ساخت کوچکترین هارد‌دیسک جهان

محققان هلندی یک دستگاه ذخیره داده قابل بازنویسی در مقیاس اتمی تولید کرده‌اند که می‌تواند ۵۰۰ ترابایت را در یک اینچ مربع جای بدهد. به گزارش ایسنا به نقل از گیزمودو، این میزان برای ذخیره تمام کتاب‌های نوشته شده توسط بشریت بر روی سطحی به اندازه یک تمبر پستی کافی است. این دیسک سخت اتمی […]

محققان هلندی یک دستگاه ذخیره داده قابل بازنویسی در مقیاس اتمی تولید کرده‌اند که می‌تواند ۵۰۰ ترابایت را در یک اینچ مربع جای بدهد.

به گزارش ایسنا به نقل از گیزمودو، این میزان برای ذخیره تمام کتاب‌های نوشته شده توسط بشریت بر روی سطحی به اندازه یک تمبر پستی کافی است.

این دیسک سخت اتمی توسط محققان دانشگاه دلفت ساخته شده و از تراکم ذخیره‌سازی ۵۰۰ برابر یک دیسک سخت رایج برخوردار است.

محققان از یک میکروسکوپ تونل‌زنی‌روبشی استفاده کردند که یک سوزن تیز را برای بررسی تک‌تک اتم‌های یک سطح به‌کار می‌گیرد. دانشمندان می‌توانند از این کاوشگر‌ها برای حرکت دادن اتم‌‌ها در اطراف استفاده کنند.

آن‌‌ها سیستم حافظه خود را در بلوک‌هایی از ۸ بایت (۶۴ بیت) سازماندهی کردند. هر بلوک از یک نشانگر برخوردار است که شبیه کدهای کیوآر مورد استفاده در بلیط‌های هواپیما و کنسرت عمل می‌کند و محل دقیق هر اطلاعات را روی صفحه نشان می‌دهد. این کد همچنین می‌تواند محل آسیب ناشی از بروز خطا در سطح را نیز نشان بدهد. این امر اجازه می‌دهد تا بتوان حافظه را در اندازه‌های بزرگ‌تر نیز تولید کرد.

رویکرد جدید چشم‌اندازی بسیار عالی از نظر پایداری و مقیاس‌پذیری ارایه می‌دهد. البته این دیسک سخت در آینده نزدیک در بازار نخواهد آمد و کار بیش‌تری برای توسعه نیازمند است. در حال حاضر، این سیستم تنها در شرایط خلأ بسیار تمیز و در دمای نیتروژن مایع کار می‌کند.

 

جزییات این سیستم جدید در مجله Nature Nanotechnology منتشر شده است.