سرعت اینترنت موبایل ایران؛ رتبه ۷۹ جهان

سرعت اینترنت موبایل ایران؛ رتبه ۷۹ جهان متوسط سرعت دانلود اینترنت موبایل در ایران ۲۲٫۷۲ مگابیت‌برثانیه است که رتبه ایران را به ۷۹ از میان ۱۴۱ کشور رسانده و اینترنت ثابت نیز با متوسط سرعت دانلود ۱۰٫۱۰ مگابیت‌برثانیه در رتبه ۱۵۳ از میان ۱۷۶ کشور قرار دارد. به گزارش ایرنا، سرعت اینترنت از مواردی است […]

سرعت اینترنت موبایل ایران؛ رتبه ۷۹ جهان

متوسط سرعت دانلود اینترنت موبایل در ایران ۲۲٫۷۲ مگابیت‌برثانیه است که رتبه ایران را به ۷۹ از میان ۱۴۱ کشور رسانده و اینترنت ثابت نیز با متوسط سرعت دانلود ۱۰٫۱۰ مگابیت‌برثانیه در رتبه ۱۵۳ از میان ۱۷۶ کشور قرار دارد.

به گزارش ایرنا، سرعت اینترنت از مواردی است که همواره برای کاربران دغدغه بوده و یکی از فاکتورهای کیفی خدمات اینترنتی محسوب می‌شود. در ایران در حالی که تا چندین سال پیش برخی معتقد بودند فناوری اطلاعات و اینترنت، جزء کالاهای لوکس است و اینترنت ۱۲۸ کیلوبیتی برای دسترسی مردم کافی است، اکنون دیگر کمتر کسی از اهمیت استفاده از اینترنت غافل است و فناوری اطلاعات به پدیده‌ای ضروری در زندگی افراد تبدیل شده است.

طی سال‌های گذشته، روند استفاده از اینترنت از سرعت‌های کیلوبیتی در اینترنت دایال‌آپ، رفته‌رفته جای خود را به فناوری ADSL داد که سرعتی به مراتب بیش‌تر داشته و سرعت‌هایی تا ۵۲۱ کیلوبیت بر ثانیه و حتی ۱۶ مگابیت را هم پوشش می‌داد و اکنون نوبت به فیبر نوری است که جایگزین ADSL شود و سرعت‌هایی به مراتب بالاتر را برای کاربران به ارمغان بیاورد. در این میان اینترنت موبایل هم در چند سال گذشته از روند روبه‌رشدی برخوردار بوده و بخش اعظمی ‌از استفاده کاربران اینترنتی در این بخش جای می‌گیرد.

وب‌سایت Speedtest شاخص‌های جهانی اینترنت را در کشورها بررسی می‌کند. در ماه ژانویه سال ۲۰۲۰، متوسط جهانی سرعت دانلود اینترنت موبایل در تمامی‌کشورها، ۳۱٫۹۵ مگابیت‌برثانیه و متوسط جهانی سرعت آپلود، ۱۱٫۳۲ مگابیت‌برثانیه بود. متوسط جهانی سرعت دانلود اینترنت پهن‌باند ثابت نیز در تمامی‌کشورها، ۷۴٫۲۳ مگابیت‌برثانیه و متوسط جهانی سرعت آپلود، ۴۰٫۷۹ مگابیت‌برثانیه اعلام شد. همچنین اینترنت موبایل ایران با متوسط سرعت دانلود ۲۷٫۵۳ مگابیت‌برثانیه در رتبه ۷۰ قرار داشت، همچنین در بخش اینترنت پهن‌باند ثابت نیز ایران با متوسط سرعت دانلود ۱۸٫۴۱ مگابیت‌برثانیه، جایگاه ۱۲۲ جهانی را کسب کرده بود.

در حال‌حاضر و طبق آخرین آمار منتشرشده تا ماه مارس۲۰۲۰، متوسط جهانی سرعت دانلود اینترنت موبایل، ۳۰.۴۷ مگابیت‌برثانیه و متوسط جهانی سرعت آپلود اینترنت موبایل، ۱۰٫۷۳ مگابیت‌برثانیه است. همچنین در حوزه اینترنت ثابت، متوسط جهانی سرعت دانلود، ۷۴٫۶۴ مگابیت‌برثانیه و متوسط جهانی سرعت آپلود ۴۰٫۰۷ مگابیت‌برثانیه است.

رتبه یک تا پنج اینترنت موبایل در جهان تا ماه مارس۲۰۲۰، به ترتیب به امارات متحده عربی (۸۳٫۵۲ مگابیت‌برثانیه)، کره جنوبی (۸۱٫۳۹ مگابیت‌برثانیه)، قطر (۷۸٫۳۸ مگابیت‌برثانیه)، چین (۷۳٫۳۵مگابیت‌برثانیه) و کانادا (۱۷٫۱۶ مگابیت‌برثانیه) تعلق دارد. همچنین رتبه یک تا پنج اینترنت پهن‌باند ثابت در جهان، به ترتیب به سنگاپور (۱۹۷٫۲۶ مگابیت‌برثانیه)، هنگ‌کنگ (۱۶۸٫۹۹ مگابیت‌برثانیه)، رومانی (۱۵۱٫۵۵ مگابیت‌برثانیه)، تایلند (۱۴۹٫۹۵ مگابیت‌برثانیه) و سوییس (۱۴۸٫۲۴ مگابیت‌برثانیه) تعلق دارد.

وضعیت اینترنت ثابت و موبایل در ایران

متوسط سرعت دانلود اینترنت موبایل در ایران ۲۲٫۷۲ مگابیت‌برثانیه و متوسط سرعت آپلود اینترنت موبایل، ۱۰٫۹۷ مگابیت‌برثانیه است که رتبه ایران را به ۷۹ از میان ۱۴۱ کشور رسانده و در مقایسه با رتبه ۷۰ در ژانویه سال‌جاری میلادی، حاکی از افت ۹ رتبه‌ای است. طبق این آمار، اینترنت موبایل ایران در حال‌حاضر از باهاماس و لائوس کندتر و از تونس و آنگولا سریع‌تر است.

همچنین در حوزه اینترنت ثابت، متوسط سرعت دانلود در ایران، ۱۰٫۱۰ مگابیت‌برثانیه و متوسط سرعت آپلود ۵٫۶۸مگابیت‌برثانیه است که رتبه ایران را به ۱۵۳ از میان ۱۷۶ کشور رسانده و در مقایسه با ژانویه سال‌جاری میلادی که اینترنت ثابت ایران در رتبه ۱۲۲ قرار داشت، سقوطی ۳۱ پله‌ای را تجربه کرده است.

اگرچه به دلیل شیوع کرونا در جهان، بسیاری از کشورها با مشکل اینترنت مواجه شدند و از سرعت و کیفیت خدمات شکایت دارند، اما از طرفی اشباع ظرفیت شبکه موبایل و افزایش مصرف کاربران اینترنت ثابت در ایران هم نارضایتی‌های بسیاری را سبب شده است و باید دید با وجود وعده‌هایی که برای بهبودی وضعیت داده می‌شود، در آینده این وضعیت چه تغییری خواهد کرد.