ویندوز جدید مایکروسافت(۱۰X) چه امکاناتی دارد؟

ویندوز جدید مایکروسافت(۱۰X) چه امکاناتی دارد؟ شرکت مایکروسافت تاریخ انتشار دقیق ویندوز۱۰ ایکس را مشخص نکرده و فقط نسخه‌ اولیه‌ آن را در کنفرانس اخیر خود رونمایی کرده است. قرار است دستگاه‌های مجهز به این ورژن ویندوز در تعطیلات ۲۰۲۰ روانه بازار شود. به گزارش ایمنا، ویندوز۱۰ ایکس(windows10x) سیستم‌ عامل ویژه‌ مایکروسافت برای دستگاه‌های تاشو […]

ویندوز جدید مایکروسافت(۱۰X) چه امکاناتی دارد؟

شرکت مایکروسافت تاریخ انتشار دقیق ویندوز۱۰ ایکس را مشخص نکرده و فقط نسخه‌ اولیه‌ آن را در کنفرانس اخیر خود رونمایی کرده است. قرار است دستگاه‌های مجهز به این ورژن ویندوز در تعطیلات ۲۰۲۰ روانه بازار شود.

به گزارش ایمنا، ویندوز۱۰ ایکس(windows10x) سیستم‌ عامل ویژه‌ مایکروسافت برای دستگاه‌های تاشو است که به ‌دلیل برخورداری از قابلیت‌های جدید، از نسخه‌ معمولی ویندوز۱۰ متمایز شده است. از سال‌ها پیش، شایعات مختلفی درباره‌ احتمال معرفی گوشی تاشدنی مایکروسافت می‌شنیدیم؛ این شایعه‌ها سرانجام مدتی پیش به واقعیت تبدیل شد و ردموندی‌ها جدیدترین دستگاه‌های خانواده‌ سرفیس را رونمایی کردند که در بین آنها، محصولی تاشدنی با نام سرفیس نئو به‌ چشم می‌خورد؛ سیستم‌عامل سرفیس نئو نسخه‌ تغییریافته‌ ویندوز۱۰ با نام ویندوز۱۰ ایکس است.

مایکروسافت فعلاً قصد ندارد سرفیس نئو را به بازار عرضه کند، اما هرچه به تعطیلات سال ۲۰۲۰ نزدیک‌تر شویم، اخبار مربوط به ویندوز۱۰ ایکس داغ‌تر خواهد شد و کم‌کم تمامی ‌کاربران این نسخه‌ ویژه از ویندوز۱۰ را خواهند شناخت. مایکروسافت هنگام معرفی سرفیس نئو به‌ صورت رسمی‌اعلام کرد از مدتی پیش کار روی نسخه‌ای از ویندوز۱۰ را آغاز کرده که به‌ طور ویژه برای دستگاه‌های تاشدنی تولید می‌شود. ویندوز۱۰ ایکس را نمی‌توانیم سیستم‌عاملی کاملاً جدید به‌شمار بیاوریم و همان‌طور که از نامش پیداست، این سیستم‌عامل اساساً همان ویندوز۱۰ با قابلیت‌هایی جدید است. درادامه قابلیت‌های ویندوز۱۰ ایکس را دقیق‌تر بررسی می‌کنیم:

رابط کاربری ویندوز۱۰ ایکس

بزرگ‌ترین تفاوت بین ویندوز۱۰ ایکس و ویندوز۱۰ را باید رابط کاربری آنها دانست. ویندوز۱۰ معمولی برای دستگاه‌هایی نظیر لپ‌تاپ‌ها، رایانه‌های رومیزی و تبلت‌هایی طراحی شده است که از نمایشگر معمولی بهره می‌برند. در چنین ویندوزی، آیکون‌های مختلف حاضر در منواستارت را در بخش پایینی صفحه می‌بینیم. در ضمن اپلیکیشن‌های نوار وظیفه و ساعت و تاریخ، به ‌طور پیش‌فرض در بخش پایین صفحه جای گرفته‌اند.

در نسخه‌ ویندوز۱۰ ایکس، مکان آیتم‌های یاد شده تغییر می‌کند؛ زیرا این ویندوز مخصوص دستگاه‌های دارای نمایشگر دوگانه است. درواقع رابط کاربری باید به ‌شکلی دستخوش تغییر شود که کاربر هنگام استفاده آن با دو نمایشگر احساس راحتی کند. براساس شنیده‌ها تغییرات رابط کاربری ویندوز۱۰ ایکس درمقایسه‌ با ویندوز۱۰ به‌شکلی خواهد بود که کاربر هنگام استفاده از دستگاه‌های مجهز به آن، حس کار با محصولی شبیه به آیپد را تجربه کند. آیتم‌های مختلف ویندوز۱۰ ایکس بیشتر در قسمت‌های مرکزی رابط کاربری حضور پیدا خواهد کرد و در این نسخه ویندوز تأکید ویژه‌ای روی استفاده از کنش‌های لمسی خواهد شد.

با سیستم‌عامل win10x کاربر خواهد توانست به ‌سادگی با کشیدن انگشت خود از پایین به بالا، نوار وظیفه را بالا بیاورد. این رویکرد در سیستم‌عامل iPadOS نیز به‌شکلی مشابه به‌ چشم می‌خورد. افزون‌ براین، تفاوت بزرگی بین منواستارت ویندوز۱۰ ایکس و ویندوز۱۰ معمولی دیده می‌شود. ظاهراً در دستگاه‌های دونمایشگره که به ویندوز۱۰ ایکس مجهز است، منواستارت در نمایشگر سمت چپ به ‌نمایش درخواهد آمد.

منواستارت ویندوز۱۰ ایکس درحقیقت در نقش لانچری ظاهر خواهد شد که در قسمت بالایی آن، نواری برای جست‌وجو در بین محتوا به چشم می‌خورد. دیگر بخش‌های این منو شامل فهرستی از اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌هاست. علاوه ‌بر آنچه گفته شد، کاربر خواهد توانست به روش‌های جدیدی با اپلیکیشن‌ها و به ‌طور کلی رابط کاربری ویندوز۱۰ ایکس تعامل برقرار کند. ویندوز۱۰ به‌ طور ویژه برای کیبورد و ماوس طراحی شده است، اما تعامل با ویندوز۱۰ ایکس ازطریق لمس نمایشگر برقرار خواهد شد.

مایکروسافت تغییراتی در صفحه‌ قفل ویندوز۱۰ ایکس اعمال کرده است. در این نسخه‌ صفحه‌ قفل بلافاصله بالا می‌آید و برای ردکردن آن نیازی نیست صفحه را به ‌سمت بالا بکشید. افزون ‌بر ‌این‌ روی صفحه یک صفحه‌ کلید مجازی برای وارد کردن رمز عبور دیده می‌شود. براساس شنیده‌های اخیر، مایکروسافت در ویندوز۱۰ ایکس، منو تنظیمات را تا حد زیادی بازطراحی کرده است تا دیگر لازم نباشد برای پیدا کردن تنظیماتی خاص در بین منوهای مختلف جابه‌جا شوید.

سازگاری با اپلیکیشن‌ها و دستگاه‌ها

یکی از مهم‌ترین مباحث مربوط به ویندوز۱۰ ایکس، به اپلیکیشن‌ها و دستگاه‌هایی مربوط می‌شود که قرار است با این سیستم‌عامل کار کنند. از همان زمان شنیده‌های ابتدایی درباره‌ ویندوز۱۰ ایکس، شمار زیادی از کاربران بحث در زمینه‌ توانایی‌هایآن را آغاز کردند. مایکروسافت پیش‌تر نسخه‌های ویژه‌ای از ویندوز را با نام ویندوز RT یا حتی ویندوز۱۰ اس معرفی کرده است که برخی محدودیت‌ها شامل حال آنها می‌شود.

مایکروسافت رویکردی متفاوت برای نسخه‌ ایکس ویندوز۱۰ در پیش گرفته و قصد دارد تا حد ممکن شمار اپلیکیشن‌های سازگار با آن را افزایش دهد. تمامی ‌اپلیکیشن‌های ویندوز۱۰ یا اپلیکیشن‌های Win32 قابلیت اجرا روی ویندوز۱۰ ایکس را دارند؛ محدودیتی نیز درزمینه‌ دانلود اپلیکیشن‌ از فروشگاه داخلی ویندوز با نام «مایکروسافت استور» متوجه کاربران ویندوز۱۰ ایکس نخواهد بود.

مایکروسافت قصد دارد درکنار ویژگی‌های یادشده، تلاش بیشتری برای توسعه‌ اپلیکیشن‌های ویندوز۱۰ ایکس کند تا کاربران حس بهتری به آن داشته باشند. براساس شنیده‌های جدید، سازندگان اپلیکیشن‌ها برای اینکه اپلیکیشن‌های آنها روی ویندوز۱۰ ایکس اجرا شود، به انجام کار اضافه مجبور نیستند. در واقع، آنان اپلیکیشن‌ خود را برای ویندوز۱۰ می‌سازند و این نرم‌افزارها خودکار خود را با ویندوز۱۰ ایکس و دستگاه‌های دارای دو نمایشگر تطبیق می‌دهد.