بازارسازی برای دانش‌بنیان‌ها؛ هدف‌گذاری ۲ ساله دولت

بازارسازی برای دانش‌بنیان‌ها؛ هدف‌گذاری ۲ ساله دولت رئیس مرکز توسعه فناوری‌‌های راهبردی معاونت علمی ‌و فناوری ریاست‌جمهوری گفت: موضوع بازارسازی برای محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان نکته مهمی ‌است که در بحث توسعه کسب‌وکارها و فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور ما وجود دارد و ما سعی می‌کنیم در دو سال باقیمانده از عمر این دولت، همه همت […]

بازارسازی برای دانش‌بنیان‌ها؛ هدف‌گذاری ۲ ساله دولت

رئیس مرکز توسعه فناوریهای راهبردی معاونت علمی ‌و فناوری ریاست‌جمهوری گفت: موضوع بازارسازی برای محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان نکته مهمی ‌است که در بحث توسعه کسب‌وکارها و فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور ما وجود دارد و ما سعی می‌کنیم در دو سال باقیمانده از عمر این دولت، همه همت و تلاش خودمان را بر آن بگذاریم.

اسماعیل قادری‌فر در گفت‌وگو با ایرنا، درخصوص بازارسازی برای دانش‌بنیان‌ها افزود: ما باید سهم بازار متناسبی که در کشور وجود دارد، یعنی بازار بیش از ۸۰ میلیون نفری در داخل و بازار  نزدیک به ۸۰۰ میلیون نفری در منطقه آسیای جنوب غربی و منطقه‌مرکزی و قفقاز و کشورهای همسایه را بتوانیم هدف‌گذاری کنیم.

وی بیان کرد: برای افزایش سهم بازار شرکت‌های دانش‌بنیان، طبیعتاً با فارغ شدن چالش بازارسازی نه‌تنها می‌توانیم اشتغال پایدار و توسعه کسب‌وکار برای شرکت‌های دانش‌بنیان هموار و مهیا کنیم، بلکه از آن سو می‌توانیم امیدوار باشیم اقتصاد مقیاس شرکت‌های دانش‌بنیان به نحو چشمگیری افزایش پیدا کند.

قادری‌فر با بیان اینکه این تلاش جدی در معاونت علمی ‌و فناوری هدف‌گذاری شده است، ادامه داد: علاوه بر بازار داخلی، تعامل بین ایران و کشورهای همسایه در افزایش بازار و صادرات محصولات دانش‌بنیان ایرانی مؤثر است؛ به همین منظور معاونت علمی‌و فناوری ریاست‌جمهوری سفرهای چند روزه  خارجی در راستای توسعه مراودات علمی ‌بین‌المللی و تبادلات فناورانه بین جمهوری‌اسلامی‌ایران و کشورهای هدف را به منظور بازارسازی محصولات دانش‌بنیان و فناور ایرانی انجام داده و برگزار کرده است.

رئیس مرکز توسعه فناوریهای راهبردی معاونت علمی‌ و فناوری ریاست‌جمهوری گفت: در کنار این مسائل امسال شاهد این بودیم که زیر ساخت‌های حوزه توسعه فناوری در کشور علی‌رغم محدویت‌هایی که بودجه جاری کشور در حوزه عمرانی داشته با رویکرد بهسازی پهنه‌های صنعتی متروکه و ایجاد آن‌ها در مراکز نوآوری به نحو چشمگیری افزایش پیداکرده است.

قادری‌فر گفت: ما امروز شاهد فعالیت بیش از ۱۵۰ مرکز و بیش از هشت کارخانه نوآوری در کلانشهرهای کشور هستیم. بزرگ‌ترین کارخانه نوآوری کشور و منطقه خاورمیانه امسال به عنوان کارخانه نوآوری آزادی افتتاح شده است و بعد از آن بهسازی چند کارخانه نوآوری دیگر در شهرهای یزد، اردبیل، گلستان، مشهد، اصفهان، تبریز و اهواز و شیراز منعقد شده است.

وی ادامه داد: در حال‌حاضر کارخانه نوآوری شیراز به عنوان دومین کارخانه نوآوری کشور به صورت اسمی ‌به ظرفیت رسیده و تیم‌ها درحال استقرار هستند و تا پایان سال به طور رسمی ‌فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

قادری‌فر یادآور شد: همه این تلاش‌ها نوید بخش این است که حرکت جمهوری‌اسلامی‌ایران با سرلوحه قرار دادن مباحث مربوط به علم، فناوری و نوآوری و رسوخ نوآوری در صنایع کشور و کارخانه و بنگاه‌های اقتصادی کشور جریان بسیار خوبی را برای درون‌زا کردن اقتصاد و مقاوم کردن هر چه بیشتر اقتصاد در حوزه تحریمی ‌فراهم کرده است.