بازار بسیار کوچک فروش اینترنتی در ایران؛ بیمه‌ها خرید مردم را تضمین کنند!

بازار بسیار کوچک فروش اینترنتی در ایران؛ بیمه‌ها خرید مردم را تضمین کنند! در حال‌حاضر این بازار به‌خصوص خرده‌فروشی در کشور ما در حد ۱٫۵ درصد و به‌شدت کوچک است و ۹۸ونیم درصد خریدهای مردم همچنان سنتی است، بنابراین بیمه این روش از خرید و فروش، موجب اعتماد بیشتر مردم می‌شود. رضا الفت‌نسب در گفت‌وگو […]

بازار بسیار کوچک فروش اینترنتی در ایران؛ بیمه‌ها خرید مردم را تضمین کنند!

در حال‌حاضر این بازار به‌خصوص خرده‌فروشی در کشور ما در حد ۱٫۵ درصد و به‌شدت کوچک است و ۹۸ونیم درصد خریدهای مردم همچنان سنتی است، بنابراین بیمه این روش از خرید و فروش، موجب اعتماد بیشتر مردم می‌شود.

رضا الفت‌نسب در گفت‌وگو با ایلنا، درباره لزوم گذار از کسب‌وکارهای سنتی به اینترنتی اظهار داشت: البته این اتفاق یک شبه نمی‌افتد، نیاز به زیرساخت داریم که مهم‌ترین آن اینترنت، میزان دسترسی و سرعت آن است. در ایام کرونا با پیکی از کاربر اینترنتی مواجه شدیم، با توجه به احتمال شیوع مجدد ویروس کرونا در فصول پاییز و زمستان لازم است زیرساخت‌ها برای پاسخگویی به تقاضای بیشتر اینترنت فراهم شود.

برنامه‌ریزی برای افزایش یک میلیون مشترک خانگی

وی افزود: طبق اعلام وزارت ارتباطات قرار است یک میلیون مشترک خانگی اینترنت افزایش یابد و روستاها هم در حد مناسبی به اینترنت دسترسی داشته باشند و به بازار دیجیتال متصل شوند.

چرا مردم به خرید اینترنتی اعتماد ندارند؟

دبیر انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی ایران با تأکید بر اینکه بخش‌خصوصی و حوزه لجستیک باید در زمینه کسب‌وکارهای اینترنتی فعال‌تر ظاهر شوند، گفت: در بخش لجستیک پست می‌تواند کمک کند و مهم‌ترین بخشی که باید به آن پرداخته شود خود بازار است اکنون این مارکت در کشور ما کوچک است، مردم اعتماد کافی به خرید اینترنتی ندارند و این موضوع مهمی ‌است که باید به آن نگاه ویژه داشت.

بیمه‌ها خرید مردم را تضمین کنند

وی با اشاره به لزوم ورود بیمه‌ها به بخش خریدوفروش‌های اینترنتی خاطرنشان کرد: در حال‌حاضر این بازار به‌خصوص خرده‌فروشی در کشور ما در حد ۱٫۵ درصد و به‌شدت کوچک است و ۹۸ و نیم درصد خریدهای مردم همچنان سنتی است، بنابراین بیمه این روش از خریدوفروش، موجب اعتماد بیشتر مردم می‌شود.

خرید و فروش اینترنتی به ۴٫۵ درصد می‌رسد

الفت‌نسب پیش‌بینی کرد که در طول شیوع احتمالی کرونا در فصل سرما سهم ۱٫۵ درصدی بازار خرید و فروش آنلاین به حدود چهار تا ۴٫۵ درصد برسد.

۱۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز داریم

وی با بیان اینکه اینترنتی شدن بخش بازار کشور نیاز به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری دارد، افزود: شدت حجم سرمایه‌گذاری آنلاین چه در بخش دولتی و چه خصوصی بسیار ضعیف است و نیاز به یک عزم جدی برای توسعه زیرساخت در این بخش داریم.

مقایسه کسب‌وکار غیر سنتی ایران با دیگر کشورها

دبیر انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی ایران در مقایسه ایران با دیگر کشورها در زمینه الکترونیکی شدن بخش بازار بیان کرد: اکنون بزرگ‌ترین کشور در این حوزه چین است، قبل از کرونا ۲۰ تا ۲۵ درصد بازار این کشور اینترنتی بود و اکنون به نزدیک ۵۰ درصد رسیده‌اند، ترکیه کشوری است که به لحاظ جمعیت با ما قابل مقایسه است که عدد خرید و فروش آنلاین در این کشور قبل از کرونا ۵٫۵ تا شش‌درصد بوده است، حتی مبلغ سرمایه‌گذاری روی دو استارت‌آپ در ترکیه به اندازه کل سرمایه‌گذاری آنلاین ایران است، بنابراین وضعیت ما در مقایسه با کشورهای دیگر شبیه خودمان خوب نیست. ما سال‌هاست که روی یکونیم درصد مانده‌ایم، البته وضعیت اقتصاد هم به‌شدت تأثیر داشته و مردم نگران معیشت خود هستند، کرونا هم باعث شده بیشتر به سلامت رسیدگی کنند و کسب‌وکارهای آنلاین در اولویت مردم ما نیست.

وی یادآور شد: شاید جدای از ایجاد زیرساخت و سرمایه‌گذاری، کرونا باعث شود عدد ۱٫۵ درصد افزایش یاید و مردم مجبور باشند خرید اینترنتی را دائماً تجربه کنند تا تبدیل به عادت شود. چه بسا که اکنون هم تلنگری به تولیدکنندگان و اصناف خورده که وارد این بازار شوند البته لازمه آن این است که حمایت‌های لازم از سوی دولت صورت گیرد و ناهماهنگی‌ها هرچه زودتر برطرف شود.