سرمایه‌گذاری پاکستان

سرمایه‌گذاری پاکستان پاکستان به عنوان کشوری با جمعیت ۲۰۰ میلیون نفر اگرچه خود، صادرکننده مواد غذایی از جمله محصولات کشاورزی و دامی است، اما حضور قابل توجه کالاهای خارجی آماده مصرف با بسته‌بندی رنگارنگ و جذاب روی قفسه‌های فروشگاه‌ها به ویژه شهرهای بزرگ پاکستان، مشتری زیادی را جذب خود می‌کند، کالاهایی که متأسفانه کم‌تر در […]

سرمایه‌گذاری پاکستان

پاکستان به عنوان کشوری با جمعیت ۲۰۰ میلیون نفر اگرچه خود، صادرکننده مواد غذایی از جمله محصولات کشاورزی و دامی است، اما حضور قابل توجه کالاهای خارجی آماده مصرف با بسته‌بندی رنگارنگ و جذاب روی قفسه‌های فروشگاه‌ها به ویژه شهرهای بزرگ پاکستان، مشتری زیادی را جذب خود می‌کند، کالاهایی که متأسفانه کم‌تر در آنها نامی از کالاهای ایرانی دیده می‌شود. عجیب به نظر می‌رسد که کالاهای مرغوب با بسته‌بندی‌های استاندارد و قابل رقابت با محصولات خارجی و با کیفیت مناسب برای صادرات داشته باشیم اما در این کشور بزرگ همسایه به سختی بتواند چند برند و کالای ایرانی پیدا کرد.

اما عجیب‌تر آن‌که زعفران ایرانی که در همه جای جهان به نام طلای سرخ شناخته می‌شود و کیفیت آن با هیچ محصول خارجی قابل مقایسه نیست، در برخی فروشگاه‌های پر زرق و برق پایتخت پاکستان به عنوان یک کالای وارداتی از امارات متحده عربی یافت می‌شود؛ با بسته‌بندی نه چندان مناسب و شایسته یک کالای ناب و پرطرفدار ایرانی که روی آن اسم ایران حک شده ولی از مبدأ امارات وارد پاکستان شده است.

این‌که چطور می‌شود زعفران ایرانی که در مناطق نسبتاً نزدیک به مرز پاکستان تولید می‌شود، برای این‌که سر از فروشگاه‌های پاکستان دربیاورد، منطقه خلیج‌فارس را دور می‌زند و طبیعتاً با چند برابر قیمت و با چند واسطه خارجی به دست مصرف‌کننده پاکستانی می‌رسد، جای بررسی و مطالعه دارد.

در اخبار آمد که عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران در رأس یک هیأت عالیرتبه برای انجام سفر ۳ روزه به پاکستان وارد «اسلام آباد» پایتخت این کشور شده و قرار است با همتای خود دیدار و برنامه‌های اقتصادی را مرور کند، این سفر امیدی را برای توسعه اقتصادی بهتر و البته جذب پروژه‌های اقتصادی می‌تواند ایجاد کند.