زمزمه افزایش یارانه برای قراردادهای فناوری

زمزمه افزایش یارانه برای قراردادهای فناوری معاون اداره کل برنامه‌ریزی و امور فناوری وزارت علوم از احتمال افزایش یارانه قراردادهای فروش و سرمایه‌گذاری در هفته پژوهش خبر داد و شروط تجاری‌سازی محصولات فناورانه را اعلام کرد. بهنام طالبی در گفت‌وگو با مهر، با اشاره به حمایت‌های وزارت علوم از طرح‌ها و محصولات فناورانه و نوآورانه […]

زمزمه افزایش یارانه برای قراردادهای فناوری

معاون اداره کل برنامه‌ریزی و امور فناوری وزارت علوم از احتمال افزایش یارانه قراردادهای فروش و سرمایه‌گذاری در هفته پژوهش خبر داد و شروط تجاری‌سازی محصولات فناورانه را اعلام کرد.

بهنام طالبی در گفت‌وگو با مهر، با اشاره به حمایت‌های وزارت علوم از طرح‌ها و محصولات فناورانه و نوآورانه که در ایام نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری ارائه می‌شود، اظهار داشت: سال گذشته در نمایشگاه هفته پژوهش، ۲۷۹ تفاهم‌نامه به امضاء رسید و وزارت علوم دو ماه به طرف‌های قرارداد فرصت داد، اصل قرارداد را به منظور بررسی و حمایت به وزارتخانه ارسال کنند.

وی افزود: از ۲۷۹ مورد تفاهم‌نامه، ۱۰۸ قرارداد دریافت شد که از این تعداد در نهایت ۴۴ قرارداد را مورد حمایت قرار دادیم و مبلغ سه‌ونیم میلیارد تومان یارانه به این قراردادها اختصاص داده شد که حدود پنج درصد مبلغ کل قرارداد بود.

معاون اداره کل برنامه‌ریزی و امور فناوری وزارت علوم مبلغ قراردادهای داخلی سال گذشته در نمایشگاه هفته پژوهش را حدود ۱۹۲ونیم میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: مبلغ قراردادهای خارجی که پنج مورد بود، ۳۳۸ هزار یورو و ۴۰۰ یورو و یک‌میلیون و ۵۸۰ میلیون دلار برآورد شد.

وی ادامه داد: سال گذشته قراردادهایی در حوزه‌های IT، ساخت تجهیزات، دارویی، بیوتکنولوژی، هوافضا، پهبادها، تولید دارو، نانو مورد حمایت قرار گرفتند و بعضاً تجاری‌سازی شدند.

طالبی ضمن بیان این مطلب که امسال بودجه حمایت از قراردادها کاهش یافته است، از رایزنی با برخی نهادها برای افزایش بودجه بهینه‌سازی فناوری خبر داد و گفت: در تلاش هستیم از طریق رایزنی با صندوق نوآوری شکوفایی و معاونت علمی ‌فناوری ریاستجمهوری این بودجه را افزایش دهیم که هنوز به جمع‌بندی نرسیدهایم.

معاون اداره کل برنامه‌ریزی و امور فناوری وزارت علوم با اشاره به اینکه امسال تا سقف دو میلیارد تومان از قراردادهای فناوری حمایت می‌کنیم، گفت: امسال از قراردادهای فناوری حمایت می‌شود که نخست بومی‌(ساخت داخل) و جزء اولویت‌های کشور باشند، دوم اینکه بتوانند ارزآوری برای کشور داشته باشند و اشتغال ایجاد کنند و در نهایت بتوانند در بخش صادرات موفق ظاهر شوند.

وی با اشاره به استقبال خوب مراکز پژوهشی، مراکز رشد و پژوهشگاه‌ها برای حضور در نمایشگاه امسال هفته پژوهش خاطرنشان کرد: مراکز و پژوهشگاه‌ها تا ۱۲ آذر فرصت دارند، برای حضور در نمایشگاه اعلام امادگی کنند.