تمرکز قدرت با همکاری غول‌های اینترنتی و دولت‌ها!

هشدار اسنودن تمرکز قدرت با همکاری غول‌های اینترنتی و دولت‌ها! ادوارد اسنودن افشاگر کنونی و کارمند سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا که به روسیه پناهنده شده است، نسبت به «قدرت غیرقابل مهاری» که فناوری در همکاری غول‌های اینترنتی با دولت‌ها به آنها می‌دهد، هشدار داد. به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه ژاپن […]

هشدار اسنودن

تمرکز قدرت با همکاری غول‌های اینترنتی و دولت‌ها!

ادوارد اسنودن افشاگر کنونی و کارمند سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا که به روسیه پناهنده شده است، نسبت به «قدرت غیرقابل مهاری» که فناوری در همکاری غول‌های اینترنتی با دولت‌ها به آنها می‌دهد، هشدار داد.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه ژاپن تایمز، اسنودن از طریق ویدئو کنفرانس خطاب به حضار نشست وب که در لیسبون آغاز شد، گفت: «وقتی می‌بینیم دولت‌ها و شرکت‌ها(ی اینترنتی) با هم همکاری می‌کنند، به دست راست و چپ یک بدن تبدیل می‌شوند. چیزی که شاهد آن هستیم، تمرکز قدرت است.»

وی که از سال ۲۰۱۳ در روسیه اقامت دارد، ادامه داد: «وقتی یک قدرت غیرقابل مهار خلق می‌کنید، اگر از آن به جای اینکه برای مردم استفاده شود، علیه آنها استفاده شود، چطور آن را کنترل می‌کنید؟»

واشنگتن ماه گذشته از غول‌های حوزه فناوری خواست تا اجازه خواندن پیام‌های کدگذاری شده را به مأموران پلیس بدهند. با نادیده گرفتن نگرانی‌هایی که در مورد تعرض به حریم شخصی افراد وجود دارد، استدلال دولت این است که این دسترسی لازمه پیشگیری از جرایم جدی است.

اسنودن به تازگی کتابی در مورد دلایل خود برای افشای ده‌ها هزار سند محرمانه آمریکا به سازمان‌های بزرگ خبری در سال ۲۰۱۳، منتشر کرده است. این فایل‌ها که اسنودن آنها را در مدت زمانی که برای آژانس امنیت ملی آمریکا کار می‌کرد جمع‌آوری کرده بود، وجود یک شبکه پیچیده را برای بررسی‌های مخابراتی و اینترنتی به رهبری سازمان امنیت ملی آمریکا و آژانس‌های همکار در سراسر جهان، افشا کرد.

اسنودن در اظهارات خود ضمن تأیید این نکته که آگاهی عمومی‌در مورد سوءاستفاده‌هایی که وی از آنها پرده برداشت در حال افزایش است، از تلاش‌ها برای حفاظت از حریمخصوصی افراد به ویژه در اروپا قدردانی و تمجید کرد اما خطاب به حدود ۷۰ هزار نفری که در نشست وب حضور داشتند، گفت که مشکل حفاظت از اطلاعات نیست، مشکل جمع‌آوری اطلاعات و اعتماد و ایمان بدون قید و شرطی است که کاربران به اربابان اینترنتی خود دارند.

به گفته برگزارکنندگان نشست وب، این گردهمایی چهار روزه قرار است بر سیاست‌ها و مسائل مربوط به مالیات و همچنین پیشرفت‌های جدید، کاربردهای پزشکی، روباتیک و ارزهای رمزنگاری شده تمرکز داشته باشد.