نمک‌زدایی از نفت

نمک‌زدایی از نفت خبرهایی رسیده حاکی از آن است که در کشور خودمان در اندازه آزمایشگاهی محققان در یک شرکت دانش‌بنیان موفق شدند با طراحی بسته‌های تزریق پساب واحد‌های نمک‌زدایی در صنعت نفت برای ازدیاد برداشت از چاه‌های نفت مرده گام‌ بردارند. باید بدانیم که لازم است که نفت خام برای انتقال به پالایشگاه و […]

نمک‌زدایی از نفت

خبرهایی رسیده حاکی از آن است که در کشور خودمان در اندازه آزمایشگاهی محققان در یک شرکت دانش‌بنیان موفق شدند با طراحی بسته‌های تزریق پساب واحد‌های نمک‌زدایی در صنعت نفت برای ازدیاد برداشت از چاه‌های نفت مرده گام‌ بردارند.

باید بدانیم که لازم است که نفت خام برای انتقال به پالایشگاه و کشتی نمکزدایی شود، زیرا نمک به عنوان عامل آسیب‌زننده به محیط‌زیست و تأسیسات در صنعت پتروشیمی عمل می‌کند. به دلیل کاهش حجم گاز و نفت استخراج شده، سطح آب شور بالا می‌آید و نمک‌زدایی باعث می‌شود از عملکرد کاتالیست‌ها محافظت کند و از خوردگی در تأسیسات نفتی جلوگیری به عمل آورد.

فرایند نمک‌زدایی یکی از اجزای مهم در صنعت نفت است و ما در این تحقیقات با بومی‌سازی فناوری‌های مورد نیاز، موفق به بازیافت پساب‌های ناشی از این فرایند در داخل کشور و توسط محققان ایرانی شدیم.

با استفاده از این بسته‌ها می‌توان در شرایط محیطی سخت، پساب تولیدی در واحدهای نمک‌زدایی تا ۱۰ هزار بشکه در روز و تا فشار ۱۶۰۰ PSIG از طریق پمپ‌های طراحی شده به چاه‌های مورد نظر تزریق شود. در این بسته طراحی شده، آب نمک خروجی برای تصفیه و جداسازی ذرات نفت موجود، وارد سامانه تصفیه پساب شده و سپس با فشار مناسب به چاه‌های مرده موجود در اطراف واحد تزریق می‌شود.

این طرح که رتبه دوم طرح‌های توسعه‌ای در گروه تخصصی مکانیک سی و یکمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی را کسب کرده است، اگر به صنعت راه یابد می‌تواند هم برای کشور مفید باشد و هم فناوری آن به دنیا عرضه شده و برای کشور ارزآوری کند.