اولین گام «پایان وس» برداشته شد نخستین گام اجرایی تعطیلی کلاهبرداریهای ارزشافزوده با ارسال پیامک همراه اول برای مشترکان، آغاز شد. به گزارش ایسنا، با پیگیری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای تعطیلی کلاهبرداریهای ارزشافزوده و ابلاغ مصوبه سازمان تنظیم مقررات، نخستین گام اجرایی این مصوبه آغاز شد. در نخستین گام، روز گذشته، همراه اول […]
اولین گام «پایان وس» برداشته شد
نخستین گام اجرایی تعطیلی کلاهبرداریهای ارزشافزوده با ارسال پیامک همراه اول برای مشترکان، آغاز شد.
به گزارش ایسنا، با پیگیری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای تعطیلی کلاهبرداریهای ارزشافزوده و ابلاغ مصوبه سازمان تنظیم مقررات، نخستین گام اجرایی این مصوبه آغاز شد. در نخستین گام، روز گذشته، همراه اول با ارسال پیامکی مصوبه پایان وس را کلید زد. در پیامک همراه اول برای مشترکان آمده است: «مشترک گرامی، با توجه به مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات و دستور سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، بهزودی در فرآیند ارائه خدمات مبتنی بر محتوا تغییراتی اعمال خواهد شد. برای جلوگیری از اختلال در دریافت سرویس، به پیامهای تکمیلی که برای اقدامات مورد نیاز متعاقباً ارسال خواهد شد، توجه فرمایید»
در سال ۱۳۹۸ با وعده محمدجواد آذریجهرمی؛ وزیر ارتباطات برای پیگیری حقالناس و ممانعت از برخی سوءاستفادهها از طریق خدمات مبتنی بر محتوا، عزم جدی وزارت ارتباطات برای برچیدن بساط سوءاستفاده از این خدمات که اصطلاحاً وس نامید میشود، مشخص شد و اینک با اجرای مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات، اجرای این مصوبه رنگ واقعیت به خود گرفت.
خدمات ارزشافزوده (Value Added Services) که به اختصار VAS نامیده میشوند، شامل مواردی غیر از خدمات استاندارد اپراتورها همچون تماس صوتی و پیامک معمول است. مهمترین موضوعات خدمات ارزشافزوده تلفن همراه شامل مسابقات و رأیگیری، تبلیغات موبایلی، پرداخت موبایلی، تلویزیون آنلاین، پخش یا دانلود موسیقی، زنگ انتظار تماس، بازی آنلاین، خدمات ورزشی و اطلاعرسانی این قبیل سرویسها میشود.
اگرچه استفاده از این خدمات ارزشافزوده باید اختیاری و توسط کاربر انتخاب شود، اما ارائه این خدمات برای برخی از شرکتهای ارزشافزوده، به روشی برای کلاهبرداری از کاربران تبدیل شد و به دلیل هزینه نسبتاً بالایی که این خدمات در مقایسه با تماس و پیامک دارند، در دو سال گذشته به شکل حلنشدنی به بالا رفتن قبضهای گوشی و تمام شدن شارژ پولی کاربران تبدیل شده بود. به همین دلیل محمدجواد آذریجهرمی؛ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد: اگر خدمات واقعی ارزشافزوده که در حمایت از کسبوکارها صورت میگیرد از کلاهبرداریها جدا نشود، کل سرویسهای ارزشافزوده برای همیشه تعطیل خواهد شد.
در نهایت ضوابط استفاده از خدمات ارزشافزوده در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تصویب شد که به موجب آن مقرر شد دارنده پروانه ارائه خدمات ارتباطی پس از دریافت درخواست خدمات ارزشافزوده از سوی مشترک، شرح خدمات، هزینه و زمان استفاده از آن را به مشترک اطلاع دهد و همچنین برای مشترک بهصورت جداگانه صورتحساب صادر کند و اجرای این مصوبه از ۱۵اردیبهشتماه الزامیشد. البته با فرا رسیدن موعد مقرر، از سوی سازمان تنظیم اعلام شد با توجه به شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا و موانع فنی برای پیادهسازی فرآیندهای مناسب در شبکه اپراتورها برای اجرای مفاد مصوبه، این زمانبندی تا یکماه دیگر تمدید شد.
با به پایان رسیدن این مهلت، حسین فلاح جوشقانی؛ رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرد: ۱۵خردادماه، مهلت پایانی اپراتورها برای اجرای مصوبه موسوم به پایان وس است. بنابر بررسیها، زیرساخت لازم برای اجرای مصوبه ۳۰۰ کمیسیون تنظیم مقررات در همراه اول و ایرانسل آماده است و رایتل بنا دارد کل خدمات ارزشافزوده را متوقف کند. این مصوبه از امروز دوشنبه لازمالاجراست.
طبق مصوبه ۳۰۰ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، هرگونه جمعآوری مبالغ بابت خدمات ارزشافزوده برای مشترکان تلفن ثابت و همراه پسپرداخت (دائمی) و پیشپرداخت (اعتباری) صرفاً باید از محل اعتبار خدمات ارزشافزوده انجام شود. همچنین دارنده پروانه موظف است پس از دریافت درخواست خدمات ارزشافزوده از سوی مشترک، شرح خدمات، هزینه و زمان استفاده آن را به مشترک اطلاع داده و حداکثر در سقف اعتبار خدمات ارزشافزوده مشترک، نسبت به فعالسازی خدمت ارزشافزوده درخواستی اقدام کند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.