افزایش سقف صدور ضمانت‌نامه تا ۳۰۰ میلیارد ریال برای دانش‌بنیان‌ها

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی اعلام کرد افزایش سقف صدور ضمانت‌نامه تا ۳۰۰ میلیارد ریال برای دانش‌بنیان‌ها بهزادسلطانی اظهار کرد: این صندوق تاکنون ۱۰۲۸ میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخت کرده است. رییس صندوق نوآوری و شکوفایی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به فعالیت صندوق نوآوری و شکوفایی در سال ۱۳۹۱ گفت: تاکنون […]

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی اعلام کرد

افزایش سقف صدور ضمانت‌نامه تا ۳۰۰ میلیارد ریال برای دانش‌بنیان‌ها

بهزادسلطانی اظهار کرد: این صندوق تاکنون ۱۰۲۸ میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخت کرده است.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به فعالیت صندوق نوآوری و شکوفایی در سال ۱۳۹۱ گفت: تاکنون بیش از ۱۱۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور از تسهیلات این صندوق استفاده کرده‌اند.

وی مبلغ تسهیلات پرداخت شده به این تعداد شرکت را ۱۰۲۸ میلیارد تومان اعلام و تصریح کرد: از ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتباری که در اختیار صندوق قرارداده شده، تاکنون ۱۰۲۸ میلیارد تومان آن به شرکت‌های دانش‌بنیان به‌صورت تسهیلات پرداخت شده است.

وی اظهار کرد: در حال حاضر نیز حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان درخواست از دریافت تسهیلات از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان داریم که اعتبار موجود صندوق برای پرداخت تسهیلات به این شرکت‌ها کافی نیست.

سلطانی خاطرنشان کرد: دولت تا پایان سال پرداختی دیگری به صندوق خواهد داشت که امیدواریم با آن بتوانیم این میزان تقاضا را هم پوشش دهیم، هرچند که تا پایان سال پیش‌بینی ما این است که هزار میلیارد تومان دیگر درخواست از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان به صندوق برسد.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان این‌که ۱۰۲۸ میلیارد تومان تسهیلات صندوق تاکنون توانسته حرکت خوبی در پیش‌روی کشور به سمت اقتصاد دانش‌بنیان ایجاد کند، گفت: این میزان تسهیلات در شرکت‌های دانش‌بنیان اشتغال‌زایی خوبی در کشور داشته و جنبش خوبی را در برخی علوم از جمله بیوتکنولوژی، داروهای پیشرفته و نیز ICT و بازیهای رایانه‌ای ایجاد کرده است.

سلطانی نرخ سود تسهیلات این صندوق را ۱۱ درصد اعلام و تصریح کرد: این سود از میزان ۱۴ درصد به ۱۱ درصد کاهش پیدا کرده و اگر نرخ بهره بانکی همچنان کاهش پیدا کند، باز هم این میزان سود تسهیلات کاهش داده می‌شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۱۶۹ شرکت طرح خود را به لحاظ فنی با موفقیت به پایان رسانده‌اند و در مرحله تنفس و بازپرداخت تسهیلات قرار دارند و تعداد شرکت‌های ناموفق بسیار کمی داشته‌ایم.

وی افزود: با نظارت و ارزیابی که ما از فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان داریم بالای ۹۰ درصد آن‌ها به نتیجه توسعه فن‌آوری می‌رسد و از آن‌جا که بازار فروش هم از قبل برای آن‌ها پیش‌بینی شده، می‌توانند محصولات خود را به راحتی و در زمان کوتاهی به فروش برسانند.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان این‌که سقف صدور ضمانت‌نامه برای قراردادهایی تا ۳۰۰ میلیارد ریال افزایش داده شده است، گفت: در حال حاضر ۹۹ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان مشکل ضمانت‌نامه از طریق ما را ندارند و برای قراردادهای بزرگی هم که دارند، می‌توانند برای ضمانت‌نامه از طریق صندوق اقدام کنند.

سلطانی با بیان این‌که سهم‌بندی برای استان‌ها در ارایه تسهیلات از طریق صندوق وجود ندارد، گفت: هر استانی که تلاش بیش‌تری کند به همان اندازه هم می‌تواند از مزایای صندوق بهره‌مند شود.

وی با اشاره به وجود ۵۳ شرکت دانش‌بنیان در کرمانشاه، گفت: این تعداد ۲٫۲ درصد از شرکت‌های دانش‌بنیان کشور را تشکیل می‌دهد و این در حالیست که کرمانشاه ۲٫۵ درصد جمعیت کشور را دارد، بنابراین تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان استان باید بیش‌تر از این‌ها شود.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی از ارایه ۵۱ طرح از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان استان کرمانشاه به صندوق نوآوری و شکوفایی خبر داد و اظهار کرد: از این تعداد ۲۰طرح با مبلغ ۲۴٫۵ میلیارد ریال تسهیلات مصوب شده که میزان کم تسهیلات نشان می‌دهد که عمده طرح‌های این شرکت‌ها کوچک بوده است.

 

وی با بیان این‌که استان کرمانشاه با توجه به تعداد بالای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی آن استعداد زیادی در زمینه تأسیس شرکت‌های دانش‌بنیان دارد، از استاندار و مسؤولین دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی استان خواست تا در زمینه افزایش تعداد شرکت‌هایی که می‌توانند دانش‌بنیان شوند، تلاش کنند.