تأثیر کرونا بر روی اقتصاد و مراکز آموزشی عالی

تأثیر کرونا بر روی اقتصاد و مراکز آموزشی عالی مؤسس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری، گفت: اقتصاد کانادا حداقل برای دو سال آتی به شدت تحت‌تأثیر ویروس کرونا قرار دارد و نرخ رشد تولید ناخالص داخلی برای سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ به ترتیب ۵٫۲درصد و ۷٫۲ پیش‌بینی شده است. جعفر مهراد؛ مؤسس مرکز منطقه‌ای […]

تأثیر کرونا بر روی اقتصاد و مراکز آموزشی عالی

مؤسس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری، گفت: اقتصاد کانادا حداقل برای دو سال آتی به شدت تحت‌تأثیر ویروس کرونا قرار دارد و نرخ رشد تولید ناخالص داخلی برای سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ به ترتیب ۵٫۲درصد و ۷٫۲ پیشبینی شده است.

جعفر مهراد؛ مؤسس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری در گفت‌وگو با فارس، گفت: ویروس کرونا بر روی اقتصاد و مراکز آموزش عالی کانادا تأثیر عمیقی به‌جا گذاشته است. گرچه دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش‌عالی این کشور به سرعت بر ادامه آموزش‌ها به صورت آنلاین پاسخ داد، اما بسیاری از بخش‌های اقتصادی کانادا در اجرای این روش موفق نبود. طبق «گزارش آمار در کانادا» نرخ بیکاری هم‌اکنون ۶٫۵درصد است که تا پایان ماه ژوییه ۸٫۲ میلیون نفر دیگر نیز بر میزان بیکاری افزوده خواهد شد.

وی افزود: اقتصاد کانادا حداقل برای دو سال آتی به شدت تحت‌تأثیر ویروس کرونا قرار دارد. براساس گزارش «چشم‌انداز کانادا» نرخ رشد تولید ناخالص داخلی برای سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ به ترتیب ۵٫۲درصد و ۷٫۲ پیشبینی شده است. اکنون این نرخ رشد با توجه به شیوع ویروس کرونا برای سال ۲۰۲۰ در حدود ۷صدم درصد و برای سال ۲۰۲۱ در حدود ۳٫۲ درصد پیشبینی می‌شود.

مؤسس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری گفت: به موازات این مشکلات، دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه‌های کانادا مسائل مختلفی را تجربه می‌کنند. یکی از مسائل مهمی‌که وضعیت دانشجویان بین‌المللی را تحت‌تأثیر قرار داده است، مسأله مالی است. بسیاری از این دانشجویان، ضمن تحصیل مجوز کار دریافت می‌کنند و مشغول به کار می‌شوند. در پرتو این رویه تعدادی از آن‌ها با کسب تجربه درخواست اقامت دائم می‌کنند و برخی دیگر نیز که به کشور خود باز می‌گردند، با پولی که به‌دست می‌آورند، بار مالی تحصیل در کانادا منجر به اضطراب و استیصال نمی‌شود. در شرایط فعلی، این دانشجویان حداقل تا پایان سال تحصیلی جاری میلادی که اقتصاد کانادا راه بیفتد با بیکاری مواجه هستند.

مهراد افزود: هزینه تحصیل در دانشگاه‌های کانادا برای دانشجویان بین‌المللی سالانه بین ۲۳ تا ۲۷ هزار دلار است. بسیاری از این دانشجویان با وامی‌که از بانک‌های محل سکونت خود دریافت می‌کنند در دانشگاه‌های کانادا ثبت‌‌نام می‌کنند که معمولاً نرخ بهره بانکی آن بیشتر از کاناداست. برای مثال، دانشجویان هندی برای وامی‌که برای تحصیل دریافت می‌کنند ۱۰درصد بهره می‌دهند. پرداخت این میزان بدهی با احتساب نرخ سود بانکی ۱۰ تا ۱۵ سال طول می‌کشد. به این دلیل ، کار کردن در کانادا از این جهت که بتوانند بدهی‌های خود را سریع‌تر پرداخت کرده و همزمان تجربیات مناسبی نیز به‌دست آورند، در بازگشت به کشورهای محل سکونت خود بسیار بااهمیت است.

وی در ادامه گفت: از سوی دیگر، بعضی از دانشجویان در دوره‌های تحصیلات تکمیلی تجربه‌های کاری خوبی به‌دست می‌آورند که برای اقامت در کانادا نیز حائزاهمیت است. طبق گزارش‌های آماری ۵۱ درصد دانشجویان بین‌المللی برای اقامت در کانادا اقدام می‌‌کنند.

مهراد اضافه کرد: برای دولت کانادا دانشجویان بین‌المللی منبع مهم درآمد است. براساس آماری که در سال ۲۰۱۷ میلادی منتشر شده است دانشجویان بین‌المللی و خویشاوندان آن‌ها که از کانادا بازدید می‌کنند در حدود ۸٫۱۲ میلیارد دلار به تولید ناخالص داخلی این کشور کمک کردهاند. این آمار نشان می‌دهد که دانشجویان بین‌المللی در بیش از ۱۶۸ هزار شغل به کار مشغول بوده‌اند. این دانشجویان وقتی که درخواست ویزای اقامت دائم می‌کنند، مهاجرینی هستند که دارای مهارت‌های بالا بوده و به اقتصاد کانادا از طریق کارآفرینی، نوآوری، ایجاد شبکه‌های جهانی و به رشد جمعیت در شهر‌های کوچک و متوسط کمک می‌کنند.

مؤسس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری افزود: کار دانشجویی معمولاً در دورهایی که به صورت آنلاین برگزار می‌شود معمول نیست اما اکنون به خاطر ویروس کرونا که آموزش‌های دانشگاهی به صورت آنلاین ارائه می‌شود این رویه تغییر یافته و مانعی برای اشتغال دانشجویان بین‌المللی به‌حساب نمی‌آید.