خصوصی‌سازی در ورزش و رشد اقتصاد

خصوصی‌سازی در ورزش و رشد اقتصاد ورزش و تفریحات سالم به‌ عنوان یک صنعت پیش رو، به‌طور مستقیم و غیرمستقیم در توسعه نقش دارند. ورزش باعث افزایش سطح سلامت و تندرستی جامعه، کاهش هزینه‌های بهداشتی و درمانی، افزایش چشمگیر اشتغال و با ورود سرمایه‌های پولی و مالی باعث افزایش رشد اقتصادی در کشور می‌شود. در […]

خصوصی‌سازی در ورزش و رشد اقتصاد

ورزش و تفریحات سالم به‌ عنوان یک صنعت پیش رو، به‌طور مستقیم و غیرمستقیم در توسعه نقش دارند. ورزش باعث افزایش سطح سلامت و تندرستی جامعه، کاهش هزینه‌های بهداشتی و درمانی، افزایش چشمگیر اشتغال و با ورود سرمایه‌های پولی و مالی باعث افزایش رشد اقتصادی در کشور می‌شود.

در حال حاضر، ورزش و تفریحات سالم در کشورهای توسعه‌یافته به عنوان یک صنعت مهم و عامل اثرگذار در رشد اقتصادی این کشورهاست. کشورهای دنیا با ایجاد زیرساخت‌های لازم برای برگزاری رویدادهای جهانی و قاره‌ای، زمینه را برای ایجاد رشد اقتصادی خود هموار کرده‌اند. با توجه به این‌که در اقتصاد ایران دولت نقش اساسی دارد، در ورزش نیز حضور پررنگی دارد.

 باید تلاش شود تا نقش و اثر سرمایه‌گذاری دولتی در بخش ورزش بر رشد اقتصادی مورد ارزیابی قرار گرفته و تصمیمات مهمی در این حیطه برای رسیدن به توسعه اقتصادی اتخاذ شود، در این مدل می‌توان از مطالعه تطبیقی دیگر کشور‌ها و بومی‌سازی ایده‌های دیگران در این زمینه نیز بهره گرفت. نتایج ذهنی بررسی تأثیرات ورزش بر اقتصاد کشور نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری دولت در ورزش اثر معنی‌داری بر رشد اقتصادی ندارد اما اگر ورزش به صنعتی برای کسب درآمد بخش خصوصی تحویل شود، ایده‌ای این بخش با میل به درآمد و سود بالا آمیخته شده و می‌تواند راه‌گشا باشد. در واقع بخش خصوصی چون درآمد ثابت ندارد و باید برای سود ایده داشته باشد، می‌تواند صنعت ورزش را پیش برد.