مسابقه سوخت‌های پاک

مسابقه سوخت‌های پاک اکنون با بحران آلودگی هوا در جهان مواجه‌ هستیم، مسابقه‌ای برای کاهش این آلودگی به راه افتاده است از مسیرهای حل بحران تا ساخت خودروهایی با آلایندگی کم‌تر. در این مسیر اگر می‌خواهیم در جهان رقابت کنیم، باید انحصار خودروی داخلی را شکسته و به ایده‌پردازان اجازه رشد دهیم. خبرهای رسیده حاکی […]

مسابقه سوخت‌های پاک

اکنون با بحران آلودگی هوا در جهان مواجه‌ هستیم، مسابقه‌ای برای کاهش این آلودگی به راه افتاده است از مسیرهای حل بحران تا ساخت خودروهایی با آلایندگی کم‌تر. در این مسیر اگر می‌خواهیم در جهان رقابت کنیم، باید انحصار خودروی داخلی را شکسته و به ایده‌پردازان اجازه رشد دهیم. خبرهای رسیده حاکی از آن است که بعد از طراحی خودروی هیبریدی محققان با کاهش منابع اولیه تولید باتری‌های لیتیومی، خودروسازان در پی آن هستند تا سوخت‌های جایگزین دیگری بیابند. در همین راستا آنها از هیدروژن، روغن خوراکی و حتی گرافن سوخت تهیه کرده‌اند.

درحال حاضر تولیدکنندگان باتری با مشکل تأمین ذخایر مواداولیه کلیدی باتری‌های بزرگ روبه‌رو هستند. کبالت و لیتیوم دو ماده اصلی هستند که در این باتری‌ها به‌کار می‌روند که ذخایر مورد نیاز برای این صنعت پرسود را تأمین می‌کنند.

یکی از این سوخت‌های جایگزین هیدروژن است. این ماده ذخیره انبوهی در جهان دارد. این گاز بی‌رنگ و بی‌بو قابلیت ذخیره‌سازی و ارایه انرژی دارد. البته این ماده خود به تنهایی در جهان وجود ندارد بلکه از ترکیباتی به دست می‌آید. چند منبع از جمله سوخت‌های فسیلی یا انرژی خورشیدی و زمین گرمایی می‌توانند هیدروژن تولید کنند.

سلول‌های سوختی می‌توانند انرژی شیمیایی هیدروژن را به الکتریسیته تبدیل کنند. چنین موتوری دو تا ۳ برابر کارآمدتر از موتور احتراقی بنزینی است، سلول‌های سوختی می‌توانند انرژی شیمیایی هیدروژن را به الکتریسیته تبدیل کنند. چنین موتوری دو تا ۳ برابر کارآمدتر از موتورهای احتراقی است که با بنزین کار می‌کنند. در حال حاضر ناوگانی از اتوبوس‌های هیدروژنی در شهر آبردین واقع در اسکاتلند به‌کار گرفته شده است.

خودروهای هیدروژنی فقط بخار آب منتشر می‌کنند. بسیاری از خودروسازان مشغول آزمایش خودروهای هیدروژنی هستند. BMW Hydrogen۷ یکی از مشهور‌ترین خودروهای هیدروژنی است. البته به دلیل نبود ایستگاه‌های سوخت‌گیری هیدروژنی این فناوری چندان گسترده نیست.