پایان ممنوعیت ۱۰ قلم از تجهیزات ICT

پایان ممنوعیت ۱۰ قلم از تجهیزات ICT مدیرکل همکاری‌ها و توسعه صنعت معاونت فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: با تعامل به‌وجود آمده به منظور رفع محدودیت‌های ایجاد شده در امر تخصیص ارز و تأمین قطعات و تجهیزات مورد نیاز اپراتورها و شرکت‌های تولیدی تجهیزات بخش ICT، موضوع از سوی معاونت فناوری […]

پایان ممنوعیت ۱۰ قلم از تجهیزات ICT

مدیرکل همکاری‌ها و توسعه صنعت معاونت فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: با تعامل به‌وجود آمده به منظور رفع محدودیت‌های ایجاد شده در امر تخصیص ارز و تأمین قطعات و تجهیزات مورد نیاز اپراتورها و شرکت‌های تولیدی تجهیزات بخش ICT، موضوع از سوی معاونت فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و مدیران محترم ذی‌ربط در وزارت صمت در حال پیگیری است.

حامد لدنی؛ مدیرکل همکاری‌ها و توسعه صنعت معاونت فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با سیتنا، پیرامون مشکلات به‌وجود آمده در تأمین تجهیزات مخابراتی پیشرفته با توجه به ممنوعیت اعمال شده از سوی وزارت صنعت،‌معدن‌وتجارت، اظهار داشت: با توجه به افزایش بار شبکه ملی اطلاعات و شبکه ارتباطی کشور به واسطه شرایط به‌وجود آمده در پی بحران کرونا، خرید و تأمین فوری بخشی از تجهیزات پیشرفته که توانمندی تولید داخلی آنها هنوز وجود ندارد، ضرورت یافت.

وی ادامه داد: لیکن در مصوبه اخیر وزارت صمت، این تجهیزات به دلیل تشابه‌هایی با برخی تجهیزات دیگر تولیدی در داخل کشور، به گروه کالاهایی که ورود آنها مشمول دریافت ارز نیمایی نمی‌شود انتقال یافت و همین امر موجب بروز مشکلاتی جهت ورود این تجهیزات و تأمین پهنای باند مورد نیاز بخش‌های مختلف اداری و آموزشی و قطعی سرویس‌های مرتبط شد.

لدنی خاطرنشان کرد: با تعامل به وجود آمده به منظور رفع محدودیت‌های ایجاد شده در امر تخصیص ارز و تأمین قطعات و تجهیزات مورد نیاز اپراتورها و شرکت‌های تولیدی تجهیزات بخش ICT، موضوع از سوی معاونت فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و مدیران محترم ذی‌ربط در وزارت صمت در حال پیگیری است.

وی افزود: همچنین ۱۰ قلم از کالاها نظیر لپ‌تاپ، سرور، اسکنر و پردازنده که توان تولید آنها در داخل کشور وجود نداشته و یا تولید آنها در حد کفایت نمی‌باشد در گروه کالاهای ممنوع‌الورود قرار گرفته بود که با پیگیری‌های صورت گرفته این محدودیت‌ها نیز مرتفع شد.

درخواست تسریع سازمان نصر در اعطای ارز به واردکنندگان تجهیزات فاوا

سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور(نصر) در نامه‌ای از بانک‌مرکزی درخواست سرعت بخشیدن در اعطای ارز به واردکنندگان کالا و تجهیزات حوزه فاوا با اولویت بالا کرد.

محمدباقر اثنی‌عشری در نامه خود به عبدالناصر همتی آورده است: با توجه به رشد فزآینده نیاز جامعه در شرایط کنونی به کالاهای فاوا به عنوان اقلام ضروری و راهبردی به دلیل بهره‏‌برداری از سامانه‏‌های آموزش از راه‏دور و دورکاری در فضای مجازی بر بستر این تجهیزات و نیاز مبرم کلیه دستگاه‏‌های اجرایی کشور و بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و نیز مؤسسات اقتصادی و فرهنگی، دانشجویان، دانش‌آموزان، معلمان و اساتید و آحاد جامعه به این تجهیزات در این برهه حساس، عملاً موجودی بسیاری از این قبیل محصولات در داخل کشور یا به پایان رسیده و یا در شرف اتمام است. از سوی دیگر، در دنیا نیز به دلیل وقفه تولید و بالا رفتن شدید مصرف جهانی شرایط مناسبی حاکم نیست.

در چنین شرایطی، از دست دادن چابکی لازم و عدم توفیق در تأمین به موقع کالاها از سوی واردکنندگان و همچنین عدم همراهی دولت، موجبات افزایش ناخواسته و شدید قیمت این کالاها و بروز پیامدهای نامطلوب احتمالی ناشی از عدم وجود این اقلام در بازار را رقم خواهد زد.

لذا با توجه به مراتب فوق و همچنین اهتمام مسؤولان وزارت صنعت،‌معدن‌وتجارت برای تسریع در ثبت سفارشات کالاهای فاوا با هدف جلوگیری از بروز مشکلات ناشی از کمبود آن‏ها در سال‌جاری، از جنابعالی نیز تقاضا دارد دستور فرمایید تا در تخصیص ارز به واردکنندگان تجهیزات فناوری اطلاعات و ارتباطات تسریع شده و موضوع با اولویت بالا در برنامه کاری مسؤولان ذی‌ربط قرار گیرد.