ظریف دوباره دست به‌کار شد

ظریف دوباره دست به‌کار شد این روز‌‌ها خبرهای بسیاری از سفر دوره‌ای وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران منتشر می‌شود.  محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان که به منظور سفر به چند کشور آفریقایی و آمریکای جنوبی و در اولین مقصد این سفر وارد داکار پایتخت سنگال شد در بدو ورود در جمع خبرنگاران درباره […]

ظریف دوباره دست به‌کار شد

این روز‌‌ها خبرهای بسیاری از سفر دوره‌ای وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران منتشر می‌شود.

 محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان که به منظور سفر به چند کشور آفریقایی و آمریکای جنوبی و در اولین مقصد این سفر وارد داکار پایتخت سنگال شد در بدو ورود در جمع خبرنگاران درباره اهداف سفرش عنوان‌کرد: این سفری به ۴ کشور آفریقا و آمریکای جنوبی برای تقویت روابط دوجانبه و اقتصادی است.

وی با ذکر این نکته که با یک هیأت بزرگ از مدیران بخش خصوصی و دولتی در سنگال هستیم، اظهارداشت: ما سابقه روابط خوبی با سنگال و همکاری‌های خوبی در بخش اقتصادی داریم و در این سفر علاوه بر گفت‌وگوهای سیاسی و منطقه‌ای با این کشور به عنوان کشور مهم به ویژه در منطقه آفریقای فرانکوفون (فرانسوی زبان) درباره موضوعات اقتصادی و همکاری‌های گسترده‌تر اقتصادی صحبت خواهیم کرد.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران حضور خوبی در بخش اقتصادی در سنگال دارد، به تولید خودروی ایرانی در سنگال اشاره کرد. قرار است ظریف در ادامه این سفر به برزیل و از آنجا به اروگوئه و نامیبیا سفر کند. وزیر خارجه کشورمان در هفته‌ای که گذشت نیز به ترکیه، جمهوری آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان سفر کرده بود. وزیر خارجه ایران با اشاره به ارتباطات گسترده فرهنگی و اقتصادی بین ایران و جمهوری خودمختار نخجوان نسبت به تقویت همکاری‌های اقتصادی با این جمهوری خودمختار ابراز امیدواری کرد.

مجموعه اقدامات صورت گرفته از سوی دیگر آقای ظریف در این سفرهای دوره‌ای نشان می‌دهد که بخش عمده‌ای از اهداف تعریف شده در قالب دیپلماسی اقتصادی است که می‌توان در راستای تنوع‌بخشی و روابط خارجی ایران با سایر کشور‌‌ها به‌ویژه در حوزه اقتصاد تعریف شود. به هر حال دو سال از برجام می‌گذرد و به رغم وعده‌های بسیار نه آمریکا از تحریم‌ها کاسته و نه اروپا اراده‌ای برای همکاری صادقانه به‌ویژه در حوزه اقتصاد دارد. با توجه به این حقایق می‌توان نتیجه گرفت که سفر‌های دوره‌ای آقای ظریف به کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بیانگر این حقیقت است که دستگاه دیپلماسی کشور براساس حقیقت‌های موجود از تکیه کردن به برجام فاصله گرفته و تلاش دارد تا از ظرفیت‌های عظیمی ورای اروپا و آمریکا برای تحقق اهداف اقتصادی کشور بهره گیرد.

به هر تقدیر آقای ظریف به عنوان ارشد‌‌‌ترین مقام دستگاه دیپلماسی خود سکان‌دار حرکت‌های جدیدی اقتصادی در جهان شده در حالی که وی زمانی محور توافقات با ۱+۵ بوده و به خوبی از آنچه در برجام برای کشور باید محقق می‌شد آگاه است و لذا سفر دوره‌ای وی این پیام مهم را برای جهانیان دارد که ایران دلبسته برجام و وعده‌های اروپایی – آمریکایی نیست و می‌خواهد از ظرفیت‌های خود برای رسیدن به اهداف اقتصادی بهره گیرد.

شاید دو سال زمانی که برای تحقق وعده‌های ادعایی غرب در قبال برجام صرف شد و دستاوردی نیز نداشت قابل برگشت نباشد اما به هر حال رسیدن به این حقیقت که برجام دستاوردی نخواهد داشت، آن هم برای نویسندگان برجام گامی مهم برای درس گرفتن از گذشته و حرکت کردن به سوی مؤلفه‌هایی ورای برجام برای رسیدن به منافع و اهداف اقتصادی در حوزه منطقه‌ای و جهانی خواهد بود.