاه شدند.
به گزارش ایسنا، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره اجرایی کردن وعده خود برای پایان دادن به کلاهبرداریها و دست کردن در جیب مردم، در توئیتی با هشتکهای حقالناس و پایان «وس» نوشت: «پولهایی که برای شرکتهای ارزشافزوده در این چند سال از شما اخذشده را با #۶*۸۰۰* میتوانید ببینید. شکایتی هم داشتید لطفاً از طریق پیامک به ۸۰۰۷ بفرستید.»
بسیاری از کاربران پس از این اظهارات، اقدام به گرفتن این شماره کردند تا ببینند در این مدت چه هزینهای را خواسته یا ناخواسته به سرویسهای ارزشافزوده پرداخت کردهاند. با گرفتن این کد، پیامی از طرف اپراتور ارسال میشود که نتیجه ظرف حداکثر ۲۴ ساعت اعلام میشود.
البته به نظر میرسد شب گذشته به دلیل حجم بالای پیامهای ارسال به اپراتورها، در ابتدای ارسال این کد، پاسخگویی مناسبی به تمامی افرادی که درخواست آمار خدمات ارزشافزوده خود را داشتند، نشد. اما اکنون پس از شمارهگیری پیامکی از طرف سازمان تنظیم مقررات رادیویی برای مشترک ارسال و گفته میشود که پاسخ استعلام مجموع هزینههای پرداختی شما بابت خدمات ارزشافزوده چند تومان بوده و درصورت درخواست و ارسال عدد۱ به شماره ۸۰۰۷ جزییات به شما اعلام میشود.
بنابراین حتی در صورتی که در ساعات ابتدایی اقدام به شمارهگیری کد موردنظر کردید تا اسامی خدمات ارزشافزوده خود را بدانید اما پاسخی دریافت نکردید، دوباره به گرفتن این کد اقدام کنید و در صورتی که از هزینه و خدماتی که در این مدت به شما تحمیل شده، شکایت دارید، میتوانید آن را اعلام کنید.
خدمات ارزشافزوده (Value Added Services) که به اختصار VAS نامیده میشوند، شامل مواردی غیر از خدمات استاندارد اپراتورها مانند تماس صوتی و پیامک معمول است و مهمترین موضوعات خدمات ارزشافزوده تلفن همراه، شامل اخبار، مسابقات و رأیگیری، تبلیغات موبایلی و اطلاعرسانی میشود. خدمات ارزشافزوده میتواند توسط خود اپراتورها یا توسط شرکای ثالثی که بهعنوان تأمینکننده محتوا (Content Provider) شناخته میشوند، انجام شود.
اگرچه استفاده از این خدمات ارزشافزوده باید اختیاری و توسط کاربر انتخاب شود، اما برخی از شرکتهای ارزشافزوده، کاربران را بدون آگاهی خودشان، به عضویت این سرویسها درآوردهاند. از آنجایی که این خدمات معمولاً هزینههای بالایی دارند، برای مثال ارسال یک پیامک ارزشافزوده به کاربر میتواند حداقل ۳۰۰ تومان هزینه داشته باشد، هزینههای زیادی که در قبوض کاربران سیمکارتهای دائمی آمده و یا سرویسهایی که موجب تمام شدن اعتبار سیمکارتهای اعتباری شده، اعتراض بسیاری از کاربران را در پی داشته است.
در مواردی مشاهده شده پیامکهای تبلیغاتی یا متن فریبنده از طریق پیامرسانهای اجتماعی یا سرشمارههای شخصی ارسال میشود که کاربران را تشویق میکند با ارسال کد، شارژ یا سرویس رایگان دریافت کنند و برخی از کاربران با اعتماد به این پیامها، موارد درخواستی در پیامک را انجام میدهند که در برخی موارد به ثبت و فعال شدن سرویس ناخواسته و متضرر شدن آنها منجر میشود.
مدتی پیش پرونده یک تخلف در ارزشافزوده آشکار شد که موجب یک کلاهبرداری ۳۳ میلیارد تومانی از کاربرانی که بدون اطلاع در سرویسهای ارزشافزوده عضو شده بودند، شده بود که محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نهایت از بازگشت مبالغ کسر شده از حساب کاربران خبر داد. اما نارضایتی کاربران از روند دریافت هزینههای خدمات ارزشافزوده ادامه داشت و موجب شد وزیر ارتباطات تصمیم به تعطیلی این سرویسها بگیرد.
آذریجهرمی با هشتگ پایان VAS، در توئیتر نوشته بود: «شاید وقتش رسیده باشد که به زودی «کل سرویسهای ارزشافزوده» را برای همیشه تعطیل کنیم. دوستان دیگر به یقین رسیدهاند که در مورد حقالناس هیچ خط قرمزی ندارم، مخصوصاً اگر از جیب مردم دزدی شود.»
در دورههای گذشته در این پیامکها هیچ اشارهای به عضویت و محاسبه هزینه وجود نداشت و تعداد بسیار زیادی از مشترکین به این صورت برای دریافت خدمات عضو شدند. اما در حالحاضر نحوه ارسال پیامکهای مربوط به خدمات باید به گونهای باشد که هزینه و روش لغو عضویت آن در هر پیامک ارسالی درج شود. اپراتورها از سوی رگولاتوری ملزم شدند که در این باره به مشترکین اطلاعرسانی لازم را انجام دهند و همچنین به تمامیشرکتهای ارائهدهنده خدمات مبتنی بر محتوا برای انجام ندادن اینگونه تبلیغات اخطار جدی ارسال کنند.
پس از آن، حسین فلاح جوشقانی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به اقدامات انجامشده برای مدیریت «وس» گفت: «تیم نظارتی ما برای افزایش نظارت بر حوزه سرویس ارزشافزوده در اپراتورها مستقر میشوند و همچنین اقدامات دیگری انجام میدهیم که بعد از به سرانجام رسیدن آن نتایج را اعلام خواهیم کرد.» آذریجهرمی نیز اعلام کرد: «در گام اول شفافسازی، اپراتورها را ملزم کردیم طی یک هفته به هر مشترک اعلام کنند در سه سال گذشته چه مبلغی از جیبشان برای خدمات «وس» و به حساب چه شرکتهایی رفته است.»
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.