ارائه تسهیلات ارزی از منابع صندوق توسعه ملی برای علم و فناوری

در بودجه ۹۹ پیش‌بینی شده است ارائه تسهیلات ارزی از منابع صندوق توسعه ملی برای علم و فناوری صندوق توسعه ملی در سال۹۹ با توجه به شرایط می‌تواند تا ۲۸۵ میلیون یورو به تجهیزات دانشگاهی، شرکت‌های دانش‌بنیان، طرح‌های معاونت علمی ‌و کارخانه‌های نوآوری کمک کند. به گزارش مهر، براساس لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ در تبصره۴ […]

در بودجه ۹۹ پیش‌بینی شده است

ارائه تسهیلات ارزی از منابع صندوق توسعه ملی برای علم و فناوری

صندوق توسعه ملی در سال۹۹ با توجه به شرایط می‌تواند تا ۲۸۵ میلیون یورو به تجهیزات دانشگاهی، شرکت‌های دانش‌بنیان، طرح‌های معاونت علمی ‌و کارخانه‌های نوآوری کمک کند.

به گزارش مهر، براساس لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ در تبصره۴ در بند (هـ) به دولت اجازه داده می‌شود مبلغ سه‌میلیارد و چهارصد و بیست و پنج میلیون یورو از منابع سال ١٣٩٩ صندوق توسعه ملی را به صورت تسهیلات ارزی تضمین دولت برداشت کرده و منابع مذکور را با رعایت شرایط به مصرف برساند.

این جدول شامل ۱۵ بند است که پنج بند آن مربوط به علم و فناوری است.

جدول تسهیلات ارزی برای طرح‌های بزرگ

ردیف

عنوان

مبلغ اختصاص داده شده

۱

تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی دانشگاه‌های وزارت علوم و دانشگاه‌های وزارت بهداشت برای اهداف آموزشی

تا سقف ۵۰ میلیون یورو

۲

طرح‌های نوآورانه جهاد دانشگاهی

تا سقف ۱۵ میلیون یورو

۳

طرح‌های نوآورانه معاونت علمی ‌و فناوری رئیس‌جمهور

تا سقف ٧٠ میلیون یورو

۴

شرکت‌های دانش‌بنیان در استان‌ها

تا سقف ١٠٠ میلیون یورو

۵

کارخانه‌های نوآوری

تا سقف ۵۰ میلیون یورو

در شرایط اختصاص این بودجه آمده است: «برنامه عملیاتی و جریان وجوه (با رویکرد بودجه‌ریزی عملیاتی) با تأکید بر ایجاد سازوکارهای لازم برای سنجش، کنترل و تضمین تعهدات دستگاه متولی برای تحقق اهداف راهبردی طرح‌ها باید به تأیید سازمان برنامه و بودجه کشور برسد.

تخصیص مرحله‌ای منابع به صورت ریالی و ارزی (حسب نیاز) پس از تأیید کمیته نظارت متشکل از سازمان برنامه و بودجه کشور، خزانه‌داری کل و صندوق توسعه ملی مبنی بر انجام تعهدات دستگاه متولی، انجام پذیرد.

گزارش عملکرد شش ماهه این بند توسط سازمان برنامه و بودجه و هیأت نظارت صندوق توسعه ملی به طور مستقل تهیه و ارسال شود.

تجهیزات مورد نیاز این طرح‌ها که حسب مورد بنا به اعلام وزارت صنعت،معدن‌وتجارت و یا معاونت علمی ‌و فناوری رئیس‌جمهور مشابه داخلی ندارد، از خارج تأمین شود.

تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی دانشگاه‌ها که حسب مورد بنا به اعلام معاونت علمی ‌و فناوری رئیس‌جمهور مشابه داخلی ندارد، از خارج تأمین شود.

رعایت سیاست‌های کلی اصل۴۴ قانون اساسی و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های بخش‌خصوصی و تعاونی در اجرای طرح‌ها ضروری است.

تعیین هرگونه تکلیف خارج از این مجوز در قانون بودجه سال١٣٩٩ برای استفاده و تخصیص منابع صندوق توسعه ملی ممنوع است.

نرخ ارز روز سامانه نظام یکپارچه مدیریت ارزی (نیما) مبنای تبدیل این مبالغ به ریال است.

همچنین در جدول ۲-۷ اعتبارات متفرقه نیز در بخش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (دبیرخانه شورای‌عالی علوم، تحقیقات و فناوری)، اعتبار پیشنهادی برای طرح‌های کلان ملی پژوهش و فناوری مبلغ ۲۸۵ هزار میلیون ریال در نظر گرفته شده است.