تغییر مدل محاسبه اینترنت؛ سرعت انتقال جایگزین حجم مصرفی

رگولاتوری اعلام کرد تغییر مدل محاسبه اینترنت؛ سرعت انتقال جایگزین حجم مصرفی معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از تغییر مدل محاسبه اینترنت ADSL خبر داد و گفت: از این پس به‌جای محاسبه حجم مصرفی اینترنتی، سرعت ملاک محاسبه قرار می‌گیرد. به گزارش مهر، صادق‌عباسی‌شاهکوه در همایش راه‌اندازی مرکز تبادل محتوای اینترنتی (CDN) با […]

رگولاتوری اعلام کرد

تغییر مدل محاسبه اینترنت؛ سرعت انتقال جایگزین حجم مصرفی

معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از تغییر مدل محاسبه اینترنت ADSL خبر داد و گفت: از این پس به‌جای محاسبه حجم مصرفی اینترنتی، سرعت ملاک محاسبه قرار می‌گیرد.

به گزارش مهر، صادق‌عباسی‌شاهکوه در همایش راه‌اندازی مرکز تبادل محتوای اینترنتی (CDN) با اشاره به تغییر روش محاسبه اینترنت حجمی برای سرویس‌های ADSL و وای‌فای گفت: با توجه به این‌که در نورم جهانی نیز ارایه اینترنت حجمی مرسوم نیست، از این پس محاسبه اینترنت به صورت سرعت خواهد بود.

وی افزود: این در حالی است که ارایه اینترنت موبایل را همچنان به صورت حجمی و مطابق با استاندارد سایر کشور‌ها محاسبه خواهیم کرد.

معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به تعرفه‌گذاری جدید خدمات اینترنت مطابق با مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات گفت: در این مصوبه روش غیرحجمی محاسبه اینترنت تعیین شده است که این روش، گامی مثبت در ارایه خدمات با کیفیت و قیمت مناسب به‌کاربران خواهد بود.

شاهکوه با بیان این‌که با اجرای نحوه جدید تعرفه‌گذاری اینترنت، محتوای بیش‌تر بدون محدودیت در حجم دانلود در اختیار مشترکان قرار می‌گیرد که با توجه به رواج سرویس‌های ویدیویی این تصمیم می‌تواند کارساز باشد.

به گفته وی، شرکت‌های ارایه‌دهنده سرویس اینترنت پرسرعت موظف شدند ظرف ۶ ماه آینده و تا اسفند ماه محاسبه ترافیک داخلی اینترنت و ترافیک خارجی را برای کاربران نهایی تفکیک کنند. به این ترتیب مشخص خواهد شد چه میزان از استفاده کاربران از سایت‌های داخلی و چه میزان از سایت‌های خارجی خواهد بود.

معاون رگولاتوری رویکرد این سازمان را در تغییر تعرفه خدمات اینترنت، کاهش نرخ دسترسی کاربران به سرویس اینترنت، استفاده از اینترنت بر مبنای مصرف مشترکان، افزایش کیفیت ترافیک داخلی و رسیدن به اهداف شبکه ملی اطلاعات عنوان کرد.

راه‌اندازی هاب ارتباطی بین‌المللی چابهار با همکاری ۴ اپراتور بزرگ دنیا

معاون وزیر ارتباطات از راه‌اندازی هاب ارتباطی بین‌المللی در منطقه چابهار در راستای مذاکره با ۴ اپراتور بزرگ بین‌المللی خبر داد.

محمدجواد‌آذری‌جهرمی در همایش مراکز تبادل محتوای اینترنت (CDN) و اشتراک‌گذاری ترافیک (Peering) با اشاره به برنامه‌های شرکت ارتباطات زیرساخت در حوزه تبادل محتوای اینترنتی، گفت: در راستای مطالبه شبکه ملی اطلاعات، افزایش سرعت و کیفیت دسترسی به محتوای فضای مجازی را برای کاربران در دستور کار قرارداده‌ایم.

وی ادامه داد: علاوه بر این‌که شاهد افزایش استفاده کاربران از محتوای داخلی هستیم، در صدد راه‌اندازی هاب ترافیکی ارتباطی و مرکز پیرینگ با همکاری ۴ اپراتور بزرگ دنیا در منطقه چابهار هستیم.

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت با اشاره به مذاکراتی که در این زمینه با ۴ اپراتور بین‌المللی انجام شده است، خاطرنشان کرد: ظرف دو ماه آینده این مرکز راه‌اندازی شده و کاربران اینترنت می‌توانند این خدمات و سایر سرویس‌های بین‌المللی را با کیفیت بهتری دریافت کنند.

وی با اشاره به راه‌اندازی ۴ نقطه تبادل ترافیک اینترنتی در تهران، تبریز، شیراز و مشهد که از اردیبهشت ماه تاکنون ایجاد شده است، گفت: با راه‌اندازی مراکز توزیع محتوا CDN شاهد افزایش تبادل ترافیک داخلی هستیم که این موضوع یکی از مطالبات شبکه ملی اطلاعات است.

آذری‌جهرمی با اشاره به تعرفه‌گذاری جدید در حوزه اینترنت گفت: از اول مرداد ماه کاربران اینترنت، خدمات اینترنتی را با تعرفه‌های جدید دریافت خواهند کرد.

تا یک ماه دیگر وضعیت سرویس‌دهی اپراتور‌ها را منتشر می‌کنیم

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به برنامه‌های مد نظر برای افزایش کیفیت خدمات اینترنت، گفت: با وجود این‌که قرارداد منع افشای اطلاعات عملکردی اپراتور‌ها را داریم، اما از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درخواست کرده‌ایم تا اجازه انتشار اطلاعات ترافیکی شبکه اپراتورهای اینترنتی را به ما بدهد.

وی اضافه کرد: به این ترتیب می‌توانیم ماتریس ترافیکی از وضعیت خدمات‌دهی اپراتور‌ها را منتشر کنیم تا وضعیت تأخیر در سرویس‌دهی و سایر پارامترهای شبکه آن‌ها برای کاربران مشخص شود. به این ترتیب تمامی کاربران می‌توانند با مشاهده میزان ترافیک، اختلال و قطعی و نیز تأخیر سرویس، اپراتور مد نظر خود را انتخاب کنند.

 

آذری‌جهرمی تصریح کرد: علاوه بر انتشار لینک پارامترهای شبکه اپراتورها، قصد داریم گزارش پرداخت جریمه از سوی سرویس‌دهندگان اینترنت را نیز به صورت زنده منتشر کنیم تا تمامی اطلاعات خدمات‌دهی این اپراتور‌ها قابل مشاهده باشد.